قدردانی بشاراسد از دولت الجزایر

به گزارش بهمن، رئیس جمهور سوریه از همتای الجزایری خود برای پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب تقدیر نمود.

به گزارش بهمن به نقل از آناتولی، «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه از همتای الجزایری خود برای پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب تشکر کرد.
در همین ارتباط هم الجزایر اعلام نمود که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهور این کشور با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه تماس تلفنی داشته است.
گفته شده این تماس تلفنی یک روز بعد از آن صورت گرفت که وزرای خارجه اتحادیه عرب موافقت کردند عضویت سوریه در اتحادیه عرب را بعد از ۱۲ سال تعلیق بار دیگر احیا کنند.
ریاست جمهوری الجزایر در این ارتباط در اطلاعیه ای اعلام کرد، اسد از تبون به خاطر تلاشهای الجزایر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قدردانی کرده است.
در این بیانیه آمده است که گفتگوهای بین دو طرف در مورد روابط دوجانبه و راه های تقویت آنها مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این بیانیه، رهبران دو کشور همینطور بر سر انجام دیدارهای منظم و تنظیم یک برنامه کاری متقابل که همه بخش های بین دو کشور را پوشش می دهد، توافق کردند.
الجزایر بعد از آغاز جنگ داخلی و ضدتروریستی سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط خویش را با سوریه حفظ نموده بود. الجزایر همینطور هم اکنون ریاست اجلاس سران کشورهای اتحادیه عرب را برعهده دارد.
گفتگوی رؤسای جمهور سوریه و الجزایر بعد از آن انجام شد که وزیران خارجه کشورهای عربی در جریان نشست خود پشت درهای بسته در مقر اتحادیه عرب در قاهره که روز یکشنبه برگزار شد با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب بعد از ۱۲ سال موافقت کردند.
طبق این تصمیم، هیئت های سوری در نشست های این اتحادیه از امروز حضور پیدا خواهند کرد.
خبرنگار «العربیه» گزارش داد که در پیش نویس قطعنامه که متعاقباً به شکل رسمی صادر خواهد شد، مشارکت هیئت های سوری در جلسات اتحادیه از یکشنبه هفتم ماه مه، از سر گرفته می شود.
از سوی دیگر احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام نمود: در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد.
وی اضافه کرد: دیپلماسی گفتگو و کوشش برای تکامل عربی که عراق بنیانگذار آن بود، تلاش واقعی را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رقم زد.
سخنگوی اتحادیه عرب هم ضمن تأیید بازگشت سوریه به این اتحادیه اعلام نمود: وزیران خارجه کشورهای عربی با بازگشت سوریه موافقت کردند تا بر کرسی خود تکیه بزند.
این در حالی است که روز شنبه جمال رشدی سخنگوی اتحادیه عرب اعلام نموده بود که وزیران خارجه کشورهای عربی تصمیم به رفع تعلیق عضویت دمشق خواهند گرفت.
پیش از این «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب طی هفته گذشته گفته بود که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به صورت مرحله ای و گام به گام صورت می گیرد. وی گفته بود که در ابتدا اعضای اتحادیه عرب باید در رابطه با بازگشت سوریه به این اتحادیه به اجماع برسند و در صورت حصول توافق در اینباره، از سوریه جهت شرکت در نشست آتی اتحادیه عرب دعوت می شود، بعد از آن هم سوریه به صورت رسمی به اتحادیه عرب بازخواهد گشت. وی با عنایت به تحولات اخیر در صحنه جهان عرب و کشورهای منطقه، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا نشست آتی سران این اتحادیه که مقرر است در روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) برگزار شود، را به شکل جدی محتمل دانسته بود.

منبع: