پرونده جهان در سالی كه گذشت ، ۴۶؛ اقدام آفریقای جنوبی ضد اسراییل

بهمن: به گزارش بهمن، آفریقای جنوبی با الهام از میراث پرارزش نلسون ماندلا با طرح شکایت ضد رژیم صهیونیستی در قامت یک کشور ظالم ستیز و حامی مظلومان، شگفتی ساز شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی در آفریقا و در سال ۱۴۰۲، اقدام پرارزش دولت آفریقای جنوبی برای طرح شکایت ضد رژیم صهیونیستی بود. آفریقای جنوبی، رژیم صهیونیستی را به افترا نسل کشی در غزه، در دیوان بین المللی بر کرسی متهم قرار داد و این رژیم و حامیانش، عملاً با یک شوک و یک حمله حقوقی و غافلگیرکننده روبرو شدند.
به گواه خیلی از کارشناسان حوزه روابط بین الملل، آفریقای جنوبی با الهام از میراث پرارزش نلسون ماندلا، با طرح شکایت ضد رژیم صهیونیستی، در قامت یک کشور ظالم ستیز و حامی مظلومان، شگفتی ساز شد. تیم حقوقی اعزام شده از آفریقای جنوبی، مبحث حساس عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ را دیوان بین المللی دادگستری بیان کرد و عملاً رژیم صهیونیستی را در یک موقعیت بن بست و آچمز قرار داد.
فلسطین و موضع انسانی شاگردان «ماندلا»
یکی از ابعاد به یاد ماندنی و ستودنی اقدام آفریقای جنوبی، این بود که رئیس جمهور این کشور، سخنانی بر زبان آورد که پس زمینه تاریخی ظلم ضد سیاهان را در اذهان زنده کرد و با ندائی انسانی و بشردوستانه، در رابطه با مردم فلسطین اظهار نظر کرد.
سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در جمع تماشاگران فوتبال در یک بازی با نام «فوتبال برای بشریت» بین تیم های فلسطین و آفریقای جنوبی در کیپ تاون، اعلام نمود: «اظهارات نلسون ماندلا رهبر ضد آپارتاید کشورمان، برای ما یک میراث فکری و معنوی است و سخنان او را به یاد می آوریم که اظهار داشته بود: آزادی آفریقای جنوبی، در گروی آزادی فلسطینی هاست. آری! ماندلا به ما آموخت؛ آزادی ما زمانی کامل خواهد شد که آزادی فلسطین محقق شود».
رامافوسا همینطور اظهار داشت: «ما در کنار مردم فلسطین هستیم و از تلاش و مبارزات آنها برای تحقق آزادی حمایت می نماییم. این همان دلیلی است که سبب شد مسئله فلسطین را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهیم. اطمینان داریم که مردم کشور ما، دولت و حزب «کنگره ملی آفریقا»، حامی تلاش مردم فلسطین در راه آزادی هستند».
نوه ماندلا تاکید کرد تیم آفریقای جنوبی اقدام فوق العاده ای را در مقابل دیوان بین المللی دادگستری برای محاکمه رژیم صهیونیستی به علت نسل کشی در غزه انجام داد.

نوه جوان نلسون ماندلا به نام زوولیولیله ماندلا هم بعد از اقدام حقوقی کشورش، در حالیکه یک چفیه فلسطینی بر شانه و گردن انداخته بود، با خبرنگاران صحبت کرده و اظهار داشت: «رویدادهای غزه، نمونه آشکاری از رویکرد ظالمانه امپریالیسم غرب و نفاق و دورویی کشورهای غربی است. همه آنها حاضر شدند ولادیمیر پوتین و روسیه را تحریم کنند اما در مقابل نظام آپارتاید اسرائیل، کاری نکردند و جرأت نداشتند حکم جلب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزرای جنایتکار کابینه او را صادر کنند».
نوه ماندلا همینطور در رابطه با اقدام حقوقی ضد رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «تیم آفریقای جنوبی، توانست با انجام یک اقدام فوق العاده، خواهان محاکمه و مجازات اسرائیل شود. چون که بدون شک، در نوار غزه و سراسر فلسطین، مرتکب کشتار جمعی، پاکسازی نژادی و جنایات جنگی شده است. حالا در کشور من، نسلی سر برآورده که به تعهدات و آرمان های ماندلا در برابر آزادی فلسطین، پایبند است».
وقتی که فشار صهیونیست ها کارساز نشد
با وجود اعمال فشار آشکار آمریکا، اسرائیل و بعضی از حامیان اروپایی صهیونیسم، این دادگاه در یک حکم موقت در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، دادخواهی آفریقای جنوبی را یک شکایت قابل قبول دانست و به رژیم صهیونیستی دستور داد هر چه زودتر نسل کشی را متوقف نماید. دادگاه همینطور خواهان این شد که از عرضه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه، کسب اطمینان شود.

پس از اقدام آفریقای جنوبی، این باور نزد تحلیل گران خیلی از رسانه های جهان شکل گرفت که اقدام پرارزش آفریقای جنوبی، علاوه بر آن که نویدبخش حمایت آفریقایی ها از آرمان فلسطین است، این حقیقت را هم گوشزد می کند که آفریقای جنوبی، برای پیگیری حقوقی مبحث فلسطین، حتی از کشورهای عربی هم مؤثرتر عمل کرده است.
خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام نمود که حکم دیوان بین المللی دادگستری، یک دستاورد گرانبها و پیروزی ارزشمندی برای حقوق بین الملل است و صدور این حکم، گامی در راه تحقق عدالت برای مردم فلسطین خواهد بود. پاندور همچین خطاب به منتقدین غربی آفریقای جنوبی اظهار داشت: «تصمیم دیوان لاهه نشان داد که به راستی، نسل کشی ضد شهروندان در نوار غزه رخ داده است و ما باید از آن ممانعت نماییم. چون که بر مبنای اصل همبستگی بین المللی، در مقابل آنچه که در غزه روی می دهد، مسئول هستیم».
مقامات رژیم صهیونیستی از اقدام حقوقی و انسانی آفریقای جنوبی، گرفتار خشم و فروماندگی شدند. اما جالب اینجاست که بعضی از اسراییل ها هم از اقدام آفریقای جنوبی حمایت کردند.
یکی از این افراد، عوفر کسیف عوفر کسیف در پارلمان صهیونیستی بود که آشکارا اعلام نمود: متن آماده شده از جانب تیم حقوقی آفریقای جنوبی، ابعاد انسانی و حقوقی قابل قبولی دارد و نمی توان نسبت به آن بی اعتنایی کرد. این جملات سبب شد که نمایندگان ائتلاف «ملی» مذهبی رژیم صهیونیستی، طرح اخراج این نماینده را مطرح کنند اما از مجموعه ۱۲۰ نماینده تنها ۸۵ نفر رای دادند و به این ترتیب، نماینده مزبور جایگاه خویش را حفظ کرد.
زمانی برای شکست آمریکا در مقابل آفریقای جنوبی
اقدام هوشمندانه دولت آفریقای جنوبی، مصداق واکنش های بین الملی بود که آمریکا بعنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی، انتظار آنرا نداشت و غافلگیر شد. به همین دلیل، دولت جو بایدن، خیلی زود وارد صحنه شد تا با چانه زنی، دادن امتیاز یا حتی استفاده از زبان تهدید، آفریقای جنوبی را از طرح شکایت و پیگیری، منصرف کند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، بارها از مقامات آفریقای جنوبی خواست از اقدام خود منصرف شوند اما او نتیجه ای نگرفت. با این وجود، او حتی چند ساعت پیش از تصمیم گیری دادگاه بین المللی در لاهه، با همتای خود نالدی پاندور گفت و گو کرد. اما این گفت و گو هم نتیجه نداد و بعد از آن بود که بلینکن خطاب به رسانه ها اظهار داشت: «شکایت ضد تل آویو در دیوان کیفری بین المللی به نتیجه نخواهد رسید». برخلاف خواست آمریکا و دیگر حامیان رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی عامل شنیده شدن صدای عدالت و حق خواهی شد و به این ترتیب، حمایت این کشور از مردم مظلوم غزه، تبدیل به نقطه عطف مهمی در منطقه و جهان شد.
بسیاری از رسانه های جهان دو پیام مهم از جانب دو دولتمرد آفریقای جنوبی در رابطه با حکم دیوان بین المللی را منتشر نمودند که بدون شک هر دو آنها، ماندگار خواهند بود.

فیکیله مبالولا دبیرکل حزب حاکم آفریقای جنوبی معروف به «حزب کنگره ملی آفریقا» اعلام نمود: «این حکم یک نقطه عطف به یادماندنی برای همه کسانی است که می خواهند شاهد شکل گیری صلح در فلسطین باشند».
همچنین کلایسون مونی یلا، سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در شبکه اجتماعی ایکس چنین پیامی به یادگار گذاشت: «بگذارید تاریخ ثبت کند که آفریقای جنوبی برای معنا بخشیدن به شرط عدم تکرار جنایات در جامعه بین المللی پیشگام شد. آری! مردم فلسطین حق زیست دارند».

منبع: