روسیه: ایران به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای نیست

به گزارش بهمن، مقام دولت روسیه تاکید کرد ایران یکی از کشورهای وظیفه شناسِ پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای است و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران به دنبال تولید تسلیحات هسته ای است.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، «ولادیمیر یرماکوف»، مدیر دپارتمان منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، تاکید کرد ایران یکی از اعضای وظیفه شناس پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای (NPT) است و الان هیچ مدرکی و سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای است.
وی دراین باره اظهار داشت: ایران یک از اعضای وظیفه شناس پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای بوده و همچنان هست. به نتیجه رسیدن برجام در سال ۲۰۱۵ کمک کرد تا سرانجام برای همیشه و به صورت غیرقابل برگشتی تمام سوال های آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با برنامه ای هسته ای ایران برطرف شود.
یرماکوف همینطور تاکید کرد: بعد از آن (برجام)، ایران یکی از تاییدشده ترین اعضای ان پی تی است و تابحال هیچ انحرانی از تعهدات آن شناسایی نشده و هیچ گونه مدرک و سندی وجود ندارد که نشان دهد که تهران می خواهد مشارکتش در ان پی تی را بازنگری و آغاز به توسعه تسلیحات هسته ای کند.
به نوشته اسپوتنیک، با این وجود باید تاکید کرد که ایران بارها تکرار کرده که هیچ گونه قصدی برای تولید سلاح های هسته ای ندارد؛ در واقع رهبر عالی ایران در سال ۲۰۰۳ فتوایی صادر کردند که بر مبنای آن تولید یا استفاده از هر گونه تسلیحات هسته ای و کشتارجمعی حرام است.
با این که آژانس بین المللی انرژِی اتمی در گزارش های متعدد، صلح آمیزبودن برنامه هسته ای ایران را نشان می دهند، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بدون عرضه مدرک و سند مدعی هستند که برنامه هسته ای ایران درحال نزدیک شدن به تولید سلاح هسته ای است.

منبع: