پرونده حماسه حماس ، ۲۱؛ امکان سنجی عملیات زمینی گسترده صهیونیست ها در غزه

به گزارش بهمن، حمله وحشیانه به غزه با هدف ترمیم شکاف داخلی و خارجی و فرار نتانیاهو از برکناری و محاکمه انجام گرفت. او حالا میان دوراهی هزینه توقف یا مخاطرات عملیات زمینی گسترده گرفتار است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیشتر از سه هفته از آغاز جنگ غزه و حملات وحشیانه پرتکرار رژیم صهیونیستی به غزه می گذرد؛ حملاتی که تنها به شهادت کودکان، زنان و شهروندان غیرمسلح منجر شده و رژیم هنوز تا دستیابی به اهداف خود فرسنگ ها فاصله دارد.
در این میان رژیم صهیونیستی با حمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و اروپا و حتی حضور نظامیان غربی در منطقه به تشدید حملات وحشیانه روی آورده است و هشدارهایی در خصوص حمله زمینی به غزه دائماً تکرار می شود. البته برخی تصاویر از ورود تعداد محدودی تانک به خیابان صلاح الدین در غزه حکایت داشتند که مقاومت فلسطین اعلام نموده است که تانک های رژیم صهیونیستی مجبور به عقب نشینی شدند. دفتر رسانه های دولتی غزه هم اعلام نمود: هم اکنون هیچ گونه خودورو و ادوات نظامی ارتش اشغالگر در جاده صلاح الدین حضور ندارند و رفت و آمد شهروندان به حالت عادی بازگشته است.
حال این دو پرسش مطرح می شود که آیا عملیات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه آغاز خواهد شد؟ و این که چرا نتانیاهو به رغم هراس از چنین عملیاتی باز هم بر انجام آن اصرار می ورزد؟
اهداف پشت پرده نتانیاهو در تداوم و تشدید جنگ
رژیم صهیونیستی با بحران های چندگانه و درهم تنیده ای مواجه می باشد. یکی از اشکالات آن شکاف های مختلف هویتی میان گروههای مختلف حاضر در جغرافیای فلسطین است. شکاف «عرب و یهودی»، «اشکنازی و سفاردی»، «سکولار و مذهبی» و «اروپایی و آفریقایی» و اخیراً حامیان و مخالفان اصلاحات قضایی سبب تشدید فضای دو قطبی و افزایش صدمه پذیری صهیونیست ها شده است.
غافلگیری رژیم در جریان عملیات «طوفان الاقصی» و آشکار شدن ناتوانی اطلاعاتی و امنیتی آن هم بر بحران های دیگر افزود و پایه های حکمرانی کابینه راست گرا و در صدر آنها نتانیاهو بشدت سست شد.

تنها چند ساعت بعد از انتشار تصاویر عملیات نفوذ شاخه نظامی حماس به عمق ۲۴ کیلومتری پیرامون رژیم صهیونیستی و اعلان آمار کشته های صهیونیستی، مقامات و رسانه های رژیم لب به انتقاد از عملکرد دستگاه های اطلاعاتی- امنیتی گشوده و خواهان کنار رفتن نتانیاهو از قدرت شدند.
«ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین رژیم اسراییل در گفتگو با رادیو عبری زبان «۱۰۳ اف ام» تاکید کرد: بزرگ ترین مشکل و معضلی که تل آویو حالا با آن مواجه می باشد، مسئله اسرا یا مبحث غزه نیست بلکه لزوم کنار زدن نتانیاهو و انتخاب فردی دیگر به جای او است.
روزنامه عبری «هاآرتص» هم در گزارشی از اجماع اعضای حزب «لیکود» برای کنار گذاشتن نتانیاهو از نخست وزیری، بعد از جنگ با غزه اطلاع داد و نوشت: با تصمیمات بدی که او گرفت، حتی هم حزبی هایش هم نمی توانند از عملکرد او دفاع کنند. در رابطه با این حقیقت که نتانیاهو بعد از جنگ خواهد رفت، اتفاق نظر وجود دارد.
روزنامه صهیونیستی «معاریو» هم یک هفته بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط حماس ضد اشغالگران، با انتشار آخرین نظرسنجی در سرزمین های اشغالی گزارش داد: ۸۰ درصد اسراییلی ها نتانیاهو را مسئول شکست و کشته های حمله از نوار غزه می دانند.
مخاطرات عملیات زمینی و لزوم خرید زمان
نتانیاهو به خوبی می داند که روز پس از توقف جنگ غزه، زمان پاسخگویی او فرا می رسد و بدین جهت با تداوم بحران در صدد خرید زمان برآمده است اما مهم ترین معضلی که اینک با آن مواجه می باشد به عملیات زمینی برمی گردد که چند بار هم به صورت محدود انجام گرفت اما موفقیتی به همراه نداشت.

نتانیاهو بیشتر از هر کسی به تبعات و هزینه های این شکست آگاه است. نگرانی از شکست در طرف آمریکایی هم به چشم می خورد. اخیرا روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشته است که «مقامات ارشد دولت آمریکا می گویند دولت جو بایدن نگران آن است اسراییل به اهداف خود در حمله زمینی به غزه دست نیابد چونکه نیروهای نظامی تل آویو هنوز آمادگی لازم برای تهاجم زمینی را ندارند.»
بر پایه گزارش های گوناگونی که اینروزها انتشار می یابد، مقامات دولت بایدن از یک سو تاکید می کنند که به رژیم صهیونیستی در مورد چگونگی حمله زمینی به غزه مشورت نداده اند اما از طرف دیگر از این حمله حمایت می کنند. در این جهت پنتاگون «جیمز گلین» ژنرال سه ستاره را برای مساعدت با صهیونیست ها برای مقابله با چالش های جنگ شهری در غزه به این منطقه اعزام کرد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی با مخاطرات عملیات زمینی در غزه آگاه اند و سناتور «جک رید» که ریاست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا را هم برعهده دارد، اخیرا از رژیم خواست که تهاجم زمینی به غزه را به تعویق اندازد تا برای مذاکرات بر سر آزادی اسرای در دست حماس زمان بیشتری صرف شود و در این بین فرماندهان اسراییلی فرصت بیشتری برای برنامه ریزی دقیق جنگ شهری داشته باشند.
بخشی از دشواری ها و پیچیدگی های جنگ شهری را میتوان در گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» دید که با استناد به نظر کارشناسان نوشته است «حمله زمینی به غزه می تواند به شدیدترین جنگ خیابانی از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل گردد.»
این رسانه آمریکایی افزود: اظهارات مقام های آمریکایی و یافته ها از جنگ شهری، مقایسه های جدی از حمله زمینی غزه با عراق را مطرح می کند. فلوجه در عراق را در سال ۲۰۰۴ تصور کنید؛ شدیدترین درگیری که نیروهای آمریکایی از زمان جنگ ویتنام با آن روبرو شده بودند.
این روزنامه افزود: حماس شاید در مجموع ۴۰ هزار نیرو داشته باشد اما می تواند نیروهایی را از جمعیت جوان جذب نماید و از حمایت بین المللی برخی کشورها برخوردارست. رهبری حماس سال ها فرصت داشته تا حتی به تنهایی برای نبرد در سرتاسر غزه همچون در خیابان های شهر، آمادگی کسب کند.
نتیجه
تداوم و تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه که تا کنون منجر به شهادت هزاران کودک و هم شهروندان غیرمسلح شده است تنها راه نجات نتانیاهو برای خرید زمان و فرار از برکناری و مجازات است. از نگاه ناظران بمحض پایان جنگ، حملات به نخست وزیر رژیم آغاز خواهد شد.
حتی در برهه کنونی که نتانیاهو از جنگ برای پوشش هجمه ها ضد خود استفاده می نماید بیشتر از ۸۰ درصد صهیونیست ها، شخص نتانیاهو را مسئول شکست تل آویو در مقابل حماس می دانند. هیمنه و پروپاگاندای نتانیاهو و کابینه وی در مورد تأمین امنیت شهرک ها و شهرک نشینان صهیونیست فروپاشیده است و با افزوده شدن بر شمار شهدای فلسطینی که به طور عمده کودکان، زنان و به عبارتی مردم بی دفاع اند، این رسوایی رنگ نخواهد باخت.
بنابراین نتانیاهو برای کاهش هزینه ناتوانی اطلاعاتی و شکست در مقابل حماس، چاره را در عملیات زمینی و رویارویی با رزمندگان مقاومت می بیند؛ عملیاتی که نه تنها نتانیاهو بلکه بایدن و مقامات پنتاگون هم نسبت به نتیجه آن خوشبین نیستند. همین تردید در کسب دستاورد سبب شده که رئیس جمهوری آمریکا توپ را در زمین رژیم صهیونیستی بیاندازد و اعلام نماید که تصمیم گیرنده نهایی و اصلی در مورد حمله زمینی به غزه، تل آویو است.
پیچیدگی و دشواری جنگ زمینی آن هم با حماس در غزه بر کسی پوشیده نیست. همان گونه که «مایکل نایتز» از اعضای ارشد اندیشکده واشنگتن معتقد است: حماس ۱۵ سال فرصت داشته تا یک موضع تدافعی در عمق تونل ها بوجود آورد. ضمن آنکه در استفاده از میدان های مین، بمب های دست ساز، مین های ضد زره قابل نفوذ و ساختمان هایی که بعنوان تله های انفجاری ساخته شده اند هم کوتاهی ننموده است.
اینک نتانیاهو بر سر دوراهی قرار گرفته است و باید میان بد و بدتر یکی را برگزیند؛ این که به عملیات پایان دهد و در انتظار برکناری و محاکمه بنشیند یا برای حفظ کرسی راه پرهزینه تر یعنی اجرای عملیات زمینی که می تواند موجودیت رژیم را به خطر بیاندازد، برگزیند.

منبع: