کرملین مقام ارشد اطلاعاتی مسکو را راهی پیونگ یانگ کرد!

بهمن: به گزارش بهمن، خبرگزاری دولتی کره شمالی(KCNA) از سفر رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه به پیونگ یانگ اطلاع داد.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، برپایه اعلام خبرگزاری دولتی کره شمالی، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در سفری دو روزه راهی پیونگ یانگ شد و با ری چانگ دائه، وزیر امنیت کشور کره شمالی دیدار نمود.
به نوشته رسانه کره شمالی، این سفر ۲۵ تا ۲۷ مارس انجام شد و ناریشکین در گفتگو با «ری چانگ دائه» گزارشی در رابطه با شرایط بین المللی و اوضاع منطقه عرضه داد و گزارش مشابهی دریافت کرد.
در بخش دیگری از گزارش KCNA آمده است که طرفین در این ملاقات به صورت گسترده در رابطه با مسائل عملی در جهت تقویت همکاری متقابل با هدف مقابله با تحرکات جاسوسی و دسیسه های روز افزون قدرت های متخاصم، بحث و تبادل نظر کردند. این دیدار در حاشیه دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی دو کشور و در فضایی «دوستانه و صمیمانه» صورت گرفت.
ناریشکین از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است و پیش تر بعنوان رئیس دفتر کرملین فعالیت می کرد و در ادامه سخنگوی مجلس سفلی پارلمان روسیه شد و از سال ۲۰۱۶ مدیریت سرویس امنیت خارجی مسکو را برعهده دارد.
به نوشته نیوزویک که این خبر را منتشر نموده است، سفرهای خارجی مقامات ارشد اطلاعاتی کشورها عمدتا با زمان واقعی سفر منتشر نمی شود مگر آنکه اهداف خاصی پشت پرده انتشار چنین اخباری وجود داشته باشد.
روابط راهبردی بین مسکو و پیونگ یانگ درست به روزهای اولین جنگ سرد باز می گردد؛ زمانیکه شوروی سابق به اولین کشور، به صورت رسمی جمهور دموکراتیک خلق کره را در سال ۱۹۴۸ به رسمیت شناخت و در ادامه هم در جریان جنگ کره، پیونگ یانگ را از لحاظ نظامی پشتیبانی کرد. همینطور از آغاز جنگ اکراین در فوریه ۲۰۲۲ هم روابط روسیه و کره شمالی افزوده شده و این مسئله، نگرانی غرب بخصوص آمریکا را به دنبال داشته است.