نتایج یك نظرسنجی: حمایت ۹۶ درصدی عربستانی ها از قطع روابط کشورهای عربی با اسراییل

بهمن: نتایج نظرسنجی موسسه واشنگتن از مردم عربستان نشان میدهد که ۹۱ درصد از شهروندان عربستانی حوادث غزه را با وجود شمار زیاد شهدای فلسطینی، یک پیروزی برای فلسطینی ها، عرب ها و مسلمانان می دانند.

به گزارش بهمن به نقل از العربی الجدید، در نظرسنجی تازه «مؤسسه واشنگتن» که میان ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر انجام شد، ۹۱ درصد از عربستانی ها حوادث اخیر غزه را بعنوان پیروزی برای فلسطینی ها، عرب ها و مسلمانان، با وجود ویرانی های عظیم و شمار فراوان شهدا اعلام نمودند.
بر اساس این نظرسنجی که شامل جامعه آماری یک هزار نفری از شهروندان عربستانی است، بطور کلی، حماس محبوبیت ضعیفی در میان شهروندان عربستانی دارد و اکثریت آنها همچنان نسبت به این گروه موضع منفی دارند اما جنگ بین حماس و اسراییل محبوبیت این گروه فلسطینی را از ۱۰ درصد در ماه آگوست (مرداد) به حدود ۳۰ امتیاز افزایش داد تا این که در ماه دسامبر به ۴۰ درصد رسید.
این مرکز توضیح داد که پاسخ های نظرسنجی جدید در کنار پاسخ های نظرسنجی های قبلی انجام شده در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ (دو سالی که شاهد دو جنگ بین اسراییل و جنبش بود)، نشان داده است که محبوبیت حماس در بین مردم پس از رویارویی با ارتش اسراییل رو به افزایش است. اما افزایش محبوبیت این جنبش در طول جنگ فعلی در بین عربستانی ها هنوز کمتر از افزایش محبوبیت آن بعد از جنگ ۲۰۱۴ است.
در مورد نقش جهان عرب، نظرسنجی جدید نشان داده است که ۹۶ درصد از پاسخ دهندگان عربستانی با این پیشنهاد موافق هستند که کشورهای عربی باید فوراً تمام روابط دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی خودرا با اسراییل را در اعترض به عملیات نظامی در غزه قطع کنند.
طبق این نظرسنجی، تنها ۱۶ درصد از عربستانی ها معتقدند که حماس باید از تاکید بر نابودسازی اسراییل دست بردارد و بجای آن با راهکار دو کشوری موافقت کند همین طور ۹۵ درصد پاسخ دهندگان در پاسخ به این سؤال که آیا کشتار غیرنظامیان توسط حماس برخلاف آموزه های اسلام است، پاسخ دادند که حماس غیرنظامیان را نمی کُشد.
از سوی دیگر، اسراییل قبل از جنگ چندان محبوبیتی نزد عربستانی ها نداشت و بر مبنای نتایج این نظرسنجی، ۸۷ درصد از پاسخ دهندگان موافقند که رویدادهای اخیر نشان داده است که اسراییل آنقدر ضعیف و در داخل گرفتار اختلاف شده است که روزی می توان آنرا شکست داد. طبق نظر بیشتر آنها، این تصور پیش از جنگ نیز وجود داشت، برای اینکه ۷۰ درصد از آنها موافق بودند که اعتراضات گسترده ای که اسراییلی ها مقابل به اصطلاح «اصلاحات» در سیستم قضایی انجام دادند، منعکس کننده «ضعف و اختلافات» در اسراییل است.
این مرکز یادآوری کرد که وقتی در آگوست گذشته از عربستانی ها پرسید که آیا با این اصل موافق هستند که «ما باید احترام بیشتری به یهودیان در سراسر دنیا نشان دهیم و روابط خودرا با آنها بهبود ببخشیم»، تنها ۵ درصد از آنها موافقت خودرا اعلام نمودند. این مرکز همین طور توضیح داد که موضع ایجاد روابط با اسراییلی ها یا یهودیان که فراتر از بعد اقتصادی می باشد، پیش از جنگ مثبت نبود.
از سوی دیگر، ۷۵ درصد از آنها حمایت خودرا از «تعامل دیپلماتیک عرب ها برای یافتن چاره ای برای مناقشه عربی و فلسطینی و ایجاد انگیزه برای هر دو طرف برای اتخاذ مواضع معتدل تر» اعلام نمودند.
۸۶ درصد از عربستانی ها حمایت خودرا از این مساله اعلام نمودند که «هیچ راهکار نظامی برای مناقشه وجود ندارد و ازاین رو باید مذاکرات سیاسی برای رسیدن به توافق صورت گیرد.»
اما ۸۸ درصد شهروندان عربستانی معتقدند که نباید عربستان هیچ دخالت نظامی در این درگیری داشته باشد و «در حال حاضر، اصلاحات داخلی و اقتصادی در عربستان بیش از هر موضوع سیاسی خارجی برای کشور ما مهمست و ازاین رو ما باید از جنگ های خارجی دور بمانیم.»

منبع: