سخنگوی طالبان اعلام كرد تشکیل هیاتی در افغانستان با هدف تکمیل ساخت سد کمال خان و بخش آباد

سخنگوی طالبان در پیامی از تشکیل هیاتی تحت سرپرستی وزارت آب و انرژی این کشور با هدف تکمیل ساخت سد کمال خان و بخش آباد آگاهی داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توییترش اعلام نمود: هیئتی تحت سرپرستی وزیر انرژی و آب موظف گردید تا جریان کار بندهای کمال خان و بخش آباد را از نزدیک برسی کرده و جریان کامل آنرا به مجلس آینده کابینه ارائه نماید.
او اضافه کرد: هدف این است که کارهای باقی مانده هردو بند هرچه سریعتر تکمیل گردیده و به بهره برداری برسند.
این خبر از طرف سخنگوی طالبان در حالی مطرح می شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران قبل از این در اردیبهشت ماه در جلسه علنی مجلس، و در پاسخ به پرسش نماینده زابل، و زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درباره علت عدم اقدام جدی درباب رودخانه های مرزی همچون هیرمند اظهار نمود: در موضوع هیرمند از هیات حاکمه افغانستان رضایت نداریم با اینحال در گفت وگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشته ایم توانسته ایم چندین مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همین طور در عرصه رسانه ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران درباب حق آبه رودخانه هیرمند محفوظ است مورد تاکید قرار دهیم.
وی با اشاره به برگزاری نشست کمیسارای مرزی ایران و افغانستان اشاره کرد: این جلسه مدتی پیش و در دوره سرپرستی هیات حاکمه موقت افغانستان انجام شد و بالاخره قسمتی از آب سد کمال خان آزادسازی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: دراین زمینه با وجود کارشکنی هایی که در افغانستان انجام شده کوشش های زیادی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. ما وقتی که آب سد کمال خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم اما افغانستانی ها اعلام نمودند که به جهت این که مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در راه رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین های موجود در راه را تخریب می کند؛ در این خصوص ما اعلام آمادگی کردیم که این لایروبی را انجام خواهیم داد و دولت مربوطه در وزارت نیرو در این خصوص ماموریتی داد اما طرف افغانستانی با مخالفت با این مساله اعلام نمود که خودمان امکانات انجام لایروبی را داریم اما سه میلیون دلار دراین زمینه اعتبار لازم است. این پول را به ما بدهید تا خودمان موضوع را پیگیری نماییم.
امیر عبداللهیان اشاره کرد: نکته مهم و مثبت این است که هیات حاکمه موقت افغانستان پذیرفته که باید این حقآبه را به جمهوری اسلامی ایران بدهد و الان کمبود آب را دلیل این مسئله عنوان می کنند، اما باید به این نکته اشاره کنم که این مساله برای ما یکی از شاخص ها و مصادیق راستی آزمایی هیات حاکمه موقت افغانستان است که آیا در موضوع حقآبه آب از هیرمند صادقانه و طبق قرارداد ۱۳۵۱ عمل خواهند کرد؟ این یکی از شاخص ها برای نحوه تعامل در آینده با این هیات است.
وی ادامه داد: در کنار اقداماتی که ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم انجام دهیم، طرحی وجود دارد درباب رویین تن سازی سیستان که یک موضوع داخلی است و ما وظیفه خودرا در قبال آب هیرمند انجام خواهیم داد، اما در مورد هیرمند به جهت این که قرارداد رسمی داریم اگر تخلفی صورت گیرد می توانیم از مجامع بین المللی پیگیری نماییم، اما الان در نطقه ای قرار داریم که طرف افغانستانی نسبت به حقآبه ما اعتراف می کند و می گوید این کار را انجام می دهد. ما در این راه توافقاتی داشتیم الان فصل آبی سال رو به انتها است، ولی امیدواریم با تلاش هایی که انجام می شود بتوانیم در ادامه در سال آبی آینده با مشکلی مواجه نباشیم و تا آن زمان همه تمام اقداماتمان را انجام خواهیم داد.
وزیر امور خارجه اشاره کرد: البته با وجود پیگیری ها، دو هفته پیش در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفتم کارشناسان ما مقرر است از رودخانه بالادستی سد کجکی بازدید نمایند. تا الان هیات حاکمه موقت افغانستان در عمل کمکی نکرده است، اما آقای متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان قول داد تا کمتر از چند هفته امکان این بازدید را فراهم کند؛ بدین سبب امیدوار هستم طرف افغان در این موضع حساسیت ها، نگرانی و جدیت جمهوری اسلامی ایران را درک و نسبت به آنچه قبول دارد برمبنای قرارداد ۱۳۵۱ و توافقاتی که وجود دارد، با جدیت و متعهدانه عمل کند.
امیرعبداللهیان اشاره کرد: موضوع قرارداد هیرمند و قرارداد ۱۹۷۳ یک قرارداد ثبت شده بین المللی و رسمی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است، از این منظر در دستگاه دیپلماسی خرسندیم هیات حاکمه موقت افغانستان برداشت و درک درستی نسبت به این مساله دارد. کما این که آنها در توضیحاتی که ارائه می دهند به سبب ناهماهنگی ها و برخی ‌پریشانی ها در وضعیت فعلی افغانستان برخی اقدامات دراین زمینه انجام نشده است و اگر انحرافاتی به وجود آمده عواملی در آن دست داشتند، اما ما آب را آزاد کردیم.
وی افرود: ما به سبب وجود قرارداد رسمی قرار گذاشتیم باتوجه به ابراز حسن نیتی که طرف افغانستانی در این مساله داشته، از مسیر هماهنگی های دوجانبه تشکیل کمیساریای مشترک بین دو کشور که مرحله اول آن انجام شده است، همه اقداماتی که ما را مطمئن کند آب به سمت ایران می آید و دقیقا میزان حقابه ما دریافت می شود و طبق توافق حتی اگر بیش از حقآبه ایران بتوانند به ما بدهند که مکانیزمی نیز برای آن پیش بینی شده که با جدیت دنبال می شود.
وزیر امورخارجه اشاره کرد: چنانچه هیات حاکمه موقت افغانستان قادر به اجرای این مسئله نباشد، ما از تمام مسیرهای قانونی دیپلماسی و بین المللی استفاده خواهیم کرد، بدین سبب یکبار دیگر از نمایندگان و آقای دهمرده که کوشش های زیادی در این مورد انجام داده اند، انتظار داریم در این راه به ما کمک کنند. ما مذاکرات فشرده ای در سطوح مختلف با مقامات فعلی افغانستان داریم و بدانید یکی از اصلی ترین موضوعات ما با طرف افغانستانی در زمینه منافع ملی، آب است. مسئله حقآبه ایران یکی از مصادیق راستی آزمایی نسبت به نحوه تعامل ایران با هیات حاکمه موقت افغانستان است که نقش تعیین کننده در سیاست های راهبردی نسبت به این مساله خواهد داشت.