رئیس سازمان بازرسی كشور: این سطح از فقر باید مایه خجالت مسئولین باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فقر قسمتی از مردم استان خوزستان اظهار داشت: امروز در منطقه کمپ بی (شهرک صباغان بندر امام خمینی) صحنه هایی را از زندگی مردم شاهد بودیم که بسیار تأسف برانگیز بود. نمی دانم آیا فرماندار یا استاندار این مناطق را دیده اند!؟ اینکه کنار این همه ثروت ملی شاهد این سطح از فقر باشیم باید مایه خجالت مسئولین باشد.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در ادامه سفر به استان خوزستان به شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) رفته است پس از بازدید میدانی از مناطق مختلف، طی نشستی با مدیران این شهرستان و برخی از مدیران استان خوزستان در جلسه اداری شهرستان ماهشهر اظهار داشت: مشکلات اساسی استان خوزستان را می توان در سه مسئله و موضوع خلاصه کرد که یکی بحث آب و فاضلاب است. علاوه بر شبکه فاضلاب، خود آب آشامیدنی هم یکی از اشکالات استان است. برخی مناطق استان و حتی بخش هایی از شهر اهواز دارای آب آشامیدنی آلوده است که موجب تأسف است. تامین آب آشامیدنی سالم از اولیات حقوق عامه مردم است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات فاضلاب شهرهای استان اظهار داشت: مشکل فاضلاب مختص به اهواز نیست و شهرهای دیگر استان هم با این مشکل مواجهند. امروز از شهرهای آبادان و خرمشهر نیز خواسته شده که مشکلات فاضلاب این شهرها را نیز بررسی نماییم. بدین سبب باید فکر جدی برای آب شرب و فاضلاب این استان شود.

وی با اعلان اینکه «مشکل اصلی دیگر استان خوزستان بحث اشتغال است» اشاره کرد: روز گذشته و امروز هر جا برای بازدید رفتیم، اشتغال مطالبه عمومی بود. درحالی که ماموریت ما راجع به بحث آب گرفتگی است. اشتغال هم از حقوق عامه است. باید زمینه اشتغال برای شهروندان برقرار شود. مخصوصاً در منطقه ای که ۲۳ واحد پتروشیمی فعال است که خودش زمینه اشتغال است. ما به بازرسی کل استان گفته ایم تا میزان اشتغال بومیان استان در پتروشیمی های منطقه را بررسی نمایند. به کارگیری نیروهای بومی و محلی حتما باید در اولویت شرکت های نفتی و پتروشیمی قرار بگیرند. باید راجع به این مشکل فکر شود. چونکه مدلول ندارد در این منطقه شاهد این حجم از بیکاری باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به فقر قسمتی از مردم استان اظهار داشت: امروز در منطقه کمپ بی (شهرک صباغان بندر امام خمینی) صحنه هایی را از زندگی مردم شاهد بودیم که بسیار تأسف برانگیز بود. نمی دانم آیا فرماندار یا استاندار این مناطق را دیده اند!؟ اینکه کنار این همه ثروت ملی شاهد این سطح از فقر باشیم باید مایه خجالت مسئولین باشد. برابر آمار سازمان بازرسی، چند هزار میلیارد تومان بدهی عوارض آلایندگی استان است ولی در استان منطقه ای است که در شان زندگی انسان نیست.

وی اظهار داشت: وظیفه قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور بررسی کوتاهی ها و قصورها و برخورد قانونی با عاملان این کوتاهی ها است ولو آنکه ۱۰ سال از آن گذشته باشد. به هر حال آنچه مشخص است اینجا حقوق مردم تضییع شده است و عامل این تضییع باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباب چاره حل این مشکلات هم اظهار داشت: راهکار اول این است که باید یک بررسی فوری در مناطقی که یک نمونه اش را امروز در بندر امام خمینی(ره) بازدید کرده ایم، صورت بگیرد و با کمک منطقه ویژه، بنیاد مسکن، ستاد اجرائی فرمان امام و… با فوریت مشکلات این مناطق حل شود. سازمان بازرسی هم از مرکز اعتبارات استان نظیر عوارض آلایندگی و اختصاص ۳ درصد درآمد نفت را پیگیری می کند.

وی افزود: موضوع دیگری که سازمان پیگیری می کند، تسریع در پرداخت علی الحساب خسارت به خسارت دیدگان سیل با اولویت کسانی که بیشترین خسارت را دیده اند، است. قرار شده است بنیاد مسکن این مساله را دنبال کند و دولت هم امروز مبلغی را پیشنهاد داده که مقرر است فردا بررسی شود. البته آن مبلغ دردی از مردم این منطقه دوا نمی کند و باید از تمام ظرفیت منطقه هم استفاده گردد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان همین طور درباره رفع اشکال فاضلاب استان اظهار داشت: باتوجه به افزایش تورم و گرانی های سالانه، مبالغ در نظر گرفته خیلی کم است. باید هم استاندار و هم نمایندگان محترم این استان به صورت واحد پیگیری نمایند تا حداقل یک مشکل در یک منطقه برای همیشه برطرف شود. درباب آب های سطحی هم باید راهکاری اندیشیده شود. در این عرصه حتما عوارض آلایندگی استان که درصدی از آن باید به شهرداری ها اختصاص پیدا کند را از دولت مطالبه می نماییم که چرا تا حالا پرداخت نشده است.

وی با اشاره به میزان بدهی دولت درباب اختصاص ۳ درصد از درآمد نفتی به استان اظهار داشت: طبق آماری که به ما اعلام شده دولت در سال ۹۷، حدود۴۰ درصد و در سال ۹۸، ۲۰ درصد و امسال تا حالا حدود ۱۲ درصد از آن ۳ درصد درآمد نفتی را به استان پرداخت کرده است. اگر این قانون است و حق مردم است، نمایندگان باید از وزارتخانه ذی ربط مطالبه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تاکید کرد که باید مشکلات سکونتگاه هایی مانند کمپ بی و چمران حل شود. استاندار و فرماندار باید پیگیری کنند تا مشکلات این مناطق را برطرف کنند. اگر نیاز به اصلاح قانون و مصوبه دولت دارد، باید پیگیری شود. نمی گردد ۳۰ سال این مردم با این حجم از مشکلات در این مناطق زندگی کنند.

وی در آخر اظهار داشت: هدف از این سفر فقط بازدید، شنیدن درد و دل مردم و ارائه گزارش نیست بلکه حتما این موارد مستندسازی شده و همراه با پیشنهادهای اجرائی به مسئولان منعکس می شود و حتما دنبال خواهیم کرد تا این پیشنهادهای اجرائی شوند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور قبل از جلسه با مدیران بندر امام خمینی (ره) از بخش های مختلف این شهر بازدید و در دیدار چهره به چهره با مردم از آنان دلجویی به عمل آورد.