نخست وزیر اسبق ایتالیا: بحران اوکراین سرسپردگی اتحادیه اروپا به واشنگتن را عریان کرد

به گزارش بهمن، نخست وزیر اسبق ایتالیا می گوید که بحران اکراین ناتوانی اتحادیه اروپا در رهبری و سرسپردگی اش به آمریکا را به تصویر کشید.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، جوزپه کونته، نخست وزیر اسبق ایتالیا که الان ریاست حزب اپوزیسیون «جنبش پنج ستاره» را برعهده دارد، ضمن اشاره به این که راهبرد ناتو در جنگ اکراین برپایه تأمین تجهیزات نظامی و منطق تشدید تنش، شکست خورده است، تصریح کرد که این بحران هم به خودیِ خود ناتوانی اتحادیه اروپا در رهبری و سرسپردگی اش به واشنگتن را به منصه ظهور گذاشت.
کونته در صفحه فیس بوک خود نوشت: راهبردی که ناتو تابحال بر اساس کمک نظامی و منطق تشدید تنش در پیش گرفته، به شکست نظامی روسیه منجر نشده است؛ شکست ارتش روسیه در باخموت (آرتیموفسک کنونی) در کار نبود. واحدهای نظامی آنها از هم فرونپاشید و در جریان ضدحملات اکراین، روسیه به هیچ وجه عقب نشینی نکرد.
وی اضافه کرد: تحریم های اقتصادی و مالی اعمال شده ضد روسیه به ورشکستگی این کشور منجر نشده و اقتصادش را از کار نینداخته است. منزوی کردن روسیه به هیچ عنوان به حقیقت بدل نخواهد شد. بلکه بالعکس، پانزدهمین اجلاس گروه «بریکس» اخیرا با چشم انداز ملموس توسعه هرچه بیشتر این گروه در سال ۲۰۲۴ به پایان رسید؛ گروهی که ۴۵ درصد جمعیت و ۳۸.۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.
به گفته کونته، «جنگ در قلب اروپای کهن ناتوانی اتحادیه اروپا در تدوین یک راهبرد مشترک و موثر و نمایش رهبری سیاسی و اقتصادی مستقلش را فاش کرد و در سوی مقابل، سرسپردگی حکام (اروپایی) به واشنگتن را برجسته ساخت.»
نخست وزیر اسبق ایتالیا تصریح کرد که «حزب او همیشه به این مسئله باور داشته که میل و اشتیاق به تحمیل شکست نظامی به فدراسیون روسیه، تصوری باطل است.»
کونته به دفعات خواهان آغاز مذاکرات صلح در رابطه با اکراین شده است. او به صورت مشخص، اظهار داشت که حامی «پیشرفت قابل توجه روند مذاکرات با مشارکت واتیکان و سایر بازیگران جامعه بین الملل است.» نخست وزیر اسبق ایتالیا همینطور خاطرنشان کرد که «او به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اکراین این حق را نمی دهد که در رابطه با چگونگی، زمان و شروط نشستن بر سر میز مذاکره تصمیم بگیرد.»
جنبش پنج ستاره همواره مخالفت تأمین تسلیحاتی اکراین بوده است. این موضع به صورت غیرمستقیم به خروج این حزب از ائتلاف پیشین حاکم بر ایتالیا منجر گردید و در نتیجه به سقوط دولت وقت ماریو دراگی در تابستان ۲۰۲۲ انجامید.

منبع: