فرانسه: خروج نیروهای نظامی ما موجب سقوط کشورهای آفریقا می شود!

بهمن: در ادامه تشدید تنش ها بین پاریس و برخی کشورهای آفریقایی و افزایش مطالبه خروج نیروهای نظامی فرانسه، وزیر دفاع فرانسه ادعا نمود خروج نیروهای نظامی سبب سقوط منطقه می شود.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، «سپاستین لوکورنو»، وزیر دفاع فرانسه نسبت به نتایج خروج نیروهای نظامی این کشور از مالی، بورکینافاسو و نیجر هشدار داد و ادعا نمود این اقدام ممکنست منجر به «سقوط» منطقه ساحل آفریقا شود.
رادیو «مونت کارلو» به نقل از لوکورنو هشدار داد که این عواقب به سبب «تشدید افراط گرایی و گسترش گروههای مسلح» رخ خواهد داد که تهدیدی برای ثبات و امنیت است.
این مقام فرانسوی انکار کرد که تصمیمات کشورش درباره ی عقب نشینی پاریس از کشورهای آفریقا یک شکست سیاسی است، به نظر او این تحولات «شکست» کشورهای آفریقایی است که شاهد کودتاهای نظامی متوالی بودند.
«امانوئل ماکرون»، رییس جمهور فرانسه هفته قبل از بازگرداندن نیروهای خود از نیجر آگاهی داد و در این ارتباط اظهار داشت: «تصمیم گرفتیم سفیر خودرا از نیجر خارج نماییم و به روابط نظامی خود با نیجر پایان دهیم.» رییس جمهور فرانسه در ادامه افزود که سفیر ما در نیامی طی روزهای آینده به پاریس بازخواهد گشت. بگفته ماکرون همین طور ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در هفته ها و ماه های آتی نیجر را ترک خواهند کرد.
رئیس جمهور فرانسه اصرار کرد که نیروهای ما تا انتهای سال از نیجر خارج خواهند شد.
پیشتر سازمان هواپیمایی کشوری وابسته به شورای نظامی در نیجر از ممنوعیت عبور هواپیماهای فرانسوی از حریم هوایی این کشور آگاهی داد. برمبنای اطلاعیه ای که در سایت آژانس ایمنی ناوبری هوایی آفریقا انتشار یافت، شورای نظامی نیجر تصمیم گرفت پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز حریم هوایی این کشور آفریقایی را ممنوع کند.
طبق این بیانیه، حریم هوایی نیجر به روی همه پروازهای تجاری داخلی و بین المللی باز است، به استثنای هواپیماهای فرانسوی یا هواپیماهای اجاره شده توسط فرانسه، همچون هواپیماهایی که متعلق به ناوگان ایرفرانس هستند.
این تحول در صورتی است که سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام نمود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با همکاری فرانسه از شرکت نمایندگان نیجر در مجمع عمومی سازمان ملل جلوگیری کرد.
«آمادو عبدالرحمان» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی« RTN» اظهار داشت: دبیر کل سازمان ملل متحد با تبانی با فرانسه و سران کشورهای مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) با ممانعت نماینده نیجر از شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ماموریت خودرا به عنوان دبیرکل انجام نداد.
وی در این زمینه افزود که اعضای نظامی حاکم بر نیجر قویاً این تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد را محکوم می کنند و آنرا به عنوان مداخله در امور داخلی نیجر می دانند.
پس از کودتا، احساسات ضد فرانسوی در نیجر بالا رفته است. احساسات ضد فرانسوی به ویژه پس از آن که فرانسه دستور شورای نظامی نیجر را برای خارج کردن سفیر خودرا نادیده گرفت، تشدید شده است.
در جریان اعتراضات نیز در خارج از پایگاه نظامی فرانسه، معترضان گلوی یک بز را که لباسی به رنگ فرانسوی پوشیده بود، بریدند و تابوت هایی را که با پرچم فرانسه پوشانده شده بود، حمل کردند و صفی از سربازان نیجر به آن نگاه کردند. برخی دیگر تابلوهایی را حمل می کردند که از فرانسه خواسته بود که نیجر را ترک کند. خبرنگاران رویترز گفتند که این بزرگترین گردهمایی مقابل فرانسه از زمان کودتا بوده است که نشان میدهد پشتیبانی از حکومت نظامی – و تمسخر فرانسه – همچنان پررنگ است.
نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) محمد بازوم رییس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند. کودتاچیان نیجر روز جمعه ۶ مرداد ۲۸ ژوئیه، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رییس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.
نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آنرا مسلمانان می سازند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردارست. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خودرا از این کشور اعلام نمود.

منبع: