در نشست حقوقی ایران و لوایح چهارگانه FATF مطرح شد؛ صادقی: رویكرد حقوق بین الملل شورای نگهبان تقویت شود

بهمن: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رویكرد و برونمایه دانش حقوق بین الملل در خروجی شورای نگهبان بسیار ضعیف است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، محمود صادقی در نشست “ایران و لوایح چهارگانه (FATF)” كه بعدازظهر امروز در جمع دانشحویان دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به اصل اول در مناسبات بین المللی كه رعایت حقوق بین الملل است اشاره و اظهار نمود: به نظر می آید رویكرد و برون مایه دانش حقوق بین الملل در خروجی شورای نگهبان بسیار ضعیف است و در مناسبات با كشورهای دیگر باید فضا تغییر كند.
وی ادامه داد: از لحاظ تجربه عملی در ۲۰ سالی كه از عمر كنوانسیون می گذرد بیشتر سندهای همكاری بین دولت ها با تفاهم و همكاری آنها بوده است و عملا سند FATF به گونه ای است كه فراتر از حق حاكمیت دولت ها نتوانسته چیزی را در عمل به آنها تحمیل كند.
صادقی اضافه كرد: درباب FATF این تلقی وجود دارد كه اگر كشوری به شكلی با آن تقابل و مخالفت كند در تامین مالی تروریسم دخالت دارد و در این مورد و پیوستن به این كنوانسیون می توان به بهتان آمریكا مقابل ایران در این زمینه اشاره نمود كه نپیوستن به آن به موضع گیری آمریكا مقابل ایران كمك می نماید.
این نماینده مجلس اشاره كرد: با عنایت به مواد ۱۰ تا ۱۵ این كنوانسیون كه سوژه معاضدت قضایی را مطرح می كند، می توانیم با همكاری ها و مناسباتی كه با كشورهای دیگر این كنوانسیون داریم از ابزار آن برای استرداد تروریست هایی كه در كشورهای غربی و همچون فرانسه و ایالات متحده پنهان شده اند استفاده نمائیم.
صادقی حق شرط را مهمترین مساله اختلافی بین مراجع ذیربط در ایران مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع خواند و اظهار نمود: در هیچ جای كنوانسیون گفته نشده كه این سند شرط پذیر نیست. همچون ۶۳ كشور عضو كنوانسیون حق شرط را اعلام نموده اند و حتی در مواد كنوانسیون حق شرط آورده شده است.
وی اشاره كرد: اعتراض به حق شرط به مدلول بی اعتباری حق شرط نیست. در ماده ۶ كنوانسیون از دولت ها خواسته شده كه به اقداماتی در قالب قوانین داخلی بپردازند كه به شكلی راه را باز گذاشته است.
صادقی درباب مكانیسم حل و فصل اختلافات در كنوانسیون FATF اظهار نمود: خود كنوانسیون به كشورها اختیار داده كه اعلام حق رزرو و حق شرط كنند.
وی ادامه داد: طبق فصل ۷ منشور ملل متحد اگر ما عضو FATF نشویم مفاد این فصل شامل حال ما خواهد شد.
این عضو كمیسیون حقوقی مجلس درباب ایراد به سوژه گروه های تروریستی تصریح كرد: ما باز از كشورهایی هستیم كه بیشترین مبارزه را با تروریسم بین المللی داریم و با عنایت به اینكه بیشترین تقابل را با گروه هایی مانند داعش، جبهه النصره و… داشتیم اما تبلیغاتی كه مقابل ما وجود دارد به شكلی است كه از آنها حمایت می نماییم.
وی ادامه داد: ما در حوزه داخلی بیشترین هزینه را می پردازیم و در سطح بین المللی باز بیشترین تقابل را با گروه های مذكور داریم ولی به شكلی تلقی میگردد كه از آنها حمایت می نماییم.
صادقی اشاره كرد: تابحال چهار سازمان القاعده، داعش، جبهه النصره و بوكوحرام جزو گروه های تروریستی شناخته شده اند و در مورد سایر گروه ها اجماعی وجود ندارد.
این نماینده مجلس اظهار نمود: ما همراه با كره شمالی بعنوان كشور پر ریسك تلقی می شویم و مصالح ملی ما وجه المصالحه رقابت های سیاسی داخلی قرار می گیرد و برخی ارگان ها بدون در نظر گرفتن این دلالت ها متاسفانه گاهی تحت الشعاع این تبلیغات قرار گرفته اند.
صادقی در ارتباط با نظرات شورای نگهبان درباب FATF اظهار داشت: شورای نگهبان ۲۲ ایراد به این كنوانسیون گرفته كه مجلس بعضی از آنها را توانست تامین كند و برخی كه مربوط به حقوق بین الملل بوده را نمی تواند.
وی تصریح كرد: قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان نهایتا تایید شده و در مورد لایحه پالرمو اشكالاتی مطرح شده بود كه بعضی از اشكالات لفظی و محتوایی بود.