آنتونی بلینكن: گزینه اعمال فشار بر كره شمالی هنوز روی میز است

وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به عدم تمایل پیونگ یانگ به انجام هرگونه گفتگو با واشنگتن اظهار داشت که برای تعامل با کره شمالی، دو گزینه دیپلماسی و اِعمال فشار همچنان بر روی میز است.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه ساعاتی پس از آن که دیپلمات بلندپایه کره شمالی امکان هرگونه گفتگوی دوجانبه را تا زمان تغییر سیاست های خصمانه واشنگتن رد کرده بود، گفت: برای تعامل با کره شمالی، دو گزینه دیپلماسی و اعمال فشار همچنان بر روی میز است.
بلینکن در یک نشست خبری مشترک با مقامات کره جنوبی در سئول اظهار داشت که دولت رئیس جمهور «جو بایدن» ظرف چند هفته آتی و با رایزنی با متحدان خود روند بازبینی در سیاست خارجی آمریکا در قبال کره شمالی را به انتها خواهد رساند.
وی به رغم اشاره به این نکته که در این بازبینی هم گزینه اعمال فشار و هم گزینه دیپلماسی در دست بررسی می باشد، از پاسخ دادن به این پرسش که رویکرد ایالات متحده بعد از این بازبینی چه خواهد بود، خودداری کرد.
گفتنی است که بلینکن برای اولین بار در مقام وزیر خارجه آمریکا به همراه «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور به کره جنوبی سفر کرده است.
در این سفر خارجی، وزرای خارجه و دفاع آمریکا به همراه همتایان کره جنوبی خود اطلاعیه ای مشترک صادر کردند و در آن به همکاری دوجانبه بر سر موضوعات منطقه ای از تغییرات آب و هوایی و پاندمی کرونا گرفته تا تجارت و کره شمالی متعهد شدند.
در این بیانیه آمده است: «وزرای خارجه و دفاع دو کشور [ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی] تاکید کردند که موضوعات در رابطه با فعالیت هسته ای و موشک بالستیک کره شمالی برای این ائتلاف یک اولویت بشمار می رود، و بار دیگر تعهد مشترک خود جهت رسیدگی و حل و فصل اینطور موضوعات را مورد تأیید قرار دادند».