مذاکره ترکیه با روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای

به گزارش بهمن، ترکیه درحال رایزنی با روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای موردنیاز خود است.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «فاتح دونمز»، وزیر انرژی ترکیه اعلام نمود که این کشور به مذاکرات با روسیه در رابطه با پرداخت معوق گاز طبیعی ادامه می دهد. وزیر انرژی ترکیه همینطور در رابطه با ساخت دومین نیروگاه هسته ای ترکیه هم با مقامات روسی مذاکره کرده است. دونمز تصریح کرد که هم اکنون مهم ترین مساله برای همه کشورها امنیت عرضه انرژی است.
بلومبرگ در ماه اکتبر به نقل از منابع خود گزارش داد که شرکت نفت و گاز ترکیه با نام بوتاس از روسیه خواسته است تا بعضی از پرداخت های گازی خود به مسکو را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیندازد.
وزیر نفت انرژی ترکیه هم اظهار داشت: «زیرساخت های ایجاد هاب گازی در کشور و بستر تجاری برای اروپا آماده است.» دونمز افزود که متقاعد شده است که روسیه، آذربایجان و ایران می توانند به بازیگران سکوی تجارت گاز برای اروپا در ترکیه تبدیل شوند. وی افزود که ترکیه هم به یک بازیگر اثرگذار در این بازار تبدیل خواهد شد و هزینه ای برای خدمات رسانی به معاملات در هاب گاز دریافت می شود و قیمت گاز مطابق با قیمت گاز در بازارهای اروپای غربی تعدیل می شود.
دونمز همینطور اظهار داشت که ترکیه و روسیه درحال مذاکره برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای در این کشور در استان سینوپ دریای سیاه هستند.
وزیر انرژی ترکیه اظهار داشت: «پروژه ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ درحال پیگیری است. ابتدا با ژاپن صحبت کردیم، حالا درحال مذاکره با روسیه هستیم. شرایط ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ امکان دارد در مقایسه با آق قویو که هم اکنون در دست ساخت است، متفاوت باشد. روسیه پیشنهادهایی برای ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ دارد. اگر موافقت نکردیم، با کشور دیگری مذاکره خواهیم کرد.»
پیش از این نیز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در سپتامبر سال قبل با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در رابطه با ساخت نیروگاه هسته ای در استان مجاور دریای سیاه گفتگو کرده بود.

منبع: