یك استاد علوم سیاسی: ایران بر طبق كنوانسیون شیكاگو و مونترال از آمریكا شكایت كند

بهمن: اصفهان یك استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان اظهار داشت: ایران می تواند برمبنای كنوانسیونِ «شیكاگو» و كنوانسیونِ «مونترال» از آمریكا شكایت كند، چونكه هیچ جنگنده ای حق ندارد در راه طبیعی هواپیماهای مسافربری اختلال ایجاد كند.

علی امیدی در گفت و گو با ایسنا درباب تعرض جنگنده «اف -۱۵» آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران که به سمت لبنان در حرکت بود، اظهار نمود: هنوز جزئیات فنی این ماجرا منتشر نشده است تا متوجه شویم فاصله این هواپیمای آمریکایی با هواپیمایی ماهان ۱۰۰۰ متر بوده است یا خیر. الان دو قرائت رسمی دولت ایران و آمریکا وجود دارد. قرائت ایران می گوید که هواپیمای ماهان در کریدور پرواز خود قرار داشته که هواپیمای آمریکایی بی جهت مزاحمت ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: اما نظر آمریکایی ها چیز دیگری است. در آن منطقه در سوریه پایگاه نظامی «التف» وجود دارد که متعلق به آمریکا است. آمریکایی ها مدعی هستند “ابتدا پیام رادیویی برای خلبان هواپیمای ماهان فرستادند که خودش را معرفی نماید که پاسخی دریافت نشد. وقتی پاسخی دریافت نکردیم هواپیمای جنگی ما بمنظور بازدید بصری به پرواز درآمد.”

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، با اعلان اینکه این واقعه را از دو جهت سیاسی و حقوقی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم، اظهار داشت: از بُعد حقوقی باید ببینیم واقعیتِ ماجرا چه بوده است. اگر بر فرض قرائت طرفِ آمریکایی درست باشد، مسئولیت حقوقی برای آن کشور ایجاد نمی کند، مگر اینکه استانداردهای تحقیق و بازدید بصری را رعایت نکرده و در راه هواپیمای مسافربری ایران سدی به وجود آورده باشند.

امیدی افزود: البته آمریکایی ها مدعی هستند خلبان هواپیمای ماهان بوسیله سیستم هشدار هواپیما پیام خطرِ تصادف دریافت کرده است و بنا بر این به سرعت ارتفاع خودرا کم کرده است. از بُعد حقوقی اگر قرائت ایران درست باشد که این هواپیما در راه قانونی خود در حال پرواز بوده و جنگنده آمریکایی در راه آن انسداد به وجود آورده است، بدون شک برای آمریکا عواقبی دارد و ایران می تواند برمبنای کنوانسیونِ «شیکاگو» و کنوانسیونِ «مونترال» از آمریکا شکایت کند. هیچ جنگنده ای حق ندارد در راه طبیعی هواپیماهای مسافربری اختلال ایجاد کند.

وی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی ایران به خوبی در حال پیگیری این مساله است و به شورای امنیت سازمان ملل نامه داده اند و به شکل تخصصی می توانند در «ایکائو» (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) این مساله را بررسی نمایند. البته معمولاً سازمان های بین المللی محافظه کار هستند و ممکنست ایکائو گزارشی منتشر کند و از طرفین بخواهد امنیت هواپیماهای مسافربری را حفظ کنند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، اشاره کرد: در بعد سیاسی تحلیل آمریکایی ها این است که ایران بوسیله هواپیماهای مسافربری امکانات لازم را برای حزب الله لبنان و دیگر گروه های مورد حمایت خود ارسال می کند که البته این یک ادعا است. باتوجه به این تصور، پرواز جنگنده «اِف ۱۵» آمریکا و نزدیک شدن آن به هواپیمای مسافربری ماهان یک نوع هشدار به ایران بوده است که در آینده شاید این پروازها را تحمل نکنیم و هواپیمای مسافربری را مجبور به فرود اضطراری نماییم.

امیدی اضافه کرد: در بلندی های جولان هم اخیراً حوادثی رخ داده است و آمریکا خودرا متعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی می داند و مایل نیست که موازنه قدرت در لبنان و سوریه به ضرر این رژیم رقم بخورد.

منبع: