دیپلمات روس؛ پیمان آکوس بی پاسخ نخواهد ماند

سفیر سیار وزارت خارجه روسیه در مصاحبه ای اعلام نمود که پیمان های تسلیحاتی همانند آکوس خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی وضعیت در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای بوجود می آورد.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، «گریگوری ماشکوف» سفیر سیار وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت که ایجاد اتحادهای راهبردی و استراتژیک مشابه پیمان تسلیحاتی «آکوس» (AUKUS) بدون پاسخ همه کشورهای منطقه به تهدیدات احتمالی باقی نخواهد ماند و هر یک از این کشورها در مورد واکنش (مقتضی) خود تصمیم خواهند گرفت.
ماشکوف در اینباره اظهار داشت: چارچوب آن (آکوس) استفاده از قلمرو یک کشور غیر هسته ای (استرالیا) را برای استقرار زیرساخت های نظامی کشورهای هسته ای فراهم می آورد. این می تواند خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی وضعیت در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد نماید. من همینطور ذکر می کنم که تشکیل چنین اتحادهای راهبردی ناگزیر منجر به پاسخ همه شرکت کنندگان در فرمول ثبات منطقه ای خواهد شد. پاسخ دقیق یک حق ملی برای هر کشور است. من مطمئن هستم که این مورد در سطح بین بخشی در مسکو به صورت کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اقدامات مناسب برای تأمین منافع منطقه ای و امنیت ملی ما صورت خواهد گرفت.
وی همینطور افزود که مسکو به صورت کامل درحال ارزیابی نتایج احتمالی تشکیل آکوس است.
پیشتر هم وزارت خارجه روسیه اعلام نموده بود که تأمین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا تحت پیمان آکوس، امنیت منطقه «ایندوپاسیفیک» را به مخاطره انداخته و خطر رقابت تسلیحاتی را تشدید می کند.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در همین زمینه اعلام نموده بود که مسکو گستره کاملی از سوالات در ارتباط با پیمان تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا معروف به آکوس را مطرح کرده است.
به گفته وی، این سوالات شامل چگونگی تطابق روند انتقال فرضی سوخت زیردریایی با غنای ۹۰ درصدی با الزامات عدم اشاعه هسته ای است و این که چگونه کانبرا مفاد تعهدات خویش را تحت توافق نامه پادمانی و پروتکلهای الحاقی آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت می کند.
استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در جهت سیاست های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی معروف به آکوس شد.
مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

منبع: