اصرار آمریکا بر تکذیب نظر برزیل در پهلو گرفتن ناوهای ایرانی

به گزارش بهمن، خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات منابع مطلع، در گزارشی بیان کرد که دولت برزیل به منظور هم زمان نشدن موعد پهلو گرفتن دو ناو ایرانی در بنادر این کشور با زمان دیدار رئیس جمهور برزیل و رئیس جمهور آمریکا، تحت فشار واشنگتن، تاریخ آنرا تغییر داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آگاه مدعی شدند که برزیل در آستانه سفر اوییز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور این کشور به واشنگتن و دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با اعمال فشار از جانب واشنگتن، درخواست ایران برای پهلو گرفتن دو ناو آن در ریو دو ژانیرو را رد کرده است.
این تصمیم برزیل نشان دهنده حرکتی برای روابط نزدیک تر با دولت بایدن است که در دوران ریاست جمهوری ژائر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین برزیل پس رفت کرده و بد شده بود. این اقدام با وجود مخالفت همیشگی لولا با تحریم های آمریکا ضد تهران انجام شده است.
برزیل در ۱۳ ژانویه به کشتی های IRIS Makran و IRIS Dena اجازه داد که در بازه ۲۰ تا ۲۳ ژانویه در ریو دو ژانیرو پهلو بگیرند.
وزارت امور خارجه برزیل اعلام نمود که این کشتی ها حالا مجازند که از ۲۶ فوریه تا ۳ مارس پهلو بگیرند.
یک مقام آمریکایی که از نزدیک در جریان این مورد بود، اظهار داشت که دورنمای ناوهای ایرانی در ریو دو ژانیرو قبل از دیدار لولا با بایدن «چیز ناخوشایندی بود که می خواستیم جلوی آنرا بگیریم.»
این مقام آمریکایی با بیان اینکه «گفت وگوهای پشت پرده زیادی در سطوح مختلف انجام شده بود» افزود، و اینکه تاریخ دیدار بایدن و لولا با پهلو گرفتن این ناوها یکی نمی گردد، خبر خوبی بود.
یک مقام نظامی برزیل تایید نمود که دولت فدرال از راه وزارت امور خارجه تاریخ ها را تغییر داد و مانع پهلو گرفتن ناوهای ایرانی شد.
با این حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل اظهار داشت: اینکه واشنگتن برزیل را برای این کار تحت فشار گذاشته، «تصور اشتباهی است.»
وی همینطور بیان نمود: اینکه این کشتی ها قرار شده ۲۰ تا ۲۳ ژانویه نیایند، ارتباطی به ما ندارد. بعدا این تاریخ به ۲۶ فوریه تا ۳ مارس تغییر پیدا کرد. این مورد ارتباطی به آمریکا ندارد.
وزارت امور خارجه آمریکا پاسخی به درخواست اظهار نظر در اینباره نداده است.

منبع: