ساداتی نژاد: برای مقابله با شرایط كنونی تحریم ها به مردم اطلاعات صحیح دهیم

بهمن: یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مهم ترین راهكار مقابله با شرایط كنونی تحریم ها را نمایش اطلاعات صحیح و به موقع به مردم دانست و اظهار داشت: این جنگ اقتصادی توسط جنگ رسانه ای پشتیبانی میگردد كه برای مقابله با آن نیازمند نمایش اطلاعات به موقع به مردم هستیم.

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت وگو با ایسنا در جایگاه تبیین ابزارهای برون رفت كشور از شرایط فعلی تحریم ها، اظهار داشت: حالا یك جنگ اقتصادی و یك جنگ رسانه ای در جریان است. جنگ رسانه ای این جنگ اقتصادی را پشتیبانی می كند و نقش بزرگنمایی این جنگ اقتصادی را بر عهده دارد. در تجارب گذشته جهانی نشان داده شده كه خود این جنگ اقتصادی به تنهایی نمی تواند یك ملت را دچار چالش كند. آنچه می تواند جنگ اقتصادی را معتبر نشان دهد، رسانه است.

وی اضافه كرد: آمریكایی ها هیچ گاه نمی توانند به جمهوری اسلامی حمله نظامی كنند. ولی آمریكا با عملیات های رسانه ای در زمان هایی وقوع جنگ نظامی را معتبر نشان داده است. این سوژه حقیقت ندارد ولی آنها با استراتژی خود این سوژه را معتبر نشان می دهند. این یك استراتژی همیشگی برای آمریكایی هاست. پس هم جنگ اقتصادی و هم جنگ رسانه ای برای معتبر نشان دادن اثرات جنگ اقتصادی هم اكنون در حال پیگیری است.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان كرد: در مقابل اینها نیاز به یك استراتژی مدونی داریم كه بتوانیم در مقابل این جنگ ها بایستیم و آثار آنرا كاهش دهیم تا زمانی كه این استراتژی تدوین نشود، هر كاری را انجام دهیم، بی پاسخ خواهد ماند. فكر می كنید چرا آقای ترامپ برجام را دو بار تمدید كرد تا به سال جاری برسد و از آن خارج شود؟ دلیلش آن بود كه طرح جامعی كه برای مقابله با ایران سفارش داده بود، آماده شود. زمانی ترامپ از برجام خارج شد كه این طرح آماده شد.

وی افزود: گام اول این طرح خروج از برجام بود. فكر می كنید تفاوت اوباما و ترامپ در چیست؟ اوباما قصد داشت مولفه های قدرت را به صورت تك تك از راه برجام به دست آورد. ولی ترامپ می خواهد همه مولفه های قدرت را با هم به دست آورد. این تحریم و فشار اقتصادی به عبارت خودشان خردكننده با هدف آن است كه همه مولفه ها را یكجا به پای میز توافق آورند.

ساداتی نژاد اشاره كرد: ما در گام اول نیاز به آگهی رسانی و روشنگری داریم. ما در مقابل این جنگ رسانه ای باید یك حركت اطلاع رسانی، آگاهی رسانی انجام دهیم. آغازین گام این است كه با مردم صحبت نماییم. نمی گردد در جنگ رسانه ای و جنگ اقتصادی باشیم و با مردم صحبت نكنیم. باید به مردم اطلاعات لازم و اطلاعات دقیق دهیم تا ابهامی احداث نشود. اگر ابهام احداث شود، این خلاء توسط دشمن با اطلاعات غلط پر میگردد. در آن زمان تصمیم مردم به سمت یك تصمیم غلط می رود.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه كرد: در آن زمان كه این اطلاعات غلط داده شود یا اطلاعات صحیح به موقع داده نشود، ما شاهد این سوژه خواهیم بود كه مردم برای خرید ارز با تومان خود به بازار بازگشت كنند. این مقایسه درستی نبود كه در فضای مجازی گفتند چرا مردم ایران برای خرید ارز به بازار رفتند ولی مردم تركیه برای كمك به دولت خود دلار خودرا فروختند و لیر گرفتند؟ ملت ایران، ملتی است كه امام (ره) می فرماید از عصر پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) بالاتر هستند. علت این سوژه این است كه در آن زمان اطلاعات صحیح به مردم تركیه داده شد. مردم كشورمان، كشورشان را دوست دارند. اگر در زمان نوسانات ارزی اطلاعات دقیق و به موقع به مردم داده بودیم، مردم برمبنای آنچه برای كشورشان خوب بود، حركت می كردند.

ساداتی نژاد اشاره كرد: در وهله دوم ما باید با تحریم ها مقابله نماییم. اگر بحث اطلاع رسانی را به صورت صحیح انجام دادیم، توانسته ایم جنگ اقتصادی را در حد خود نگه داریم و بزرگنمایی آنرا حذف نماییم. در آن زمان ما شاهد خواهیم بود كه همان گونه كه در این ۴۰ سال با تحریم مقابله كردیم، این دفعه هم می توانیم. در آن زمان دولت باید با برنامه ای منسجم و وحدت میان قوای دیگر و با در دست داشتن برنامه ای مدون جلوی تحریم ها را بگیرد. در این قسمت به سبب اینكه تمام استراتژی طرح جامع مقابله با جمهوری اسلامی كه ترامپ برمبنای آن حركت می كند، بر اساس اعتراضات خیابانی و آشوب برای تحت فشار گذاشتن و رسیدن به مذاكره مستقیم برای دستیابی به مولفه های قدرت است، پس باید مراقب معیشت مردم باشیم. در اینجا دولت باید برای اقشار مختلف و دهك های پایین تر كار دقیق و سریع انجام دهد.

وی درانتها عنوان كرد: این سوژه به برنامه ای دقیق نیاز دارد. مجلس در این خصوص اعلام آمادگی كرده بود. ما طرحی را در این خصوص داشتیم ولی چون دولت در این باره اظهار داشت: ما چون در این رابطه برنامه ای داریم، از آن طرح گذشتیم. این سوژه به وحدت و همدلی در بدنه دولت و سایر اركان های حاكمیت نیاز دارد. برای مثال رئیس جمهور باید هر هفته شنبه شب ها با مردم صحبت كند. اگر این مجموعه كارها صورت گیرد، به شرایط خوبی دست پیدا می نماییم.