حسین پور: پیام نشست مرزی ایران و اقلیم کردستان تعامل خوب با همسایگان است

به گزارش بهمن، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: بدنبال تعاملی که از سال قبل بین استاندار آذربایجان غربی و استاندار اربیل شروع شده تفاهمنامه ۱۶ ماده ای در امتداد تسهیل روابط اقتصادی بین دو طرف حاصل شده که در نشست اخیر نیز این تفاهمنامه به بحث گذاشته شد.
کمال حسین پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به دستاوردهای برگزاری اولین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان، بیان کرد: بدنبال اختیاراتی که در دولت سیزدهم به استانداران داده شد، استاندارانی که در استانهای مرزی هستند با برقراری ارتباط با استانهای همجوار مرزی می توانند در راه گسترش روابط مرزی و اقتصادی گام بردارند. بدنبال این اختیار رییس جمهور استاندار آذربایجان غربی از همان سال قبل کوشش کرد تا روابط را با استاندار اربیل گسترش دهد. ما یک دفعه استاندار اربیل را دعوت کردیم و یک دفعه نیز بنده و استاندار در اربیل حضور پیدا کردیم.
ایشان سپس اظهار داشت: از همان زمان یک تفاهمنامه ۱۶ ماده ای به امضا رسید. قبلا فقط چند قلم کالای ترانزیتی صادر می شد اما حالا دیگر محدودیتی برای صادرات کالاهای ترانزیتی از مرز وجود ندارد. قبلا ساعت کار مرز محدود بود، اما حالا ۲۴ ساعته کار می کند. حالا صادرات و واردات کالاها از مرز سهولت پیدا کرده است. حجم صادرات نیز نسبت به گذشته افزایش شایان توجهی پیدا کرده است. حجم صادرات ما به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است که این حجم از صادرات به اندازه تمام صادرات ایران به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: برای عبور زوار حسینی از مرز نیز توافق هایی انجام شده است. در این دیدارها که از سال قبل شروع شده است توافق های خوبی حاصل شده است. در این جلسه که روز پنجشنبه انجام شد نیز ما موارد محدودی از این توافق ۱۶ ماده ای که اجرائی نشده بود را بررسی کردیم و لطمه شناسی لازم صورت گرفت. دستورات ویژه ای از طرف دو طرف صادر شد تا مسائل رفع گردد. بنا شد فرمانداران باهم ارتباط بیشتری داشته باشند تا مشکلات را برطرف کنند.
ایشان سپس اشاره کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش ارتباط با همسایگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این جلسه نیز پیام سیاسی در خصوص ارتباط خوب جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود دارد. این تعامل هم روابط سیاسی را ارتقا خواهد داد و هم روابط اقتصادی را بهبود می بخشد. حضرت آقا چندین سال است که بر تولید تاکید دارند. یکی از مواردی که می تواند تولید را رونق ببخشد بحث صادرات است. اساسا با گسترش روابط سهم ما در بازارهای منطقه بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: با تعاملات انجام شده تجارت مرزی تسهیل شده است. در این تعاملات به توافقات خوبی رسیدیم و ان شاءالله این مراودات اقتصادی در آینده نیز افزایش پیدا خواهدنمود. پیام مهم این جلسه نیز تعامل خوب جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود است.

منبع: