تهران تایمز بررسی كرد؛ گشوده شدن فصلی جدید در روابط ایران و آذربایجان

به گزارش بهمن وزیر امور خارجه ایران در مسافرت به جمهوری آذربایجان و دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس و همتای آذربایجانی، بر گسترش روابط و همکاری دوجانبه تاکید نمود.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری آذربایجان و دیدارهای صورت گرفته، پرداخت.
تهران تایمز در اینباره نوشت که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نخستین مقام ارشد ایرانی دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران بود که به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد و با «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره توسعه روابط و همینطور تحولات منطقه ای گفتگو نمود.
امیر عبداللهیان در دیدار مذکور که عصر چهارشنبه صورت گرفت، ضمن تاکید بر عزم مقامات دو کشور جهت گسترش روابط، اظهار داشت که فصل جدیدی در روابط بین تهران و باکو گشوده شده است و این مساله نتایجی مثبت برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد.
وی اضافه کرد: ما آماده ایم تا تمام پروژه های قبلی را نهایی کرده؛ زمینه را برای توافقات جدید بین دو کشور فراهم نماییم.
وزیر امور خارجه ایران همینطور ضمن اشاره به حضور ایران در چارچوب ۳+۳، این همکاری ها را برای صلح و ثبات منطقه مفید دانست و تصریح کرد که نیروهای فرامنطقه ای حق مداخله در امور منطقه را ندارند و کشورهای منطقه می توانند مشکلات خویش را خودشان حل کنند.
الهام علی اف هم بر اهمیت روابط بین دو کشور تصریح کرد و اظهار داشت: مایلیم این روابط را در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم.
رئیس جمهور آذربایجان با تکیه بر این مساله که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود و باکو مخالف دخالت کشورهای خارجی در منطقه و مسائل آن است، اظهار داشت: ما معتقدیم ارتباطات منطقه ای برای همه کشورهای منطقه مفید می باشد.
علی اف همینطور ضمن اشاره به دیدار اخیرش با همتای ایرانی خود در عشق آباد پایتخت ترکمنستان در حاشیه اجلاس سران اکو، آنرا مثمر ثمر توصیف کرد.
«اشتراکات منحصر به فرد یک دارایی بزرگ است»
وزیر امور خارجه ایران در ادامه ملاقات هایش با «صاحبه غفارووا» رئیس مجلس جمهوری آذربایجان دیدار نمود.
امیرعبداللهیان و غفارووا در این دیدار راه های تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف همچون همکاری پارلمانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وزیر امور خارجه ایران حضور غفارووا را در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران نشان از عمق روابط دوستانه دو کشور دانست و اضافه کرد: اشتراکات منحصر به فرد ایران و جمهوری آذربایجان سرمایه بزرگی برای دو کشور است و زمینه را برای تحکیم روابط دوجانبه فراهم می آورد.
وی همینطور ضمن اشاره به صحبتهای رئیس جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس سران اکو، اظهار داشت که انتقال گاز ایران به جمهوری آذربایجان در قالب توافقنامه سه جانبه مبادله (سوآپ) گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از راه ایران، بزودی عملیاتی می شود.
امیر عبداللهیان همینطور بر آمادگی دو کشور برای توسعه سریع همکاریهای دوجانبه همچون در زمینه های تجاری، اقتصادی، و حمل و نقل تاکید و حمایت مجالس دو کشور در این حوزه را مهم و ضروری توصیف کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که اسناد در ارتباط با اصلاح قانون عوارض و تعرفه های ترجیحی راه ها به منظور تسهیل در گسترش همکاری ها به تصویب مجلس شورای ملی جمهوری آذربایجان برسد.
رئیس مجلس آذربایجان هم در این دیدار روابط ایران و آذربایجان را دیرینه خواند و همگرایی تاریخی، فرهنگی و منطقه ای دو کشور را مرتبط دانست. وی ادامه داد: ما شاهد حمایت قاطع دولت و ملت ایران از جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ بوده و از آن قدردانی کرده ایم.
غفارووا در ادامه به علاقه و آمادگی مجلس آذربایجان جهت کمک به گسترش روابط دو کشور اشاره نمود و لزوم تقویت گروههای دوستی پارلمانی را خاطرنشان کرد و ابراز امیدواری کرد که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در آینده نزدیک به باکو سفر کند.
وزیر امور خارجه به شهدای آذربایجان ادای احترام کرد
امیر عبداللهیان شامگاه چهارشنبه با حضور در محل یادمان شهدای باکو به تمامی شهدای جنگ اول و دوم قره باغ ادای احترام کرد.
وی همینطور ابراز امیدواری کرد که همگان شاهد آزادسازی تمامی سرزمین های اشغالی فلسطین و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس باشند.
«همکاری در حوزه حمل و نقل و انرژی راهبردی»
وزیر امور خارجه ایران همینطور با «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود دیدار و دو طرف در مورد راه های تقویت همکاریهای دوجانبه بحث و گفتگو کردند.
امیرعبداللهیان ضمن اشاره به سخنان روسای جمهور دو کشور در خصوص این که آنها مصمم به تقویت روابط دوجانبه هستند، اظهار داشت که وزارت امور خارجه دو کشور هم باید همواره موضوعات همکاری ایران و آذربایجان و همینطور راه های تقویت آنرا در دستور کار خود داشته باشند.
وزیر امور خارجه ایران ضمن یادآوری اهمیت همکاری در حوزه های حمل و نقل و انرژی، بر تداوم همکاری ها در سایر حوزه های اقتصادی همچون تشویق و تقویت تعاملات بخش خصوصی دو کشور تاکید نمود.
وی ذکر کرد که ایران آماده صدور خدمات فنی و مهندسی و بهره برداری از دیگر ظرفیت های کشور در زمینه های مورد نیاز به منظور کمک به بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان است و بر اهمیت اقدام در این حوزه برای تسریع توسعه در آن مناطق تاکید نمود.
وزرای خارجه دو کشور همینطور بر اهمیت کمیته مشترک همکاری رسانه ای برای ادامه همکاری تاکید نمودند.
وزیر خارجه آذربایجان ضمن اشاره به دیدار اخیر رئیسی و علی اف، اظهار داشت که توافقات صورت گرفته توسط روسای جمهور دو کشور بعنوان نقشه راه روابط جدید بین دو کشور خواهد بود.
بایراموف همکاریهای ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه حمل و نقل و انرژی را قابل توجه و راهبردی دانست و همکاری در سطح سازمان ها و نهادهای بین المللی همچون سازمان همکاریهای اقتصادی را مثمر ثمر و پیشرو توصیف کرد.
امیرعبداللهیان همینطور از همتای آذربایجانی خود دعوت کرد تا به ایران سفر کند و بایراموف ضمن استقبال از این دعوت اظهار داشت که در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد نمود.
دو طرف همینطور توافق کردند که معاونان سیاسی شان به منظور بررسی و ارزیابی مسائل در ارتباط با گسترش روابط تهران – باکو دیدار کنند.
تهران تایمز همینطور آگاه شده است که بایراموف در ایام آتی به تهران سفر خواهد نمود.
وزرای خارجه دو کشور سپس با شرکت در کنفرانس خبری مشترک درباره نتایج این دیدار و مذاکرات صورت گرفته، توضیحاتی به خبرنگاران عرضه کردند.
امیرعبداللهیان سفر خود به جمهوری آذربایجان را با دیدار ایرانی ها مقیم در این کشور به پایان رساند. وی در این دیدار، گفتگویی دوستانه با کارآفرینان ایرانی در آذربایجان جهت تحلیل موانع تجارت متقابل داشت.
آنچه در این سفر برجسته تر بود، همکاریهای اقتصادی قابل توجه ایران و آذربایجان و توافق شفاهی وزرای امور خارجه در زمینه روابط رسانه ای بود.
یک منبع مطلع به تهران تایمز اظهار داشت که تهران و باکو در زمینه روابط رسانه ای به تفاهم رسیده اند و طی روزهای آینده توافقی بین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و «لیلا عبدالله وا» همتای آذربایجانی وی امضا خواهد شد.
دستاورد مهم دیگر این سفر این بود که بنا بر اعلام وزیران امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود، ایران و جمهوری آذربایجان توافق کردند که ایران در بازسازی اراضی آزاد شده در جنگ ۴۴ روزه در سال ۲۰۲۰ همکاری کند.
بایراموف اعلام نمود که تعداد زیادی از شرکتهای خصوصی ایرانی پیشنهادهایی جهت کمک به بازسازی سرزمین های آزاد شده مذکور عرضه کرده اند.
خبرنگار تهران تایمز در باکو همینطور آگاه شد که پروازهای مستقیم تهران – باکو بعد از یک وقفه، مجدداً برقرار می شود.
امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال تهران تایمز در مورد قالب ۳+۳ به خبرنگاران اظهار داشت که نشست بعدی قالب ۳+۳ در سطح وزرای امور خارجه برگزار می شود.
وی اضافه کرد: ایران تلاش خواهد نمود تا گرجستان را قانع کند که در این قالب شرکت نماید.