در دومین كنفرانس برلین؛ ماس: جنگجویان، نظامیان خارجی و مزدوران باید خاك لیبی را ترك كنند

به گزارش بهمن وزیر امور خارجه آلمان امروز در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس برلین با محور لیبی اظهار داشت: جنگجویان، نظامیان خارجی و مزدوران باید خاک لیبی را ترک کنند.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری آناتولی، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان امروز چهارشنبه در سخنانی در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس برلین با محور لیبی به وجود مشکلات پیش رو در مورد تلاش ها برای دستیابی به یک لیبی متحد اشاره نمود و اظهار داشت: حدودا هیچ چیز برای صلح و ثبات به اندازه انتخابات سراسری که مقرر است در ۲۴ دسامبر برگزار شود، مهم نخواهد بود.
وزیر امور خارجه آلمان در اینباره افزود: باید باردیگر اطمینان حاصل شود که این انتخابات آزادانه، عادلانه و در تاریخ تعیین شده واقعا برگزار می شود.
هایکو ماس در ادامه اضافه کرد: در توافق آتش بس لیبی و قطعنامه های شورای امنیت به وضوح اعلام شده که جنگجویان و نظامیان خارجی و مزدوران باید خاک لیبی را ترک کنند. امروز ما که بر سر میز می نشینیم، باید از خود اراده سیاسی لازم برای اطمینان از این شرط را نشان دهیم.
عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر لیبی هم پیش تر در کنفرانس برلین در سخنانی اعلام نمود که مسائل امنیتی در کشورش به علت حضور شبه نظامیان خارجی با بی ثباتی روبرو شده است.
نخست وزیر لیبی در ادامه اضافه کرد که در مورد روند سیاسی به علت حضور عناصر تروریستی و نیروهای نظامی در جنوب کشور و برخی مناطق دیگر نگرانی هایی وجود دارد.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، وزرای امور خارجه کشورهای روسیه، چین، آمریکا، ترکیه و مصر پیش تر برای حضور در کنفرانس برلین به این شهر رفته بودند. این دومین جلسه برای بحث و گفتگو درباره وضعیت لیبی است.
همچنین در گفتگوهای قبلی که ژانویه سال قبل (۲۰۲۰) برگزار شد، طرف های گفتگو خواهان خروج نظامیان و مهمات خارجی از لیبی شده بودند. طبق آخرین اطلاعات سازمان ملل متحد، همچنان تعداد ۲۰ هزار نفر از نظامیان خارجی در لیبی حضور دارند.
پیشتر هم «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با عرضه گزارشی به شورای امنیت گفته بود که تعداد نظامیان خارجی یا فعالیت آنها در لیبی بخصوص در مرکز این کشور کاهش نیافته است.
کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی به دنبال سقوط «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور، درگیر جنگ داخلی شده است.

منبع: