سرخط روزنامه های مطرح جهان عرب؛ صبر یمنی ها رو به پایان است

به گزارش بهمن، اخطار یمنی ها به دشمنان نسبت به لبریز شدن صبرشان از یک سو و حضور تاریخی سوریه در نشست های مقدماتی سران عرب بعنوان یک وزنه راهبردی از طرفی، مورد توجه روزنامه های مطرح جهان عرب بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رسانه های عبری زبان گزارش داده اند که روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی به علت پرونده های ایران و اکراین، بیشتر از هر زمان دیگری با تنش رو به رو بوده است. از طرفی ایران می کوشد خطوط ریلی سوریه را که در جریان جنگ این کشور نابود شده و به مثابه «سیستم عصبی» سوریه است، ترمیم و بازسازی کند.

روزنامه رای الیوم ضمن اشاره به تنش در روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی به نقل از رسانه های عبری زبان نوشت: به علت نزدیکی میان روسیه و ایران، روابط میان مسکو و تل آویو شاهد تنش های بیشتری بوده است. همینطور اقدامات رژیم صهیونیستی در برابر اکراین طی دوره اخیر سبب وخیم تر شدن این بحران شده است. در هر صورت، علت هر چه که باشد، روابط میان دو طرف مانند قبل نیست.
بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی ماه فوریه گذشته اعلام نموده بود که روند عرضه سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین به اکراین را بررسی می کند.

روزنامه العربی الجدید ضمن اشاره به تحولات تونس با تیتر «اظهار نظر در دوره قیس سعید ممنوع است» نوشت: راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس پس از آنکه یک سال قبل در مورد حکمرانی دیکتاتوری در این کشور سخنرانی کرده بود، به حبس محکوم شده است. به نظر می آید قیس سعید رئیس جمهور این کشور بیشتر از پیش سیاست هدف قرار دادن مخالفان خویش را دنبال می کند. دولت تونس می کوشد هر گونه صدای مخالفی را ساکت کرده و آزادی های موجود در این کشور را محدود کند.

روزنامه القدس العربی هم به نقل از مهند العکلوک نماینده فلسطین در اتحادیه عرب نوشت: نشست مقدماتی سی و دومین دوره اجلاس سران عرب زمینه ساز یک تصمیم تاریخی در مورد سالروز نکبت (اشغال فلسطین) است. در جریان نشست سران کشورهای عربی یک مصوبه در مورد عرضه تعریف قانونی از سالروز نکبت و محکوم شدن کسانی که آنرا انکار می کنند طرح می شود.
بر اساس این مصوبه، روز ۱۵ مه هر سال بعنوان یک رویداد عربی و بین المللی برای یادآوری اشغال فلسطین معرفی خواهد شد.

روزنامه یمنی المسیره به نقل از مهدی المشاط رئیس شورایعالی سیاسی یمن نوشت: هشدارها نسبت به لبریز شدن صبر نیروهای یمنی، سبب شده دشمنان، ناگزیر در مقابل نابودی پروژه خود در خصوص ایجاد حالتی که نه جنگ حساب می شود و نه صلح، قرار بگیرند. المشاط با مطرح کردن آخرین هشدارهای خود، اعلام نموده که دست دست کردن دشمنان در تحقق صلح در یمن، به مثابه یک بمب ساعتی عمل خواهد نمود.

روزنامه سوری الثوره در مقاله ای در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نوشت: مقرر است نشست سران کشورهای عربی طی روزهای آتی در جده برگزار گردد. درست است که نتایج این نشست بر روند تحولات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک منطقه تأثیرگذار است اما آن چه این نشست را از نشست های پیشین متمایز می کند بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی است.
در واقع وزنه راهبردی اصلی نشست سران کشورهای عربی، بازگشت سوریه و حضور قابل توجه این کشور و مشارکت سازنده و مثبت آن در نشست های مقدماتی به حساب می آید. سوریه بار دیگر تمام توجهات را به خود جلب کرده و توانسته در صفحات تاریخ این حقیقت را ثبت کند که با دیگر کشورهای عربی، در یک سنگر برای رویارویی با چالش ها ایستاده است.

روزنامه الشرق الاوسط هم ضمن اشاره به ازسرگیری درگیری های مسلحانه در سودان نوشت: شدت درگیری ها در خارطوم طی روز سه شنبه بسیار زیاد بوده به طوریکه از اولین ساعات، حملات سنگین هوایی در جنوب خارطوم و دیگر مناطق سودان محسوس بوده است. این در حالیست که طی روزهای گذشته شدت این درگیری ها کاهش پیدا کرده بود. عملکرد بانکهای این کشور هم به علت درگیری های مذکور، تقریبا فلج شده است.
نیروهای ارتش سودان، شبه نظامیان پشتیبانی سریع را به حمله به مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه های خارجی و از بین بردن مدارک موجود در این سفارتخانه ها و سرقت اموال آنها متهم می کنند.

روزنامه لبنانی الاخبار ضمن اشاره به نابودی ۸۰ درصد از خطوط ریلی سوریه در جریان جنگ این کشور نوشت: در کشوری مانند سوریه، شبکه خطوط ریلی به منزله سیستم عصبی این کشور و موتور فعالیت اقتصادی آن به حساب می آید. خیلی از پروژه های راهبردی منطقه ای به علت نابودی این خطوط، متوقف شده است.
کمی پیش از سفر اخیر ابراهیم رئیسی به سوریه، یک هیئت ایرانی جلساتی را با مسؤلان سوریه برای مشارکت در طرح های در ارتباط با خطوط ریلی برگزار کردند. ایران به دنبال آن است که در مورد بازسازی این خطوط، به سوریه کمک رسانی کرده و تجارب فنی و مهندسی خویش را در این حوزه در اختیار دمشق قرار دهد. این در حالیست که پروژه خطوط ریلی میان عراق و سوریه همچنان پابرجا بوده اما با چالش هایی مانند حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در منطقه التنف و حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی ضد مرزهای دو کشور روبرو است.

منبع: