با طعنه به لیبرالیسم؛ لاوروف: نمی گذاریم قواعد بازی را تنهایی بنویسند

به گزارش بهمن وزیر خارجه روسیه با زیر سوال بردن نظم لیبرال در مهار كرونا، از یكجانبه گرایی در تعیین قواعد بازی سیاسی جهان انتقاد نمود.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون این کشور اظهار داشت: برخی کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا نمی توانند در مبارزه با کرونا از مسکو طلب کمک کنند چون که «برادران بزرگترشان» (کشورها و نهادهای کنترل گرا) مخالف چنین اقدامی هستند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه کرد: هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی و به صورت یکجانبه تعیین کننده قواعد بازی سیاست جهانی باشد و آنهایی که تلاش به انجام چنین کاری دارند در نهایت در مواجهه با آنهایی که خواستار اثبات حق خود در تعیین دستور کار جهان هستند؛ فرصتشان را از دست می دهند.
وی اعلام نمود که روسیه هم بعنوان یک عامل متوازن کننده عمل می کند و در اینباره اضافه کرد: وقتی می گوئیم اجازه نمی دهیم دیگران قواعد بازی را به تنهایی تعیین کنند منظورمان این است که قواعد نباید فقط از جانب یک یا ۲ کشور تعیین شوند.
لاوروف در ادامه از اینکه کشورهای استرالیا، انگلیس و شماری از کشورهای اروپایی، همصدا با آمریکا، خواهان غرامت گرفتن از چین با طرح ادعاهایی چون پنهانکاری و بی مسئولیتی هستند انتقاد نمود و اظهار داشت: با همه گیر شدن کرونا بعضی از روندهای رایج در ۲ دهه اخیر، شدت گرفته است.
وی همینطور با مثال زدن موفقیت کشورهای آسیایی نظیر کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن در مهار کرونا، تصریح کرد: هیچ یک از آنها مقید به لیبرالیسم نیستند حال آنکه او قصد طرح این ادعا را ندارد که سردمداران دموکراسی در مهار کرونا با مشکل مواجهند.
با این حال، لاوروف اضافه کرد: البته از مدت ها پیش از وقوع حوادث جاری هم می دانستیم که کشورهای تابع نظم جهانی لیبرال، وقتی پای منافعشان در بین باشد؛ خیلی هم غیرلیبرال برخورد می کنند که نمونه آن بمباران یوگوسلاوی سابق یا تهاجم به عراق آن هم به بهانه های واهی بود.