تاكید سخنگوی تعزیرات بر ضرورت دقت بیشتر مردم در خریدهای اینترنتی

بهمن: سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی بر لزوم دقت بیشتر مردم در خربدهای اینترنتی، با عنایت به شرایط فعلی، تاكید نمود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سید یاسر رایگانی در تماس تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه شبكه خبر با عنوان «فروش اینترنتی؛ بایدها و نبایدها» در ارتباط با شكایت از خریدهای اینترنتی كه در شرایط این روزهای جامعه سرعت و حجم بیشتری یافته است، اظهار نمود: با توجه به این كه بخش زیادی از مایحتاج اصلی مردم بوسیله فضای مجازی و خریدهای غیر حضوری تامین می شود این موضوع، بحث بسیار خوبی است.
وی در ارتباط با مقدار تخلفات در این عرصه اظهار داشت: به نسبت تخلفات موجودی كه در فضای مجازی و خریدهای غیر حضوری همچون خرید تلفنی، اینترنتی و بوسیله شبكه های مجازی وجود دارد، سطح پرونده هایی كه به شعب تعزیرات حكومتی می رسد، به جرات باید گفت به نسبت تخلفاتی كه انجام می شود، صفر است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی اشاره كرد: اساسا بینندگان بر این گفته صحه می گذارند كه بارها اتفاق افتاده كه سایت های اینترنتی كه تلفنی را برای خرید اعلام می كنند، پس از دریافت وجه و باوجود اینكه باید وجه را حین تحویل كالا دریافت نمایند، پس از آن شماره ای كه هموطنان بوسیله آن خرید كرده اند مسدود می شود و متاسفانه دیگر جوابگو نیست.
رایگانی با اشاره به ماده ۳۹ قانون تجارت الكترونیك اشاره كرد: این ماده بطور شفاف تصریح كرده در صورتیكه تامین كننده در حین معامله به سبب عدم موجودی كالا -آن هم در شرایطی كه این روزها در بازار ما حاكم است خصوصا در خریدهای اینترنتی- و عدم اجرای خدمات، نتواند تعهدات خودرا انجام دهد، باید مبلغ دریافتی را فورا به مخاطب برگرداند مگر در موارد خاص.
وی تصریح كرد: متاسفانه شاهد می باشیم كه هموطنان بارها در خریدهای اینترنتی با این مشكل مواجه گشته اند كه حین خرید یك كالایی را سفارش داده اند و موقع تحویل كالا با كالایی با خصوصیات دیگری مواجه می شوند.
سخنگوی سازمان تعزیرات در پاسخ به این پرسش كه مردم در صورت مواجهه با چنبن مواردی چه باید كنند، اظهار داشت: اولا هموطنان بعنوان مصرف كننده و خریدار حتما مد نظر داشته باشند كه پیش از هر چیز شماره تلفنی كه بعنوان فروشنده با آن در تماس هستند و همین طور سایت، اصالت كالا و واحد تولیدی را بسنجند.
رایگانی با اشاره به اینكه از ۶۰ هزار كسب و كار اینترنتی كه هولوگرام نماد الكترونیكی را دریافت كرده اند، ۱۳۰۰ تا مجوز دارند، اظهار داشت: با این تصور كه هموطنان از این ۶۰ هزار تایی كه هولوگرام دارند هم خرید كنند، باز هم در مورد قیمت و اصالت كالا و همین طور تقلب در كسب، سر آنها كلاه می رود.
او در آخر اشاره كرد: این مساله این مساله را می رساند كه ما دستگاه متولی در این شرایط كه حضور و بازرسی می تواند به صورت نامحسوس هم باشد و نیازی هم به مراجعه حضوری ندارد، باید نقش بیشتری در این عرصه ایفا نماییم.