افزایش ۱

بهمن: شرکت روسی گازپروم امسال عرضه گاز به چین را ۱/۵ برابر افزایش خواهد داد.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، شرکت روسی گازپروم امسال عرضه گاز به چین را ۱.۵ برابر بالا می برد.
به گفته «آلکسی میلر»، مدیرعامل شرکت گاز پروم، مقادیر گاز روسیه که به چین تحویل داده خواهد شد، فراتر از تعهدات قراردادی روسیه است. الکسی میلر، مدیرعامل این شرکت به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت، غول گازی روسیه، گازپروم، تحویل گاز طبیعی خود به چین را امسال ۱.۵ برابر افزایش خواهد داد.
وی اظهار داشت: «امسال صادرات گاز طبیعی به چین ۱.۵ برابر سال ۲۰۲۲ خواهد بود. عرضه گاز ما به چین تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز برآورد شده است.»
رئیس گازپروم اظهار داشت: «۲۳ دسامبر رکورد بالای عرضه روزانه گاز به چین را ثبت نمود. بیشترین حجم روزانه تحویل گاز به چین هم اکنون صورت می گیرد. این حجم از تعهدات قراردادی ما فراتر است.»
علی رغم جنگ اوکراین و اعمال تحریم های غرب، اداره گمرک چین هفته گذشته اعلام نموده بود که حجم تجارت بین روسیه و چین در نیمه اول امسال با رشد ۳۶.۵ درصدی به ۱۳۴.۱۰۴ میلیارد دلار رسیده است.
در این بازه زمانی، یعنی از ماه ژانویه تا جولای، واردات چین از روسیه ۶۲.۵۴۵ میلیارد دلار بوده که ۷۳.۴ درصد نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.
از سوی دیگر صادرات روسیه به چین با ۲۴.۸ درصد افزایش به رقم ۳۹.۴۶۲ میلیارد دلار رسید. تنها در ماه آوریل، تجارت بین دو کشور به ۱۹.۲۲۸ میلیارد دلار رسید که از این میان، ارزش صادرات روسیه به چین، ۹.۶۰۶ میلیارد دلار و ارزش صادرات چین به روسیه، ۹.۶۲۱ میلیارد دلار بوده است.
همچنین میخائیل میشستین، نخست وزیر روسیه، اعلام نموده است که حدودا تمام مبادلات تجاری بین مسکو و پکن به روبل یا یوان به انجام می رسد و استفاده از ارزهای غربی همچون دلار در تعاملات تجاری دوجانبه بطور کامل کنار گذاشته شده است.
میشستین این اظهارات را در دیدار با لی کیانگ، همتای چینی خود، در هفته گذشته بیان کرد و گفت ما به گسترش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خود ادامه خواهیم داد.
وی که برای یک سفر دو روزه راهی پکن شده بود، اصرار کرد اگر در سال ۲۰۲۰ سهم ارزهای ملی از مبادلات تجاری دوجانبه تنها ۲۰ درصد بود، حالا ما توانسته ایم استفاده از ارزهای کشورهای ثالث در مبادلات تجاری دوجانبه خودرا بطور کامل کنار بگذاریم.
وی با اشاره به تقویت مناسبات تجاری بین دو کشور گفت در ماه می در شانگهای چین یک مجمع اقتصادی انجام شد که توانست ۱۵۰۰ شرکت از دو کشور را جذب کنند.
نخست وزیر روسیه همین طور اصرار کرد ما درحال ایجاد یک فضای راحت برای فعالیت شرکت های تجاری در بازارهای چین و روسیه هستیم.
نخست وزیر چین هم در این زمینه اظهار داشت که همکاریهای مسکو و پکن رو به افزایش است و باتوجه به افزایش تنش ها در سطح بین الملل اهمیت چین روز به روز بیشتر می شود.

منبع: