گزارش خبرنگار اعزامی مهر به لبنان؛ نبض مقاومت در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطین در بیروت

بهمن: به گزارش بهمن، در ادامه حضور در پایتخت لبنان جهت پوشش آخرین تحولات جنگ ضد غزه، به اردوگاه برج البراجنه رفتیم، این اردوگاه یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان است.

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: اینروزها با گذشت یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از جانب مقاومت فلسطین، که صهیونیست ها را گرفتار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است.
در اینروزها بار دیگر شاهد می باشیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین بخصوص اهالی غزه از جانب جنایتکاران جنگی صهیونیست شدت گرفته است. کشتار دسته جمعی غیرنظامیانی متشکل از آوارگان فلسطینی که هر اندازه هم ادامه داشته باشد، شکست امنیتی، اطلاعاتی و نظامی صهیونیست ها در عملیات طوفان الاقصی را جبران نخواهد کرد.
بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در بیروت
در ادامه حضور در پایتخت لبنان جهت پوشش آخرین تحولات جنگ ضد غزه، امروز به اردوگاه برج البراجنه رفتیم. این اردوگاه یکی از بزرگترین اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان و البته بزرگترین و پر جمعیت ترین آنها در بیروت است.
قدمت ایجاد این اردوگاه به سال ۱۹۴۸ همزمان با اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی باز می گردد. در آن زمان روستایی در بیروت به نام برج البراجنه وجود داشته که بعدها اردوگاه آوارگان فلسطینی هم در همین منطقه ایجاد می شود. یادبود شهدای فلسطینی در اردوگاه برج البراجنه
براساس آخرین آمارها در سال ۲۰۲۱ جمعیت آوارگان حاضر در این اردوگاه که علاوه بر آوارگان فلسطینی در سالهای اخیر پذیرای آوارگان فلسطینی هم بوده، به ۲۵ هزار نفر می رسد.
موقعیت جغرافیایی این اردوگاه هم در منطقه ضاحیه بیروت و اطراف خیابان امام خمینی (خیابان فرودگاه سابق) واقع شده است. مساحت این اردوگاه هم طی سالهای اخیر به علت ساخت و سازهای غیر قانونی و افزوده شدن آوارگان جدید به دو کیلومتر مربع رسیده است.
۲۳۱ کیلومتر مانده تا قدس!
در ابتدای ورود به این اردوگاه تابلوی معرفی آن خودنمایی می کند. تابلویی که پرچم های جنبش مقاومت اسلامی حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کنار یکدیگر بر فراز آن به اهتزار درآمده است. بر روی تابلو هم نوشته شده است: به اردوگاه برج البراجنه خوش آمدید؛ ۲۳۱ کیلومتر مانده به قدس!

نکته قابل توجه این که فاصله این اردوگاه تا مرزهای فلسطین تنها ۹۱ کیلومتر است، اما ادامه اشغالگری فلسطین از جانب رژیم صهیونیستی سبب شده ساکنان این اردوگاه طی ۷۵ سال قبل روزگار خویش را در این اردوگاه، در غربت و آوارگی بگذرانند.
کمبود امکانات اما مملو از حیات مقاومت
در زمان ورود به اردوگاه برج البراجنه، نکته ای که به چشم می آید کوچه ها و معابر کم عرض آن و البته فقدان تاسیسات زیر بنایی در آن است. آوارگان فلسطینی با وجود زندگی در پایتخت لبنان، اما در شرایط سختی زندگی خویش را می گذرانند.

با وجود این شرایط سخت، اینروزها عملیات طوفان الاقصی رنگ و بویی تازه به این اردوگاه بخشیده است. با عبور از کنار مغازه ها و دستفروش هایی که در این اردوگاه مشغول به کار هستند، آهنگ ها و سرودهایی حماسی در پشتیبانی از مقاومت فلسطین به گوش می رسد.

پرچم های گروههای فلسطینی همچون جهاد اسلامی، حماس، شاخه انقلابی جنبش فتح و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در جای جای معابر این اردوگاه به چشم می آید.
بیمارستانی در قلب اردوگاه
تلاش من برای گفتگو با فلسطینیان حاضر در اردوگاه برج البراجنه با مبحث جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی من را به بیمارستان حیفا در درون این اردوگاه می رساند.

در گفتگو با کادر امدادی این اردوگاه ناخودآگاه به یاد تصاویر این روزهای امدادرسانان مظلوم در غزه می افتم. نیروهایی که به اهداف متحرک حملات رژیم صهیونیستی تبدیل گشته و شمار خیلی از آنها به شهادت رسیده اند. کادر امدادی در اردوگاه برج البراجنه هم با عنایت به این که تحت نظر هلال احمر فلسطین فعالیت می نمایند، یونیفرم و خودروهایی مشابه آن چه در غزه است را در اختیار دارند.
در گفتگو با آنها متوجه می شوم که شور و اشتیاق فراوانی برای حضور در جنگ غزه و کمک رسانی به اهالی مظلوم این منطقه دارند و از جنایات جنگی صهیونیست ها به ستوه آمده اند.
شور و شوق کودکان فلسطینی
موضوعی که در بازدید از اردوگاه برج البراجنه از ابتدا توجه شما را به خودش جلب می کند، حضور قشر گسترده ای از جوانان، نوجوانان و کودکان است که زندگی در وجود آنها موج می زند.
کودکانی که کیلومترها دورتر از موطن خود با سرنوشت محتوم آوارگی پا به دنیا گذاشته اند، اینروزها مصمم تر از قبل در پشتیبانی از گزینه مقاومت دیده می شوند.

آنها در گفتگو با من تاکید می کردند که قلب های کوچک شان از دیدن تصاویر قتل عام کودکان غزه طی روزهای اخیر به درد آمده و به دنبال یافتن راهی جهت کمک به هم وطنان خود در نوار غزه هستند.
یکی از این کودکان به نام «محمد» ۱۲ ساله که با شور و اشتیاق فراوانی صحبت می کرد، ضمن اشاره به شاهرگ دستان خود شعر مشهور «انا دمی فلسطینی» (فلسطین خون من است) را خواند و تصریح کرد که در نهایت مقاومت پیروز نبرد غزه خواهد بود. وی حتی تاکید داشت که آماده اعزام به غزه برای مشارکت در جنگ ضد اشغالگران صهیونیست است!

کوچه هایی برای عبور یک نفر!
با رسیدن به بخش های انتهایی اردوگاه عین الحلوه به کوچه هایی خیلی کم عرض و باریک می رسید که تنها برای عبور یک نفر جا دارد. به جهت اینکه با راهنمای خود در این کوچه ها حرکت کنم، مجبور به قرار گرفتن در پشت وی شدم. شاید بتوانم با قاطعیت این مورد را عنوان کنم که در عمرم تابحال چنین معابر تنگ و تاریک و البته مناطق محروم این چنینی را به چشم خود ندیده بودم.

بر روی دیواره های این کوچه ها، شعارهای گوناگونی در پشتیبانی از عملیات طوفان الاقصی، مقاومت فلسطین و رهبران برجسته ای عملیاتی مقاومت نظیر محمد ضیف دیده می شود.
آوارگان نه، بازگشت کنندگان به فلسطین!
در هنگام بازگشت به هتل از اردوگاه آوارگان برج البراجنه ناخود آگاه غم غریبی با تو همراه می شود. غمی نشات گرفته از عمق ۷۵ سال آوارگی، محرومیت، فقر و بی وطنی.. در گفتگو با راننده تاکسی که مرد جاافتاده ای هم هست از واژه آوارگان (لاجئین) برای توصیف وضعیت فلسطینیان در اردوگاه برج البراجنه استفاده می کنم که وی فورا به من متذکر می شود که از این واژه استفاده نکنم و به جای آن از واژه عائدون به معنای بازگشت کنندگان به فلسطین استفاده کنم!
در گزارش های بعدی این سفر به سراغ دیگر اردوگاه های آوارگان فلسطینی و مناطقی نظیر میدان الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت خواهیم رفت تا نظر مردم این مناطق را در رابطه با جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی هم جویا شویم.

منبع: