مهر بررسی كرد؛ عملکرد خیره کننده آتشبارهای پدافند سوریه در مقابل تل آویو

حمله رژیم صهیونیستی به سوریه با واکنش قوی پدافند سوریه که از سیستم های دفاعی مانند پانتسیر-اس و بوک- ام ۲ استفاده می نماید، روبرو شد.

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی به عربده کشی های خود در منطقه ادامه می دهد و در این راستا ساعت ۲۳: ۰۳ پنجشنبه گذشته به وقت محلی دمشق یعنی ۳۳ دقیقه نیمه شب جمعه به وقت تهران، مناطقی را در حومه دمشق و حمص هدف حملات خود قرار داد.
وادیم کولیت فرمانده مرکز آشتی ملی ارتش روسیه در سوریه درباره عملکرد پدافندی سوریه مقابل این حمله رژیم صهیونیستی اظهار داشت: در ساعات پایانی روز پنجشنبه، شش فروند جنگنده رژیم صهیونیستی بوسیله حریم هوایی لبنان به چند هدف در استانهای دمشق و حمص سوریه حمله کردند. پدافند هوایی سوریه با بهره گیری از سیستم های دفاعی روسیه مانند پانتسیر-اس و بوک- ام ۲، ۲۲ موشک از ۲۴ موشک شلیک شده از جنگنده های رژیم صهیونیستی را منهدم کردند.
سامانه پانتسیر
مدرنترین سامانه دفاع هوایی حال حاضر ارتش سوریه سامانه دفاع هوایی پانتسیر است که بسیار موفق عمل کرده است. این سیستم که در عمل یک سامانه ترکیبی توپ و موشک است در دهه ۹۰ میلادی در روسیه توسعه پیدا کرده و شامل ۲ توپ و ۱۲ موشک است. این سامانه کاملاً متحرک برمبنای سفارش مشتری توان نصب بر روی زنجیر چرخ یا کشنده های عادی را دارد.
سامانه بوک ام ۲
سامانه موشکی سطح به هوای سام ۱۷ یا بوک ام ۲ با قابلیت تحرک بالا و مقاومت بالا در مقابل جنگ الکترونیک همچون پیشرفته ترین سیستم های ساخت روسیه است که در خدمت ارتش سوریه قرار دارد.

این سیستم موشکی از رادار آرایه فازی فعال بهره برده و برد آن در حدود ۵۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود ۱۵ کیلومتر است.
دلیل حملات صهیونیست ها چیست؟
این تجاوز جدید رژیم صهیونیستی در ادامه نقش آفرینی طرف هایی است که در ریخته شدن خون مردم سوریه مشارکت دارند. همه کشورهای جهان می دانند که هدف اصلی رژیم صهیونیستی از چنین حملاتی بالا بردن روحیه تروریست ها، افراد مسلح و جنایتکار همچون در منطقه شمال شرقی که توسط نیروهای نظامی آمریکا اشغال شده و در منطقه شمال غربی اشغال شده توسط نیروهای ترکیه و ابزارهای تروریستی آنها در درعا البلد، است این تجاوز جدید رژیم صهیونیستی در ادامه نقش آفرینی طرف هایی است که در ریخته شدن خون مردم سوریه مشارکت دارند. همه کشورهای جهان می دانند که هدف اصلی رژیم صهیونیستی از چنین حملاتی بالا بردن روحیه تروریست ها، افراد مسلح و جنایتکار همچون در منطقه شمال شرقی که توسط نیروهای نظامی آمریکا اشغال شده و در منطقه شمال غربی اشغال شده توسط نیروهای ترکیه و ابزارهای تروریستی آنها در درعا البلد، است.
این حملات نقض آشکار مفاد حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های مربوط به آن، که همه آن خواهان حفظ احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه هستند، بشمار می رود.
ادامه تجاوزات تروریستی توسط رژیم صهیونیستی هیچ گاه موجب ناامیدی یا وحشت مردم و ارتش سوریه و متحدانش نمی گردد و نمی تواند آنها را از شکست گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و بقیه گروه های تروریستی که شریک رژیم صهیونیستی و آمریکا در تروریسم هستند، منصرف کند بلکه اصرار آنها را برای پیروزی بر تروریسم و بازپس گیری جولان اشغالی سوریه می افزاید.
این حملات تصادفی نیست. این حملات همه جانبه در امتداد استراتژی ژئوپلتیک- توطئه ای ضد سوریه در نتیجه مواضع اصولی آن خصوصاً در حوزه مبارزه با تروریسم است. ادامه اقدامات تروریستی در منطقه با حمایت دولت های آمریکا و برخی کشورهای غربی است. این کشورها بر جنایات تروریست ها سرپوش می گذارند.
رژیم صهیونیستی تا حالا یورش های مختلفی خصوصاً حملات موشکی مقابل سوریه انجام داده که نتوانسته است از این حملات خود به نتیجه ای برسد و همچنان به خط و نشان کشیدن برای دمشق ادامه می دهد.
تحرکات رژیم صهیونیستی در طول سال هایی که از بحران سوریه می گذرد به خوبی نمایانگر این است که صهیونیست ها نمی خواهند سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. رژیم صهیونیستی تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه نیز در این راستا تعریف می شود.

واقعیت آنست که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی خیلی مشکل است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و بعد از چند سال جنگ بمنظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجدداً در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند.
راز استفاده جنگنده های صهیونیست از حریم هوایی لبنان
نکته قابل توجه این است که جنگنده های رژیم صهیونیستی از زمان سرنگونی جنگنده اف ۱۶ این رژیم در دهم فوریه ۲۰۱۸، جرأت ورود به حریم هوایی سوریه را ندارد و به موشک های هدایت شونده بمنظور پرهیز از سرنگونی جنگنده های دیگر روی آورده که این نشان دهنده این است که پدافند هوایی سوریه در برخورد با جنگنده های رژیم صهیونیستی مجهزتر شده اند. سرنگونی جنگنده اف ۱۶ صهیونیست ها در سال ۲۰۱۸ ضربه بزرگی به این رژیم زد و به افسانه برتری هوایی صهیونیست ها تمام کرد. پدافند هوایی سوریه از سامانه موشک ضدهوایی دوربرد سطح به هوای «سام» برای سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی بهره برد.
واکنش مقامات لبنانی به حمله چه بود؟
زینه عکر وزیر دفاع لبنان حمله رژیم صهیونیستی که بوسیله حریم هوایی لبنان صورت گرفته را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانست و اعلام نمود که جنگنده های اسرائیلی حریم هوایی لبنان را در ارتفاع پایین نقض کردند و موجب ایجاد هراس در بین شهروندان لبنان شدند.
وی این حمله را ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و از سازمان ملل خواست تا رژیم صهیونیستی را از انجام حملات هوایی به سوریه با بهره گیری از حریم هوایی لبنان بازدارد.
وزیر دفاع لبنان اظهار داشت که شکایتی را با همین موضوع به سازمان ملل فرستاده است. حسان دیاب نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی کشورش اظهار داشت: سازمان ملل باید تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم و اقداماتی را برای حفظ حاکمیت لبنان و پشتیبانی از قطعنامه ۱۷۰۱ اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: ادامه نقض حاکمیت لبنان از طرف دشمن صهیونیستی تهدیدی مستقیم مقابل قطعنامه ۱۷۰۱ محسوب می شود. نبیه بری رییس پارلمان لبنان تجاوز رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان به سوریه را محکوم نمود و اظهار داشت: آنچه شب گذشته رخ داد، نادیده گرفتن حریم هوایی لبنان و استفاده مجدد از آن بعنوان سکویی برای حمله به سوریه است. نبیه بری از جامعه بین المللی خواست که بمنظور مهار خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در قبال لبنان و منطقه اقدام فوری انجام دهد.
میشل عون، رییس جمهور لبنان هم اعلام نمود که نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده های اسرائیلی نقض جدید حاکمیت این کشور و قطعنامه ۱۷۰۱ است و تحرک سریع سازمان ملل برای تضمین عدم تکرار آنرا می طلبد.
تل آویو عامل بی ثباتی در منطقه
جنبش مقاومت اسلامی حماس تجاوز مجدد جنگنده های اسرائیلی به خاک سوریه را محکوم نمود.
«حازم قاسم» سخنگوی حماس در اطلاعیه ای اصرار کرد که رفتار تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی که بمباران سوریه قسمتی از آنست، علت اصلی تنش و ناامنی در منطقه است.
حازم قاسم خواهان مقابله حقیقی با رفتار متجاوزانه رژیم صهیونیستی و توقف تجاوزات این رژیم شد.
ناکامی تل آویو در تحقق اهدافش
واقعیت این است که یورش هوایی صهیونیست ها تا حالا راه به جایی نبرده و شکست خورده است. علاوه بر آن ارتش سوریه هم قویتر از قبل شده است و تلاش ها برای تضعیف آن از طرف رژیم صهیونیستی راه به جایی نبرده است. ارتش سوریه که مناطق زیادی را به کنترل کامل خود درآورده، قویتر از قبل شده است.
افزایش حملات رژیم صهیونیستی به سوریه اقدامی تحریک آمیز از روی ناامیدی است که هدف اولش تبلیغاتی و نمایانگر سرخوردگی رژیم صهیونیستی بعد از شکست در مقابل ارتش سوریه و محور مقاومت است.
بدیهی است، حملات رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه تا حالا ثمری برای تل آویو نداشته است و همانگونه که گفته شد، هدف از این حملات روحیه دادن به گروه های مسلح و تروریستی در ادلب و نیز گروه هایی است که در درعا در جنوب ادلب برای ارتش سوریه خط و نشان می کشند. این قبیل حملات هیچ گاه خللی در عزم دمشق ایجاد نخواهد کرد. تل آویو آخرین تیرهای خودرا رها می کند تا اوضاع سوریه ثبات پیدا نکند. این حملات تل آویو تلاشی بی حاصل برای برهم زدن اوضاع و نشان از هراس از آینده است. تل آویو در این راستا بمنظور روحیه دادن به تروریست ها، ادامه جنگ و هرج و مرج در سوریه و نیز تقویت روحیه جبهه داخلی رژیم صهیونیستی دست به اقداماتی از این قبیل می زند. علاوه بر اوضاع غزه و جنوب لبنان؛ ترس بزرگ رژیم صهیونیستی از جبهه جولان و سوریه است.