احتمال دیدار مستقیم روسای جمهور آمریکا و چین

بهمن: رییس جمهور آمریکا گفته است شاید در ماه نوامبر با رهبر چین در سانفرانسیسکو دیدار کند.

به گزارش بهمن به نقل از آی ۲۴، «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا روز جمعه گفت ممکنست در ماه نوامبر با شیء جین پینگ، رهبر چین در سانفرانسیسکو دیدار کند.
به گفته بایدن، واشنگتن و پکن برای ازسرگیری روابط تلاش می کنند، اما هنوز هیچ برنامه ای برای دیدار مقامات ارشد دو طرف در نظر گرفته نشده است.
تیم بایدن برای ماه ها تلاش نموده است تا دو رهبر را به عنوان یک رویداد محوری در طول مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه گرد هم بیاورد.
رقابت بین آمریکا و چین در عرصه های مختلف، موضوع جدیدی نیست و به دهه ها پیش برمی گردد، اما اوج این تنش در دوره «دونالد ترامپ» صورت گرفت که جنگ تعرفه ای از آن جمله به شمار می رفت.
افزون بر جنگ تعرفه ای و تجاری میان چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان، حتی دعوا در هفتاد وپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۹ به موضوع کرونا نیز کشیده شد که خیلی از آن تحت عنوان «جنگ سرد کرونایی» نام می بردند.
این جنگ سرد کرونائی تا جایی تهدیدساز شد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل با هدف کاستن از بار تنش ها وارد گود شد و با لحنی تند و هشدارآمیز بدون آنکه به صراحت نامی از این دو کشور ببرد با اعلان اینکه جهان تاب تحمل چنین اختلافی را ندارد، اشاره کرد: ما در راه بسیار خطرناکی قرار داریم. جهان ما طاقت آینده ای را ندارد که دو قدرت بزرگ اقتصادی، جهان را دوپاره کنند؛ هر کدام با مقررات تجاری و مالی و توانایی هوش مصنوعی و اینترنتی خودشان.
یکی از نگرانی ها و دغدغه های آمریکا، قدرت یابی بیش از پیش چین است که در آینده ای نه چندان دور به قدرت برتر جهان تبدیل خواهد شد. عبور چین از سیاست تک فرزندی به دو فرزندی و در نهایت به سه فرزندی، این کشور را از نظر جمعیتی در جایگاه یک جهان قرار داده است. جمعیت بیش از یک میلیارد ۴۰۰ میلیون نفری چین، بیش از ۴ برابر جمعیت آمریکا با جمعیتی حدود ۳۳۰ میلیون نفر است.
بسیاری از ناظران براین باورند که از نظر نظامی نیز چین تا سال ۲۰۴۹ به یک قدرت نظامی در سطح جهان تبدیل خواهد شد. به نوشته «انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم» (سیپری)، بااینکه پکن همیشه در گزارش های رسمی خود، این داده ها را انتشار می دهد اما برآوردهایی که غربی ها درباره ی حمایت مالی چین از نیروهای مسلح خود دارند، بطور شایان توجهی بیش از آمار منتشر شده از طرف دولت چین است.
چین که بعد از آمریکا دومین بودجه نظامی بزرگ را دارد، این بودجه را برای سال ۲۰۲۳ حدود ۷.۲ درصد افزایش داد. بدین سبب چین هم اکنون بیش از هر کشوری – به جز آمریکا- برای نیروهای مسلح خود هزینه می کند. بر پایه گزارش «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» در واشنگتن، رشد بودجه نظامی چین دست کم برای یک دهه از رشد اقتصادی کلی آن پیشی گرفته است.
طی دهه های گذشته، آمریکا همیشه قدرت بزرگ اقتصادی به شمار می آمد اما طی چند سال قبل اقتصاد چین به سرعت درحال نزدیک شدن به آمریکاست.
با این حال چین هنوز بعد از آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد که یکی از مرسوم ترین روش های شناخت جایگاه اقتصادی یک کشور، بررسی «تولید ناخالص داخلی» یا همان «GDP» است. جی دی پی چین در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۲۴ تریلیون دلار در مقایسه با ۱۹.۳۹ تریلیون دلار آمریکا می رسید.