انتخابات تایوان

بهمن: بهمن: هم زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تایوان، ارتش چین نسبت به هرگونه اعلام رسمی جدایی این جزیره از چین هشدار داد.

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از راشاتودی، هم زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان، «ژانگ شیائوگانگ» سخنگوی ارتش چین اعلام نمود که پکن هرگونه اعلام رسمی استقلال این جزیره را «درهم می کوبد» و تاکید کرد که هیچ چیزی همچون ارسال تسلیحات آمریکایی نمی تواند اتحاد مجدد تایوان و چین را متوقف نماید.
سخنگوی ارتش چین همین طور افزود که پکن تمام تلاش خودرا برای جلوگیری از اعلام استقلال تایوان را به کار خواهد گرفت.
وی دراین باره گفت «ارتش آزادی بخش خلق چین همیشه در حالت آماده باش قرار دارد و تمام اقدامات لازم را برای سرکوب قاطعانه هر شکلی از توطئه های جدایی طلب «استقلال تایوان» و دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهد داد.»
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تایوان امروز شنبه درحال برگزاری است؛ «حزب دموکراتیک ترقی خواه» حزب حاکم در جزیره خودمختار تایوان که از جدایی تایوان از چین حمایت می کند بدنبال سومین حضور یکی از اعضای خود در جایگاه ریاست جمهور است و نامزد آن در این انتخابات «لای چینگ ته» معاون «تسای اینگ ون» رئیس فعلی این جزیره است.
«هو یو هی» نامزد حزب «کومینتانگ» و «کو وِن جه» شهردار سابق تایوان دو رقیب اصلی لای در این انتخابات هستند؛ هو که نامزد بزرگترین حزب مخالف دولت تایوان است لای را به جدایی طلبی متهم کرده و از جانب دیگر او نیز هو را حامی و طرفدار چین توصیف می کند. کون ون وجه نیز بر مسائل معیشتی تمرکز ندارد که بیشتر هواداران او هم نسل جوان تایوان است.
رأی دهندگان در تایوان در انتخابات امروز همین طور ۱۱۳ نماینده پارلمان این جزیره را نیز انتخاب می کنند. زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان ۸ ساعت است.

تسای اینگ ون، رئیس فعلی این جزیره به سبب سپری کردن دو دوره به عنوان رئیس تایوان، قادر به شرکت باردیگر در انتخابات نیست.
تایوان از سال ۱۹۴۹ بطور خودمختار اداره می شود اما پکن همیشه این جزیره را قسمتی از قلمرو خود خوانده و با هرگونه تماس و رفت و آمد و مقامات عالیرتبه خارجی به تایپه مخالفت کرده و آنرا ناقض اصل «چین واحد» می داند.
تازه ترین تنش ها بر سر تایوان در ماه آوریل و بدنبال سفر اینگ ون به آمریکا و ملاقات با کوین مک کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان این کشور تشدید شد و پکن با برگزاری یک رزمایش گسترده سه روزه حوالی حریم هوایی و آبی تایوان، به این سفر تحریک آمیز پاسخ داد.
وزارت دفاع چین چهارشنبه گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود مقامات نظامی چین به همتایان آمریکایی خود تاکید کردند که پکن در حوزه مساله تایوان «هرگز مصالحه نخواهد کرد.» و از آنها خواستند که «اقدامات تنش آمیز» در دریای جنوبی چین را نیز متوقف کنند. مقامات نظامی آمریکا و چین روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته در پکن دیدار و گفت و گو کردند. در بیانیه وزارت دفاع چین درباره ی گفت و گو و مذاکره مقامات نظامی آمریکا و چین آمده است که چین «تاکید کرد که هیچ گاه درباره ی موضوع تایوان سازش یا عقب نشینی نمی کند» و از آمریکا هم خواست که «تسلیح تایوان را متوقف نماید.»
در دامه این بیانیه آمده است: «ایالات متحده باید ریشه های مسائل امنیتی دریایی و هوایی را بطورکامل درک کند، نیروهای خط مقدم خودرا به شدت مهار کند و از اغراق و هیاهو دست بردارد. طرف چینی همین طور موضع جدی و نگرانی های اصلی خودرا درباره ی مسائل مربوط به منافع اصلی چین و موضوعات کانون بین المللی توضیح داد.»
هفته گذشته نیز «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در آستانه برگزاری انتخابات در جزیره تایوان اصرار کرد که این جزیره «حتما» قسمتی از چین «یکپارچه» خواهد بود. رئیس جمهور چین در سخنرانی خود به مناسبت سال نوی میلادی اعلام نمود: همه چینی ها در دو سوی تنگه تایوان باید با هدفی مشترک به یکدیگر متصل شوند و شکوه احیای ملت چین را با یکدیگر تجربه کنند.
چین جزیره تایوان را قسمتی از خاک خود می داند که در صورت لزوم باید «به زور» به این کشور ملحق شود. پکن بعد از انتخاب تسای اینگ-ون، رئیس فعلی تایوان همه تماس ها را با تایپه قطع کرد.
شی جین پینگ ماه گذشته در جریان دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کالیفرنیا گفته بود که الحاق جریره تایوان به کشور چین «اجتناب ناپذیر» است.

منبع: