کتاب هایی در رابطه با اکبر براتی و وحید افراخته

به گزارش بهمن، کتاب های «رفیق بروجردی: خاطرات اکبر براتی» و «من اعتراف می کنم: رندگی و زمانه وحید افراخته، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق» انتشار یافته اند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، کتاب «رفیق بروجردی: خاطرات اکبر براتی» با تدوین مرتضی فتح الله زاده در ۳۳۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان در انتشارات ایران عرضه شده است.
در بخشی از یادداشت ناشر در رابطه با کتاب می خوانیم: “کتاب حاضر خاطرات آقای اکبر براتی است که نامی آشنا در میان نسل مبارزان انقلابی دهه ۵۰ و نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب ۵۷ است. براتی متولد ۱۳۳۵ در خیابان ایران است. وی قبل از انقلاب عضو گروه توحیدی صف بود، یکی از ۷ گروهی که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل دادند که چهره اصلی این گروه شهید محمد بروجردی بود. براتی از دوستان نزدیک شهید بروجردی بشمار می رود که در بخشی از کتاب به این مورد پرداخته شده است.
براتی در سال ۵۹ از سازمان مجاهدین کناره گیری کرد. او که قبل از انقلاب درس طلبگی می خواند، در ایام اول پیروزی انقلاب به سپاه پیوست که از اعضای اولیه تشکیل دهنده این نهاد بشمار می رود. وی در کنار شهید بروجردی و مصطفی تحیری وظیفه محافظت از امام (ره) را از لحظه ورود به کشور در فرودگاه مهرآباد تا روزهای پس از پیروزی انقلاب در مدرسه رفاه به عهده داشت.
او مربی آموزش نظامی خیلی از نیروهای انقلاب و از مسؤلان اطلاعات سپاه در دهه ۶۰ به حساب می آید. نخستین مأموریت وی در اطلاعات سپاه، قائم مقامی اطلاعات سپاه در غرب کشور بود. پس از آن به بخش التقاط واحد اطلاعات سپاه آمد و به جنگل های شمال رفت تا با منافقینی که در عمق جنگل درحال اقدامات خرابکارانه بودند، برخورد کند.
براتی پس از پایان مسئولیتش در شمال، جزو مؤسسان قرارگاه رمضان قرار گرفت و پس از مدتی به وزارت اطلاعات و وزارت کشور رفت. او همچون مسؤلان امنیتی است که تحلیل ها و خاطرات بسیار شنیدنی از دوران پرفرازونشیب مسئولیت های پرشمار خود دارد.”

همینطور کتاب «من اعتراف می کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق» نوشته محمد رحمانی در ۹۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۴۰ هزار تومان در نشر مورد اشاره راهی بازار کتاب شده است.
در یادداشت ناشر در معرفی کتاب می خوانیم: “کتاب «من اعتراف می کنم» اثری متفاوت در رابطه با حیات سازمان مجاهدین در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. نویسنده در این کتاب با استفاده از اسناد و منابع مختلف در رابطه با سازمان مجاهدین خلق، به مرور اعترافات وحید افراخته، از اعضای مرکزی این سازمان پرداخته است. وحید افراخته که از اصلی ترین و مؤثرترین اعضای شاخه نظامی سازمان مجاهدین خلق هم به حساب می آمد، در مرداد ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر شد.
اعترافات افراخته از نظر کمی و کیفی بی بدیل است و میتوان ادعا کرد که پس از ضربه شهریور ۱۳۵۰ ساواک، بزرگ ترین ضربه به نیروهای سازمان مجاهدین خلق، به واسطه اعترافات افراخته وارد شد. آن چه اعترافات افراخته را حائز اهمیت می کند، جایگاه مهم سازمانی و تسلط وی بر وقایع درون سازمانی بعنوان یکی از اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین خلق است. بی گمان با دقت در اعترافات وی خیلی از مسائل سازمان مجاهدین خلق، پیش و پس از افراخته، قابل فهم تر می شود.
ازآنجاکه اعترافات گسترده افراخته فراتر از اطلاعات صرفا امنیتی و شرح عملیات و تاکتیک های چریکی است و شامل طیف گسترده ای از تحلیل های متنوع در حوزه جامعه شناسی گروههای معتقد به مبارزه مسلحانه است؛ بنابراین این اعترافات می تواند مورداستفاده پژوهشگران حوزه تاریخ، علوم سیاسی، جامعه شناسی و حتی روان شناسان قرار گیرد.”
در نوشته پشت جلد کتاب هم می خوانیم: وحید افراخته پس از مدت کوتاهی نه تنها از درون می شکند و اعتراف می کند، بلکه به همکاری همه جانبه ای با رژیم دست می زند به نحوی که حتی در قامت بازجوی ساواک هم ظاهر می شود. وی برای شکستن روحیه مبارزان و ایجاد اختلاف بین آنها جزوه های گوناگونی همچون «ریشه های آنارشیسم و تروریسم» را نوشت، در مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد که هیچگاه پخش نشد، برای جذب آیت الله طالقانی به طرح عملیات روانی تدوین کرد تا در فرآیند مبارزه شکاف ایجاد نماید.
افراخته باتکیه بر حافظه بی نظیرش بیشتر از ده ها عضو سازمان مجاهدین خلق را از عضو و سمپات گرفته تا اقوام و دوستان غیرسازمانی را ضمن اشاره به تمامی جزئیات لو داد تا پس از ضربه بزرگ شهریور ۱۳۵۰، بزرگترین ضربه بر پیکر سازمان مجاهدین خلق و در اصل فرآیند کلی مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی وارد شود.

منبع: