الجزیره گزارش داد؛ شاخص ترین چهره های علمی غزه که از طرف رژیم صهیونیستی ترور شدند

بهمن: الجزیره در گزارشی به معرفی و بررسی شاخص ترین چهره های علمی و دانشگاهی فلسطینی در غزه که توسط رژیم صهیونیستی ترور شده اند پرداخت.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، الجزیره در گزارشی به شرح ذیل، شاخص ترین چهره های علمی و دانشگاهی فلسطینی در غزه را که رژیم صهیونیستی به ترور آنها دست زده، معرفی کرده است.
بمباران مداوم نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی در دو ماه گذشته تفاوتی میان افراد نظامی و غیرنظامی، کودک و زن قائل نبوده و از هفتم اکتبر تا حالا شهادت بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ فلسطینی ساکن غزه و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر را در پی داشته است.
در میان این شهدا نام شخصیت های بارز علمی و دانشگاهی نیز به چشم می خورد که شاخص ترین آنان در ادامه معرفی می گردند.

دکتر سفیان تایه
وی رییس دانشگاه اسلامی غزه و استاد فیزیک نظری و ریاضیات کاربردی بود. تایه به ریاست کرسی اخترفیزیک و علوم فضایی یونسکو در فلسطین نیز منصوب شده بود. همین طور وی در بین ۲ درصد برتر پژوهشگران جهان در سال ۲۰۲۱ قرار داشت و به جایزه عبدالحمید شومان که به دانشمندان جوان عرب اعطا می شود نیز دست یافته بود.
دوم دسامبر جاری در جریان بمباران اردوگاه جبالیا تایه به همراه خانواده و ده ها تن از همسایگان خود به شهادت رسید.

دکتر اسامه المزینی
وی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سکان دار وزارت آموزش وپرورش فلسطین در غزه و دارنده مدرک دکتری در رشته راهنمایی و بهداشت روانی بود. تایه به عنوان استاد دانشگاه اسلامی غزه در این دانشگاه تدریس کرده بود. علاوه بر این وی از آوریل ۲۰۲۱ ریاست شورای حماس را بر عهده داشت. این شخصیت بارز علمی، ۱۶ اکتبر گذشته در جریان بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

دکتر جمیله الشنطی
وی در گذشته وزیر امور زنان در غزه و همین طور استاد علوم تربیتی بود و در انتخابات سال ۲۰۰۶ از جانب حماس به عضویت مجلس قانون گذاری فلسطین درآمد. الشنطی اولین زنی است که به عضویت دفتر سیاسی حماس درمی آید. علاوه بر این وی مسؤولیت اداره پرونده دانشگاه های غزه را نیز بر عهده داشت.
الشنطی بر اثر بمباران شمال نوار غزه در تاریخ ۱۹ اکتبر به شهادت رسید.

دکتر محمد عید شبیر
محمد عید شبیر استاد میکروبیولوژی و یکی از مشهورترین رییسان دانشگاه اسلامی غزه بود. ۱۴ نوامبر گذشته در نتیجه بمباران غزه وی به همراه تعدادی از اعضای خانواده اش به شهادت رسید.

دکتر عمر صالح فراونه
فراونه یکی از مشهورترین پزشکان زنان و نازایی غزه و رییس پیشین دانشکده پزشکی دانشگاه اسلامی غزه بود. وی مدرک کارشناسی پزشکی خودرا از دانشگاه قاهره و مدرک دکتری خویش را از دانشگاه لیدز انگلیس دریافت کرد.
فراونه به همراه همسر و ۱۳ تن از فرزندان و نوه های خود در نتیجه بمباران شهرک تل الهوی در غزه در ۱۵ اکتبر گذشته به شهادت رسید.

مصطفی الصواف
الصواف از مشهورترین خبرنگاران و نویسندگان سیاسی فلسطینی بود که در گذشته به عنوان استاد رسانه در دانشگاه اسلامی غزه فعالیت می کرد.
در نتیجه بمباران غزه در ۱۸ نوامبر گذشته، مصطفی الصواف به همراه چند نفر از اعضای خانواده اش به شهادت رسید.
علاوه بر مصطفی الصواف، فرزندان وی منتصر و مروان نیز خبرنگار بودند و در نتیجه بمباران غزه توسط اشغالگران به شهادت رسیدند.

منبع: