مخالفت اكثریت اعضای كمیسیون آموزش با طرحی درباره نحوه طراحی سوالات كنكور سراسری

به گزارش بهمن یک عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با طرح اجبار سازمان سنجش و آموزش کشور به طراحی سوالات کنکور سراسری صرفاً از متن کتاب های رسمی آموزش و پرورش اطلاع داد.
شیوا قاسمی پور در گفتگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: در این نشست طرح اجبار سازمان سنجش و آموزش کشور به طراحی سوالات کنکور سراسری صرفاً از متن کتاب های رسمی آموزش و پرورش با حضور نماینده طراح یعنی آقای شریعتی مورد بررسی قرار داد، توضیح این بود که در این طرح می خواهند سازمان سنجش دیگر صرفاً مرجع مجری و ناظر و رسیدگی کننده به شکایات نباشد و مرکز پژوهش این کار را انجام دهد و همینطور سوالات کنکور از کتاب های رسمی آموزش و پرورش طراحی شود. در توضیح آقای خدایی رئیس سازمان سنجش بیان کرد که از یک سال قبل سازمان سنجش با سازمان پژوهش مشترکا مبحث برگزاری کنکور را انجام می دهند. طراحان سوال هم ناشناس هستند و تمامی تلاش آن است که مشابه سوالات موسسات کنکور نباشد.
وی ادامه داد: در نهایت اکثریت اعضای کمیسیون با این طرح مخالفت کردند. به این علت که توجیه تقنینی نداشت و این که اگر قرار باشد صرفاً سوالات از کتب درسی تهیه شود دیگر بچه ها خلاق بار نمی آیند و تنها حفظیات آنها مد نظر قرار می گیرد. با عنایت به این که حدنصاب رای گیری وجود نداشت به صورت استمزاجی رای گیری صورت گرفت و اکثریت اعضا با این طرح مخالفت کردند.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات همینطور اظهار نمود: دستور دیگر کمیسیون بررسی تقاضای اعمال تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین نامه درباره روش اجرای طرح آمایش دانشگاه ها توسط وزارت علوم است، طبق توضیحات عرضه شده از آغاز سال ۹۹ این کار انجام شده اما نمایندگان انتقاداتی به آن داشتند. بنابراین مقرر شد وزارت علوم گزارشی از روند اجرای طرح آمایش در دانشگاه ها عرضه کند تا بعد تصمیم گیری صورت گیرد.

منبع: