ائتلاف فتح عراق: دیدگاه های هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر به یکدیگر نزدیک شده است

به گزارش بهمن یک عضو ائتلاف فتح عراق در سخنانی اظهار داشت: دیدگاه های هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر به یکدیگر نزدیک شده است.

به گزارش بهمن به نقل از الفرات نیوز، «فاضل الفتلاوی» عضو ائتلاف «فتح» عراق سخنانی را در مورد مذاکرات هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر، بیان نمود.
بر اساس این گزارش، وی اظهار داشت: دیدگاه های هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر به یکدیگر نزدیک شده است. روند امور در جهت ادغام هیئت هماهنگی و جریان صدر و تشکیل فراکسیون بزرگ تر در حرکت است.
روز گذشته هیئت هماهنگی شیعیان عراق اطلاعیه ای را در مورد آخرین تحولات سیاسی این کشور صادر کرد. هیئت هماهنگی شیعی اعلام نمود که این هیئت بر ضرورت تداوم گفتگوهای سیاسی برای برون رفت از وضعیت حساس فعلی عراق تاکید دارد.
در ادامه بیانیه این هیئت آمده است: اخیراً اعضای هیئت هماهنگی شیعی نشستی را به منظور بررسی آخرین تحولات عراق برگزار کردند و در این جلسه دستاوردهای مثبت دیدار میان هادی العامری و مقتدی صدر بررسی گردید.
در بیانیه مذکور همینطور آمده است: هیئت هماهنگی شیعی به دنبال یافتن چاره ای جهت برون رفت از وضعیت کنونی در عراق است. ما بر ضرورت تحقق منافع شهروندان و تحقق یکپارچگی ملی در عراق تاکید داریم.
این درحالی است که اخیراً «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق بعد از دیدار خود با «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح در شهر نجف، یک پست توئیتری منتشر نمود. رهبر جریان صدر در این پست توئیتری که پیش تر هم مشابه آن چند مرتبه انتشار یافته است، بر ضرورت تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید کرده است. در توئیت صدر آمده است: «نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی».
پیشتر منابع آگاه از جزئیات مهم دیدار میان «مقتدی صدر» و «هادی العامری» در شهر نجف که اخیراً انجام شده است، پرده برداشتند. منابع مذکور اعلام نمودند که در این دیدار ۳ مسأله مورد بررسی قرار گرفته است. اولین مبحث تشکیل ائتلاف بزرگ تر پارلمان برای تشکیل دولت آینده بوده است. مسأله دوم هم در ارتباط با حشد شعبی بوده است.
گفته می شود در این جلسه عنوان شد که نباید هیچ اقدامی ضد حشد شعبی صورت گیرد. مسأله سوم در ارتباط با اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح بوده است. در دیدار مذکور گفته شد که هیئت هماهنگی شیعی می تواند هرگونه تصمیم امنیتی درباره اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح را البته اگر بدون مشورت با آنها اتخاذ شده باشد، وتو کند.

منبع: