محمدی در بازدید از بهمن: ۱۱ هزار زندانی زیر پوشش سامانه الکترونیک داریم

به گزارش بهمن، رئیس سازمان زندان ها اظهار داشت: اکنون  بیشتر از ۷۰ درصد دادرسی ها  در زندان به صورت الکترونیک صورت می گیرد و ۱۱ هزار زندانی هم زیر پوشش سامانه الکترونیک داریم.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، غلامعلی محمدی در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت و گو با خبرنگاران این رسانه، در رابطه با مبحث کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: در دو دهه اخیر برپایه مصوبه مجمع تشخیص مصحلت نظام اقدامات خوبی صورت گرفته و با وضع قوانینی که تصویب شده و سیاست ها و اقداماتی که در دستگاه قضایی شکل گرفته است، شاهد کاهش جمعیت کیفری هستیم.

وی افزود: برنامه های کلی در مورد کاهش جمعیت کیفری بخشی از راه قانونگذاری و یک بخشی به همت قوه قضاییه انجام شده که سبب تعدیل رشد فزاینده افزایش جمعیت کیفری کشور شده است. اگر برنامه ها و سیاست های کاهش جمعیت کیفری نبود ما هم اکنون با بحران جمعیت کیفری مواجه بودیم.

محمدی خاطرنشان کرد: قانونگذار در سال ۱۳۹۲ در قانون جزا، تاسیسات جدیدی را پیش بینی نمود. قبلا قضات اگر می خواستند از مجازات های جایگزین حبس استفاده نمایند می گفتند این اقدام خوب است ولی ما با خلا قانونی مواجه ایم. در قوانین شکلی ما در قانون آیین دادرسی کیفری قرارهای تأمین توسعه داده شد و این توسعه قرار های تأمین و سایر موادی که پیشبینی شد، در جهت کاهش جمعیت کیفری یعنی کاهش ورودی ها به زندان بود.

رییس سازمان زندان ها افزود: نظام نیمه آزادی که قانونگذار در سال ۹۲ برای نخستین بار در قانون مجازات اسلامی پیشبینی کرده، برای کاهش جمعیت کیفری موثر است. همینطور استفاده از پابندهای الکترونیکی در ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی پیشبینی شد و بر همین مبنا تعداد زیادی از زندانیان تحت نظارت سامانه های الکترونیکی حبس خویش را خارج از زندان می گذرانند. بخش عمده ای از این اقدامات در حوزه تصمیم گیری مراجع قضایی است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اقدامات زندان منجر به افزایش خروجی از زندان ها می شود، اظهار داشت: کاهش جمعیت کیفری از دو طریق است. یکی اینکه چه تدابیری را انجام دهیم که افراد کمتر به زندان وارد شوند؟ بخش دیگر در ارتباط با افزایش خروجی از زندان است.

محمدی در رابطه با افزایش خروجی از زندان ها اظهار داشت: زندانیان می تواند از یک سری ارفاقات قانونی بهره مند شوند و یک بخشی از این ارفاقات اینست که برای زندانیان حائز شرایط عفو و آزادی مشروط و بهره مندی از سامانه های الکترونیک صادر می شود که این اقدامات می تواند در زمینه کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.

حوزه اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها موثر است

رییس سازمان زندان ها اظهار داشت: اگر زندان ها در حوزه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی کار خویش را به نحو احسن انجام دهند، سبب می شود افرادی که از زندان خارج می شوند بازگشتشان به زندان کمتر شود؛ بنابراین حوزه اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها موثر است. همینطور اعطای مرخصی به زندانیان حائز شرایط هم داریم که به صورت موقت می تواند سبب کاهش جمعیت کیفری زندان ها شود.

وی در رابطه با هوشمندسازی زندان ها در ارتباط با توسعه سامانه های الکترونیک و دادرسی و ملاقات خانواده زندانیان با زندانیان اظهار داشت: هوشمندسازی زندان ها جزو برنامه های اولویت دار ما در سال ۱۴۰۱ بوده است. ۱۰ برنامه اولویت دار شامل توسعه کمی و کیفی اشتغال زندانیان، کاهش جمعیت کیفری زندان ها، ارتقاء کیفیت غذای زندان ها، بهینه سازی فرآیندها، توجه به امور رفاهی کارکنان، شناسایی نیروهای کارآمد و نخبه در زندان ها، توجه به خانواده زندانیان، توسعه و تجهیز زندان ها و تفکیک زندانیان و انتقال زندانیان محکوم برپایه مقرراتی که در آئین نامه اجرایی سازمان زندان و قانون آیین دادرسی کیفری پیشبینی شده را لحاظ کردیم.

درحال حاضر ۱۱ هزار زندانی زیر پوشش سامانه الکترونیک داریم

محمدی افزود: یکی از برنامه های ما، توسعه و بهره مندی از سامانه های الکترونیک و پابندهای الکترونیک است و در حال حاضر ۱۱ هزار زندانی زیر پوشش سامانه الکترونیک داریم و این مورد با یک رشد فزاینده در حال انجام می باشد و برنامه ما اینست که این عدد را تا آخر سال به عدد قابل توجهی برسانیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم با پابندهای الکترونیک که به تولید انبوه رسیدیم، بتوانیم کلیه زندانیان که مشمول پابندهای الکترونیک هستند، را زیر پوشش قرار دهیم. ما پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و از مراجع قضایی می خواهیم آن دسته از مجرمین که در قالب ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و یا در قالب ماده ۵۵۳ قانون آیین داردسی کیفری قرار می گیرند، زیر پوشش پابند قرار گیرند.

محمدی افزود: یکی از موارد دیگر در بحث سامانه های الکترونیک که می تواند سبب کاهش صدمه باشد، بحث در ارتباط با توسعه دادرسی های الکترونیک هست و در گذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم اعزام و بدرقه زندانیان بود که توسط مامورین انجام می شد. به علت کمبود نیرو معمولاً همه زندانیان بموقع به مراجع قضایی اعزام نمی شدند و باعث اطاله دادرسی می شد ولی حالا بیشتر از ۷۰ درصد دادرسی ها در زندان به صورت الکترونیک صورت می گیرد و با اطاله دادرسی ناشی از عدم اعزام زندانیان مواجه نیستیم.

وی در رابطه با ملاقات الکترونیکی خانواده زندانیان با زندانیان اظهار داشت: برپایه قانون، مجرم در هر حوزه ای که مرتکب جرم و دستگیر شود، در همان حوزه محاکمه می شود. خیلی از زندانیان در جاهایی که مرتکب جرم می شوند، محل سکونتشان نیست و محل تحمل کیفر با محل سکونتشان فرسنگ ها فاصله دارد و اغلب خانواده ها جهت ملاقات با زندانی مشکلات زیادی دارند که از راه ملاقات الکترونیکی خیلی از این مشکلات کم می شود.

محمدی افزود: هر چند که ما در اولویت دهم پیشبینی کردیم برای محکومینی که حائز شرایط باشند، بتوانیم زندانیان را به موطن خودشان منتقل نماییم ولی برای همه زندانیان مهیا نیست، چونکه گاها امکان دارد حکمی هنوز برای بعضی از زندانیان صادر نشده باشد.
وی در رابطه با این که در همه زندان ها ملاقات الکترونیک انجام می شود؟ اظهار داشت: در زندان هایی که دادرسی الکترونیک صورت می گیرد، از بستر دادرسی الکترونیکی، ملاقات الکترونیکی صورت می گیرد. خانواده زندانی با حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میتواند با زندانی خود برپایه دستورالعمل های صادرشده ملاقات داشته باشد.

کف خواب داریم؟

وی درمورد زندانیان کف خواب اظهار داشت: در برخی از زندان ها، تعداد تخت های ما متناسب با تعداد زندانیان است و در بعضی از زندان ها تعداد زندانیان کمتر از تخت است و در بعضی از زندانها تعداد زندانیان بیشتر از تخت است که در این زندان ها اولویت را توسعه زندان ها و تعدیل جمعیت کیفری گذاشتیم.

محمدی اضافه کرد: تمامی زندانیان در قالب قانون و مقررات می توانند از امتیازات و ارفاقات قانونی استفاده نمایند و هیچگونه تبعیضی در این خصوص وجود ندارد.

وی در رابطه با توسعه حداکثری اشتغال زندانیان و اشتغالزایی در زندان ها، اظهار داشت: نخستین اولویت ۱۰ گانه ما در سال جدید برنامه توسعه کمی و کیفی اشتغال است. به مدیران اعلام کردیم که مکلف هستند تا آخر شهریور ۳۰ درصد و تا آخر سال ۵۰ درصد اشتغال را توسعه دهند.

وی خاطرنشان کرد: از سالیان گذشته یک تعامل تنگاتنگ با سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته ایم و زندانیانی که حرفه می آموزند مشغول کار می شوند.

رئیس سازمان زندان ها ضمن اشاره به برنامه های موجود اشتغال در زندانها در رشته های مختلف شامل صنایع دستی، نجاری، معرق، آهنگری و سایر رشته های شغلی اظهار داشت: حقوق و دستمزد ما در سال جدید ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و بخشی از دستمزدی که زندانی از آن بهره مند می شود به خانواده اش تعلق می گیرد. زمینه ای را فراهم کردیم که زندانیان مشغول به کار شوند. همینطور تفاهمنامه ای را با بنیاد برکت منعقد کردیم تا اشتغال را حتی برای خانواده زندانیان توسعه دهیم. با تعاملی که با بنیاد برکت داریم درصدد هستیم اشتغال را برای خانواده زندانیان فراهم نماییم.

منبع: