موگرینی: به برجام پایبند می مانیم

بهمن: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینكه برجام برای امنیت منطقه و اروپا ضروری می باشد، اصرار كرد كه اتحادیه اروپا به اجرای این توافق متعهد باقی می ماند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی اش در نشست اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه كشورهای آسیای میانه بار دیگر بر پایبندی اروپا به برجام اصرار كرد.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی در سخنرانی خود گفت: من از حمایت وزیران خارجه از توافق هسته ای با ایران یا همان برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) قدردانی می كنم كه عنصری كلیدی در معماری منع اشاعه هسته ای است و برای امنیت منطقه، اروپا و آسایای مركزی و فراتر از آن ضروری می باشد.
وی افزود: اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته ای با ایران متعهد است و تلاش های كشورهای آسیای میانه باز به میزان زیادی كمك می كنند تا ادامه اجرای موثر و كامل این توافق تضمین شود. ما این مسئله را با پنج وزیر امور خارجه آسیای مركزی مورد تاكید قرار دادیم.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، اتحادیه اروپا بعد از آنكه آمریكا بعنوان یكی از امضا كنندگان برجام این توافق را نقض كرد و از آن خارج شد، اعلام نمود كه می خواهد یك سازوكار ویژه مالی با ایران برای ادامه تجارت با جمهوری اسلامی سپس بازگشت تحریم های آمریكا مقابل ایران جهت حفظ برجام احداث كند.
رئیس جمهور آمریكا در اردیبهشت ماه به صورت یك جانبه برجام را نقض كرد و از آن خارج شد و تحریم هایی را كه با اجرای توافق لغو شده بودند از روز ۱۴ آبان بازگرداند.
در این میان، اتحادیه اروپا می گوید كه در حال كوشش برای عملیاتی كردن این سازوكار است اما مقامات كشورمان این تلاش ها را ناكافی می دانند. در همین راستا، عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت كه اروپا به رغم تلاش هایش در ماه های گذشته، هنوز قادر به ثبت ساز و كار مالی ویژه برای مبادله تجاری و بانكی با ایران نبوده است.
او همینطور اشاره كرد: به لحاظ مواضع سیاسی، اروپا در این شش ماه كم نگذاشته اما این مدت كم نیست كه نتوانند اقدامات عملی را پیدا كنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام كنند كه یكی از دلایل آن فشار آمریكاست كه بسیار سنگین بوده است.»
به قول عراقچی، آمریكا با تهدید بانك های اروپایی و همین طور هر كشوری كه حاضر به پذیرش میزبانی نهاد ساز و كار مالی اتحادیه اروپا شود، باعث شده اروپا برای پیشبرد وعده خود با مشكل مواجه شود.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه كشورمان باز تاكید كرده است كه اتحادیه اروپا باید در این زمینه تصمیم بگیرد.
ظریف در پیامی توئیتری نوشت: اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد؛ آیا واقعا می خواهد به آمریكا اجازه دهد كه روابطش با دیگران را به آنها تحمیل كند، در صورتی كه از آن ناراضی اند. برجام در امتداد منافع اروپا بود ـ حالا وقت آن است كه برای این امنیت هزینه (سرمایه گذاری) كند.