امیرعبداللهیان: مسیر گفت وگوهای وین به زودی از سر گرفته می شود

به گزارش بهمن وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه گفت وگوهای امروزش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی و مثبت بوده است، تصریح کرد: به زودی مذاکرات وین از سر گرفته می شود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از ظهر روز شنبه پس از چهار ساعت گفتگو و رایزنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اظهار داشت: امروز گفت وگوهای طولانی و مثبتی در مورد همکاریهای ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. ما در عرصه سیاست خارجی خود به دنبال روابط متوازن هستیم و در این روابط اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی از جایگاه مهمی برخوردار می باشند. به دنبال این هستیم که روابط خویش را با کشورهای مختلف قاره اروپا گسترش دهیم.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه مناسبات تجاری موجود بین ایران و کشورهای اروپایی در تراز ظرفیت های موجود بین ایران و کشورهای اروپایی نیست، اضافه کرد: امیدواریم این روابط را در جریان گفت وگوهای دو جانبه با کشورهای اروپایی و همینطور در چارچوب اتحادیه اروپا گسترش دهیم و شاهد رشد مناسبات در این عرصه باشیم.
امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه در نشست امروز در ارتباط با مبحث مذاکرات وین برای رفع تحریم ها هم گفتگو و رایزنی کردیم، اظهار داشت: آقای بورل چندی قبل این مورد را مطرح کرده بودند که چگونه می توانیم از بن بست به وجود آمده پس از صدور قطعنامه ضد ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال نماییم. ما همواره تاکید کرده ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می کند. در همین چهارچوب از آقای بورل دعوت کردیم که به تهران سفر کند تا از نزدیک تمام ابعاد قضیه با حضور تیم های مذاکراتی دنبال شود. در همین راستا ما امروز هم میزبان آقای بورل و آقای مورا بودیم. امروز در این ارتباط گفت وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی داشتیم. در مورد مطالبات ایران صحبت کردیم و تاکید کردیم که آمادگی داریم که در ایام آینده مذاکرات را از سر بگیریم.
امیرعبدالهیان در همین رابطه اضافه کرد: آنچه که برای ایران مهم می باشد این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ بوجود آمده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.
امیرعبدالهیان، اظهار داشت: هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تأثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.
وی با تکیه بر این که مسیر گفت وگوها بزودی از سر گرفته می شود، اظهار داشت: امیدواریم طرف آمریکایی این دفعه واقع بینانه و منصفانه در راه مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.
امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه در جریان گفت وگوهای امروز در ارتباط با آخرین وضعیت اوکراین گفتگو و تاکید کردیم که از نظر ایران جنگ چاره نیست. در کنار توجه به ریشه های این بحران اضافه کرد: همینطور در این جلسه در مورد آخرین تحولات افغانستان رایزنی و گفتگو کردیم.
امیرعبدالهیان بار دیگر با بیان همدردی دولت و ملت ایران با مردم زلزله زده افغانستان و ضمن اشاره به ارسال کمک های بشردوستانه ایران به زلزله زدگان افغانستانی اظهار داشت: همینطور در این جلسه در ارتباط با مبحث یمن صحبت کردیم. بر لزوم ادامه آتش بس و رفع محاصره یمن تاکید داشتیم.
وزیر خارجه همینطور با اشاره به اینکه در این جلسه در مورد آخرین تحولات سوریه و همینطور مبحث فلسطین گفتگو کردیم، اضافه کرد: در مورد همکاری ها در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، مبحث مهاجرت همچون مهاجران افغانستانی که در ایران هستند. همینطور مسائل کنسولی و مسائل کنسولی همچون مسائل کنسولی ایرانیانی که در اروپا هستند گفتگو کردیم. همینطور من در این جلسه گزارشی از رایزنی اخیرم با آقای لاورف وزیر خارجه روسیه به آقای جوزپ بورل عرضه کردم.

منبع: