پرونده آمریكای منفور، ۵؛ واکاوی کمک مالی- تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

بهمن: بهمن: بنابر گزارش رسانه های آمریکایی از شروع جنگ رژیم صهیونیستی مقابل غزه تا هفتم مارس ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ محموله سلاح از مبدأ آمریکا به مقصد فلسطین اشغالی فرستاده شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: برخلاف گمانه زنی ها در خصوص اختلاف میان دموکرات‎ ها و راست گرایان در تل آویو، در جریان جنگ غزه آمریکا یکی از متحدان و حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در عرصه های سیاسی، مالی و تسلیحاتی بود. اتخاذ چنین موضعی از طرف دولت بایدن باعث شده است تا ناظران خارجی سیاست های کاخ سفید در قبال جنگ غزه را تاریک ترین نقطه در کارنامه سیاست خارجی وی بدانند.
رهبر معظم انقلاب نیز در جریان سخنرانی نوروزی خود با اشاره به جنگ جاری در باریکه غزه به تبیین دست آوردها و شکست های حامیان و دشمنان مقاومت فلسطینی پرداختند. ایشان در ارتباط با نقش و جایگاه آمریکا در نبرد طوفان الاقصی فرمودند: « در همان روزهای اوّل تهاجم وحشیانه ی رژیم صهیونیستی به مردم غزه، آمریکایی ها مرتب رفت وآمد کردند، اروپایی ها یکی بعد از دیگری دائماً رفت وآمد کردند، همراهی خودشان و پشتیبانی خودشان را از جنایت کاران صهیونیست نشان دادند، صریحاً اعلام کردند؛ فقط هم اعلام نبود، سلاح فرستادند، امکانات فرستادند، انواع و اقسام کمکها را کردند. ظلمت دنیای امروز این است؛ ما امروز با این دنیا مواجهیم.» حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اقدامات آمریکایی ها، نتیجه اتخاذ چنین سیاستی از طرف واشنگتن را منفور شدن در سرتاسر جهان دانستند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت اهتمام خواهیم کرد تا نگاهی به کمک های مالی- تسلیحاتی دموکرات به رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه داشته باشیم. استقرار ناو جرالد فورد در دریای مدیترانه با هدف پشتیبانی از اسرائیل
کمک های مالی- تسلیحاتی
تنها ساعتی بعد از عملیات طوفان الاقصی دولت بایدن از اختصاص ۲ میلیارد دلار برای ارسال کمک فوری به اسرائیل آگاهی داد. در بیستم اکتبر دولت بایدن طرحی ۱۰۶ میلیارد دلاری را برای مساعدت با متحدان آمریکا در نقاط مختلف جهان اختصاص داد که بر طبق آن ۱۴ میلیارد برای کمک مالی به رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده بود. با وجود تصویب اولیه این طرح در مجلس سنا اما بنظر می رسد رقابت دو جناح ویلسونی و جکسونی در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات سبب تأخیر در تصویب این لایحه شده است.
ران کامپیاس در مقاله ای برای تایمز اسرائیل نوشت که اختصاص چنین کمک هنگفتی برای اسرائیل فقط جهت حفظ برتری رژیم در جنگ غزه نیست؛ بلکه این کمک مالی برای تقویت موضع اسرائیل در جبهه ها مختلف در نظر گرفته شد. به عبارت دیگر دولتمردان آمریکایی برخلاف موضع سیاسی شان در خصوص عدم انتقال دامنه جنگ به لبنان یا دریای سرخ، درحال تقویت زرادخانه نظامی و دولت اسرائیل برای بسط دامنه جنگ در سایر نقاط منطقه هستند.
ارتش صهیونیستی بدون کمک های تسلیحاتی آمریکا توان ورود به جنگ فرسایشی را نداشت
پیش از شروع جنگ غزه، میزان کمک های نظامی آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی به رقم قابل توجه ۳.۸ میلیارد دلار در سال رسیده بود. به عبارتی دیگر از سال ۱۹۴۸ اسرائیل تا حالا بیش از ۱۵۸ میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کرده است. با شروع جنگ طوفان الاقصی سبب شد تا فصل جدیدی در همکاریهای نظامی- امنیتی میان آمریکا- رژیم صهیونیستی شروع شود. به دستور لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گروههای ضربت آمریکایی با استقرار در ناو جرالد فورد برای پشتیبانی و پشتیبانی از عملیات نظامی اسرائیل در غزه راهی شرق مدیترانه شدند.
همزمان وزارت دفاع آمریکا ضمن تحویل مجدد سامانه های دفاعی گنبد آهنین این تضمین را به تل آویو تضمین داد که ارسال مهمات، جت های جنگنده و مهمات هدایت شونده به سرزمین های اشغالی ادامه خواهد یافت. در چهاردهم اکتبر دومین ناو آمریکایی به همراه جنگنده های اف-۱۶، اف- ۱۵ و ای- ۱۰ راهی منطقه غرب آسیا شدند. علاوه بر موارد فوق نیروهای دلتا فورس آمریکا ظاهراً در جریان برنامه ریزی و حمله زمینی به غزه حضور میدانی داشته و فقط به کمک مالی- مستشاری اکتفا نکردند. مخالفت فعالان حقوق بشر با حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل
با تشدید انتقادات فعالان و گروههای حقوق بشری نسبت به حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل، دولت بایدن دستور العملی برای امنیت ملی صادر کرد که بر طبق آن از دولت اسرائیل برای عدم استفاه از تسلیحاتی آمریکایی مقابل غیرنظامیان بر طبق مقررات بین المللی تضمین کتبی دریافت نماید. با وجود نمایش های تبلیغاتی دموکرات ها در خصوص تاکید بر رعایت حقوق بشر در جنگ غزه اما در نهایت در بیست ونهم مارس ۲۰۲۴ بایدن مجوز انتقال میلیاردها دلار جنگنده و بمب های پیشرفته به اسرائیل را صادر کرد. قبل از این نمایندگان ترقی خواه مجلس نمایندگان آمریکا مانند برنی سندرز نیز خواهان بازبینی دولت این کشور در قبال قانون انتقال سلاح و ملزم کردن تل آویو به رعایت موازین حقوق بشری در میدان نبرد شده بودند.
شریک در نسل کشی
به گزارش واشنگتن پست تا هفتم مارس ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ محموله سلاح از مبدأ آمریکا به مقصد فلسطین اشغالی فرستاده شده است. در جبهه سیاسی آمریکا تا حالا پنج قطعنامه شورای امنیت را به نفع تل آویو وتو کرده و اجازه نداده است تا اجماع جهانی برای محکومیت جنایات صهیونیست ها و پایان جنگ در غزه شکل بگیرد. واشنگتن حتی زمانی که از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده نکرده، بلا فاصله از غیراجباری بودن قطعنامه این شورا برای رژیم صهیونیستی سخن گفت! نکته جالب توجه آنست که در جریان مناقشه اتمی ایران، مقامات آمریکایی همیشه از لازم اجرا بودن مصوبات شورای امنیت سخن می گفتند اما تجربه جنگ غزه نشان داد که امنیت اسرائیل برای دولتمردان آمریکایی مسئله ای بالاتر از رای شورای امنیت و حتی اعتبار ایالات متحده در جامعه جهانی است. حملات هوایی آمریکا- انگلیس به یمن
کمک های دولت دموکرات بایدن به رژیم صهیونیستی تنها به ارسال کمک های مالی- تسلیحاتی ختم نمی گردد. واشنگتن با همراهی متحدان اروپایی و عرب خود در منطقه غرب آسیا اقدام به ایجاد حلقه دفاعی در پیرامون رژیم صهیونیستی کرده و به عنوان «نیرو نیابتی» در مقابل اقدامات مقاومت در عرصه شرق عربی و شمال اقیانوس هند قرار گرفته است.
به عنوان مثال بعد از تشدید عملیات های ارتش ملی یمن مقابل کشتی های وابسته به رژیم صهیونیستی، ارتش آمریکا در غالب دو طرح تشکیل نیروی امنیتی «نگهبانان رفاه» و ائتلاف هوایی مقابل یمن اهتمام کرد تا از منافع تجاری اسرائیل در آب های منطقه دفاع کند. اتخاذ چنین رویکرد از طرف آمریکایی ها نشان دهنده عدم صداقت آمریکایی ها برای به انتها رسیدن جنگ در غزه و کنترل دامنه تنش ها در خاورمیانه است. اتخاذ چنین نگاهی از طرف واشنگتن باعث شده است تا اسرائیل با گذشت شش ماه از جنگ غزه نه فقط برای پایان جنگ عجله ای نداشته باشد، بلکه از برنامه ریزی برای شروع حمله زمینی به منطقه رفح سخن بگوید.
بهره سخن
برخلاف بیانیه های مطبوعاتی و سخنان ایراد شده در نشست های خبری بنظر می رسد دولت بایدن فعلا اراده جدی برای توقف پشتیبانی از دولت نتانیاهو و ارتش اسرائیل در میدان غزه ندارد. به عبارت دیگر دموکرات ها با راه اندازی نمایش های تبلیغاتی تلاش می کنند تا خودرا حامی مردم غزه نشان داده و با ارسال کمک های بشردوستانه رضایت نیروهای ترقی خواه و مسلمانان آمریکایی را جلب نمایند.
همزمان اعضای تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا با هماهنگی لابی های مطرح اسرائیل همچون آیپک و جی استریت انواع کمک های مالی- نظامی را برای ارسال به سرزمین های اشغالی تصویب و وارد فاز اجرائی می کنند. سیاست «یک بام و دو هوا» بایدن شاید در کوتاه مدت بتواند قسمتی از افکار عمومی را فریب دهد اما در نهایت ادامه این روند سبب آشکار شدن حقیقت و منفورتر شدن دولت آمریکا در پیشگاه جامعه جهانی خواهد شد.

منبع: