انتقاد رئیس پیشین کانون وکلا از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار

به گزارش بهمن رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت: قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، حرفه‌ی وکالت را از هویت ذاتی و کانون وکلا را از نظم منطقی خودشان دور می سازد.

عیسی امینی در گفتگو با ایسنا درباره قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: این طرح حرفه‌ی وکالت را از هویت ذاتی و کانون وکلا را از نظم منطقی خودشان دور می سازد. پروانه‌ی وکالت را به حد پروانه‌ی کسب تجارت خانه ها تنزل می دهد و راه را برای صدور پروانه‌ی وکالت با نمرات بسیار پایین، حتی نمره پنج و شش از بیست فراهم می سازد.

رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: کانون های وکلای دادگستری در طول بیشتر از یک صد سال سابقه توانسته بودند اعتبار و جایگاه علمی قوی، نظم متعارف و امکان خودکنترلی را بعنوان نهاد مدنی مستقل حفظ کنند و حال با این مصوبه و سایر مصوبات وضعیت کنونی در معرض خطر جدی هستند. کانون وکلای دادگستری و استادان دانشگاه ها به تنهایی در مقابل طرح تسهیل دفاع کردند، ولی بهرحال نتوانستند این خطر را برطرف کنند.

وی افزود: این طرح نه تنها منطبق با اصول و زیرساخت های حقوقی و اجتماعی کشور نیست بلکه به دنبال شغل آفرینی کاذب در عرصه حساس عدالت و آن هم بدون کارآفرینی است و بی نظمی زیادی را در دادگستری ایجاد خواهد نمود. با اجرای این قانون، مدل پاکستانی کانون های وکلای دادگستری در پیش گرفته خواهد شد و با لطمه زدن بسیار زودهنگام به مردم، نظام قضایی و حق دفاع مردم به سبب بی نظمی و کم سوادی، احکام این قانون ازطرق قانونی به کنار خواهد رفت و تعدیل جدی خواهد شد، ولی تبعات آن برای کشور مدت ها باقی خواهد ماند.

امینی اشاره کرد: حفظ پویایی و انعکاس دغدغه های وکلا، استادان دانشگاه و حقوق دانان و صدمه شناسی مستمر، تنها راههای اقناع قانونگذار به نسخ آن در آینده‌ی نزدیک و راضی ساختن مدیران به تعدیل آن در وضع فعلی از ظرفیت های قانونی موجود است. این قانون محاکم و در واقع قوه‌ی قضاییه را با خطرات و چالش جدی مواجه می سازد و چالش های دیگری هم به وجود خواهد آورد که آینده‌ی درباره اش بحث خواهیم کرد.

رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: ازنظر عملی و بیرونی هنوز میتوان عبارت «نهاد مدنی مستقل» را بر آن اطلاق کرد، ولی با اجرای این قانون، آیین نامه‌ی اخیر (مصوب رئیس محترم سابق قوه‌ی قضاییه) و سایر مصوبات که می شنویم به سختی مستقل خواهد ماند، البته بنظر می رسد باز به وضعیت قبل باز می گردد، چونکه کشور بدون کانون وکلای دادگستری مستقل از نظر داخلی و بین المللی به قدری صدمه پذیر خواهد شد که باز ناچاریم آنرا به جایگاه معقولش بازگردانیم. داشتن نهاد وکالت وابسته از نظر نظام های حقوقی جهان و منطق حقوقی مثل داشتن وزارت کشور خصوصی برای اداره‌ی کشور است و نهاد وابسته در امر دفاع نه می تواند جایگزین کانون وکلا باشد و نه رقیب آن.

وی افزود: جوانان نگران نباشند؛ امکان دارد استقلال و کیان کانون وکلای دادگستری مدتی زیر ابر بماند ولی باز می گردد. زمان بازگشت آن به حدود وحدت و داشتن دغدغه همگانی درباره‌ی نهاد مدنی بستگی دارد. اگر ما در انتخاب های صنفی هم دقت نماییم و از حفظ کانون هم دست نکشیم، کانون مستقل باقی می ماند و ازآنجا که بنده همواره به رسیدن انسان ها به اهداف عالیه امیدوار هستم در اینجا هم امید دارم که کانون وکلای دادگستری کم فروغ نخواهد ماند و در ایران نمی تواند جایگزین داشته باشد. روشن است وکلای دادگستری در مدیریت ها، رسانه ها و بین مردم اثرگذار هستند و نادیده گرفتن آنها آب در هاون کوبیدن است.

رییس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز درباره این که آیا ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران صورت می گیرد؟ اظهار داشت: توصیه‌ی من پرهیز از چالش و اختلاف میان وکلای دادگستری و اعضای مرکز امور مشاوران است. گمان می کنم در آینده‌ی نزدیک و میان مدت صورت نخواهد پذیرفت ولی آینده‌ی دورتر امکان دارد به دنبال الحاق اعضای مرکز امور مشاوران به کانون وکلای دادگستری باشند. امروزه صنف، تضعیف شده است، ولی تضعیف نهاد اصلی نتوانسته است درعمل، باعث تقویت نهاد موازی شود و جالب آن است که گزارش های رسمی دولت، ازجمله اسناد رسمی حقوق بشری انتشار یافته از جانب دولت هم با استناد به تصمیمات و وجود کانون وکلای دادگستری است. داشتن اوصاف نهاد مدنی-ملی و استقلال، خودباوری، تجربه و شرایط می خواهد که کانون وکلا دارد.

وی در انتها اظهار داشت: جوانانی که به دنبال قبولی در آزمون پذیرش کارآموز وکالت هستند خویش را به این افکار و تشویش ها سرگرم نکنند و محکم و پرشور درس بخوانند و بیاموزند. ورود به این حرفه با کسب هر مدرک دانشگاهی، بدون دانش بالا پیشرفتی به ارمغان نمی آورد و اساس سواد حقوقی به گذراندن قوی دوره‌ی کارشناسی حقوق و کوشش برای حضور قوی تر در این آزمون است. آینده متعلق به جوانان پرتلاش، خستگی ناپذیر و با دانش و خرد است.

منبع: