پس از برگزاری یك همه پرسی؛ دانمارک به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا می پیوندد

دانمارک بعد از برگزاری یک همه پرسی تاریخی به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا می پیوندد.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، نتایج نهایی نشان داد که دانمارک بعد از همه پرسی روز چهارشنبه (۱ ژوئن) به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا خواهد پیوست که نشان دهنده آخرین تغییر در سیاست دفاعی کشورهای شمال اروپا برای تعمیق روابط دفاعی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است.
دانمارک تنها عضو اتحادیه اروپاست که تا حالا قسمتی از سیاست دفاعی و امنیتی این اتحادیه نبوده است.
نتایج نهایی همه پرسی در دانمارک نشان داد که تقریباً ۶۷ درصد از رأی دهندگان موافق پیوستن به سیاست مشترک امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا (CSDP) بوده اند و حدود ۳۳ درصد از رأی دهندگان در نظرسنجی مخالف بودند.
نتیجه این رأی گیری یک پیروزی برای کسانی است که طرفدار همکاری بیشتر با اتحادیه اروپا هستند، در صورتیکه مخالفان معتقدند که پیمان دفاعی اتحادیه اروپا به سبب بوروکراسی، دانمارک را تحت فشار قرار خواهد داد و همین طور مشارکت دانمارک در عملیات نظامی اتحادیه اروپا بسیار پرهزینه خواهد بود.
«مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک، اواخر روز چهارشنبه بعد از شمارش بیشتر آرا اظهار داشت: «ما سیگنالی به متحدان خود در ناتو، در اروپا فرستادیم و سیگنال روشنی را به (ولادیمیر رییس جمهور روسیه) پوتین فرستادیم.»
برگزاری این همه پرسی همزمان با تغییر سیاست های تاریخی، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو است. فنلاند و سوئد با وجود درخواست برای عضویت در ناتو، اما با مخالفت ترکیه مواجه گشته اند و هم اکنون دبیرکل ناتو درحال رایزنی با اعضای این پیمان نظامی جهت رفع اختلاف نظرها برای عضو فنلاند و سوئد است.