ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران در تأسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز سانتریفیوژ نصب کرده است

بهمن: آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده که ایران در تأسیسات هسته ای نطنز آغاز به نصب سانتریفیوژهای آی. آر.۶ کرده است.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود به اعضای آژانس مدعی شده است که ایران در تأسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز آغاز به نصب سانتریفیوژهای آی. آر.۶ کرده است.
در این گزارش در عین حال گفته شده که ایران قبلاً وجود این آبشارها را به آژانس اعلام نموده بود.
از سوی دیگر، حساب توئیتری سفارت فنلاند در وین اتریش در گزارشی از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «شورای حکام، از ایران خواست تا تمام مسائل پادمانی باقیمانده را برای رضایت آژانس حل و فصل کند.»

بگفته نماینده فنلاند در نشست شورای حکام، این شورا از کوشش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با مسئله هسته ای ایران حمایت کرد.

این گزارش همزمان با برگزاری نشست شورای حکام انتشار یافته است. خبرگزاری رویترز پیش تر مدعی شده بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را جهت ارائه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند.

بنا به ادعای رویترز در متن پیش نویس این قطعنامه کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران می خواهند به سوالات ادعایی آژانس درباب پیدا شدن آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت خود پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این ارتباط اظهار داشته بود: «گزارش های مربوطه را دیده ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران بوسیله فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است. حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده تر می کند.»

همین طور نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در شهر وین در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با موضوع اجرای پادمان از طرف ایران درحال برگزاری است، در سخنانی اعلام نموده بود: «ما از گزارش مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) استقبال می نماییم که بتواند بگوید که آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسائل (موضوعات ها پادمانی در رابطه با تهران) را با همکاری اساسی ایران روشن کرده و حل و فصل نماید.

منبع: