وزیر دفاع در گفت وگو با شبكه خبری راشاتودی : آمریكا در برجام زیاده خواهی كرد، حتما نفت مان را صادر خواهیم كرد

بهمن: وزیر دفاع با اشاره به اینكه آمریكا در برجام زیاده خواهی كرد، اظهار داشت: خروج آمریكا از برجام دستاورد مهمی داشت و برای همه افكار عمومی در ایران و جهان روشن شد كه برنامه هسته ای تنها بهانه ای برای آمریكایی ها بوده است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، امیر سرتیب حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت و گو با شبكه خبری «راشاتودی» در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران و روسیه در مقابله با دشمنی آمریكا، اظهار داشت: سوژه فراتر از ایران و روسیه است. در واقع امروز جهان با مساله مهمی روبرو است. مشكلاتی كه ترامپ و تفكرات او به وجود آورده است، درست است كه ایران و روسیه به دلیلهای مختلف بیشتر در معرض این مساله هستند، اما همه جهان به صورتی با این مشكل مواجه اند.
امیر حاتمی با اشاره به خاصیت های سیاست های آمریكا همچون بی توجهی به اصول انسانی و قوانین بین المللی و بی توجهی به تعهدات كه نتایج وحشتناكی تا به امروز برای جهان داشته و خواهد داشت، اضافه كرد: ایران و روسیه به سبب نقش مستقل شان در منطقه و در پشتیبانی از امنیت منطقه برای ایجاد ثبات و برای مقابله با زورگویی و قلدری آمریكا، بیشتر در معرض تحریم ها و مشكلاتی هستند كه آمریكایی ها ایجاد می كنند.
وی همین طور با تاكید بر پیشینه طولانی ایران در مقابله با مشكلاتی از این دست، اشاره كرد: ما چهل سال است كه درگیر تحریم های آمریكایی ها هستیم و تا به امروز هم توانستیم آنها را شكست بدهیم.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره علت پذیرش برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) از طرف كشورمان، با اشاره به ظلم هایی كه آمریكا در طول تاریخ در حق مردم ایران كرده و همین طور فضاسازی های گروهك هایی همچون منافقین در غرب، اظهار داشت: ما برای اعتمادسازی از قسمتی از حقوق خودمان برای مدت مشخصی عدول كردیم و به قراردادی به اسم برجام رسیدیم. دولت قبل آمریكا (اوباما) به آن متعهد شد و در شورای امنیت به تصویب رسید، اما متاسفانه دولت جدید آمریكا با زیاده خواهی كه اصولا هیچ ربطی به ادعاهای واهی قبلی درباره برنامه هسته ای نداشت و به موضوعاتی از قبیل قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روابط آن با همسایگان مرتبط بود، از این توافق خارج شد.
وی در عین حال اصرار كرد كه خروج آمریكا از برجام دستاورد مهمی داشت و برای همه افكار عمومی در ایران و جهان روشن شد كه برنامه هسته ای تنها بهانه ای برای آمریكایی ها بوده است.
امیر حاتمی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینكه آیا ایران برای حفظ صادرات نفت خود در مقابل تمدید نشدن معافیت برای كشورهای خریدار نفت تهران وارد مذاكره با آمریكا می شود، اشاره كرد: یقینا كسی كه یك دفعه قراردادی را زیرپا می گذارد دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.
وی همین طور پیرامون تاثیر اقدام واشنگتن درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تاكید بر مردمی و انقلابی بودن سپاه پاسداران و سابقه درخشان این نهاد در مبارزه با تروریسم در ایران و در منطقه و با اشاره به جنایت های نیروهای آمریكایی در منطقه خصوصاً هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرانی، اضافه كرد: اقدام آمریكا هیچ تاثیری در راهبرد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در منطقه نخواهد داشت.
وزیر دفاع ایران در پاسخ به این پرسش كه آیا با عنایت به اقدام متقابل تهران در تروریستی اعلام كردن فرماندهی مركزی ارتش آمریكا (سنتكام)، آیا شما ارتش روسیه را به سبب ارتباط با ارتش ایالات متحده تحریم می كنید، اظهار داشت: باید منتظر باشیم. خیلی چیزها را زمان روشن می كند.
وی درباره گمانه زنی ها پیرامون تنش میان تهران و مسكو درباره رقابت برای قراردادهای احتمالی در سوریه و حتی برخوردهای میان روس ها و گروه های تحت حمایت ایران در این كشور، اشاره كرد: ما با روسیه كار مشاركتی موفقیت آمیزی برای مقابله با تروریست ها در كنار دولت و مردم سوریه انجام دادیم و حتما در دوره بازسازی باز همكاری مشابهی را انجام خواهیم داد كه الگویی برای جهان خواهد شد.
امیر حاتمی پیرامون هم نوایی روسیه با برخی ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره سوریه، با اشاره به تجاوزهای این رژیم به سرزمین سوریه، اظهار داشت: روسیه كار موفقی در را در تقویت پدافند هوایی سوریه انجام داده و اساسا با این تقویت، ابتكار عمل رژیم صهیونیستی كمتر خواهد شد.
وی در پاسخ به اینكه آیا روسیه به همان اندازه كه به نگرانی های اسرائیل توجه دارد، به نگرانی های ایران هم اهمیت می دهد، اشاره كرد: ما با روسیه توافقات و ارتباطات خوبی داریم و كاری به روابط و ارتباطات دیگر این كشور نداریم. ما یك همكاری صمیمانه و موثر با همدیگر داریم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران همین طور درباره اینكه آمریكایی ها تهدید می كنند كه همه گزینه ها روی میز است، بیان كرد: ما در عین حالی كه ابتكار عمل و توانایی های خودمان را داریم، به خوبی می توانیم منافع و مصالح خودمان را تشخیص دهیم؛ و چون یك كشور كاملا مستقل می باشیم به موقع تصمیم گرفته و عمل می نماییم.
وی با اشاره به تجربه ایران از تحریم هایی كه دولت های قبلی آمریكا مقابل كشورمان اعمال كرده بودند، اشاره كرد: تلاش های آنها هربار شكست خورده و این دفعه هم شكست خواهد خورد و ما حتما نفتمان را صادر خواهیم كرد.
وزیر دفاع ایران با تاكید بر اینكه رفاه و زندگی مردم جزو منافع حیاتی كشور است، گفت: ما برای تأمین منافع حیاتی از همه ابزارهای مشروع همچون ابزار دفاعی استفاده می نماییم.
وی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران از این مرحله باز قدرتمندان عبور می كند.
وی به تجربه های ایران در بی اثر كردن تحریم های آمریكا اشاره و با تاكید براینكه ایران از همه ابزارها برای احقاق حقوق مردم خود استفاده خواهد كرد، پیرامون تبعیت دیگر كشورها از تحریم های واشنگتن اظهار داشت: كشورها خودشان بر طبق منافع خود تصمیم می گیرند اما اگر كشورها مماشات كنند و تصمیم درست و به موقع در مقابل زیاده خواهی آمریكا نگیرند، گرفتار عواقب سختی خواهند شد.
وزیر دفاع با اشاره به هزینه ای كه اروپا در جنگ جهانی دوم به خاطر تعلل در برخورد با هیتلر پرداخت اضافه كرد: اساسا جهان مراقب این مساله خواهد بود كه هیتلر جدیدی دنیا را با مشكلات بزرگی مواجه نكند.
وی با تاكید بر اهمیت تنگه هرمز برای ایران و جهان و نقش ایران در تامین امنیت آن در طول تاریخ، افزود: اما ما قدرت این را داریم كه از منافع حیاتی خودمان در این تنگه محافظت نماییم و به موقع تصمیم های لازم با بگیریم.
امیر حاتمی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینكه ایران تجهیزات دریایی چندانی برای حفظ امنیت تنگه هرمز ندارد، اظهار داشت: ما كشور ساحلی تنگه هرمز هستیم و قدرتمان به شناورها خلاصه نمی گردد. ما قدرت های دیگری داریم همچون قدرت موشكی و قدرت های گوناگون دیگر كه به موقع می توانیم تصمیمات لازیم را بگیریم و مقتدرانه اجرا نماییم.

منبع: