راه اندازی بانک مشترک ایران و سوریه در ۱۴۰۳

به گزارش بهمن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از راه اندازی بانک مشترک ایران و سوریه در سال آینده آگاهی داد و اظهار داشت: توافق نامه تجارت آزاد بین دو کشور سال ۱۴۰۳ صد در صد اجرا می شود.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، عبدالامیر ربیهاوی در حاشیه همایش بازسازی سوریه اظهار داشت: حجم تجارت جهانی سوریه حدود ۶ میلیارد دلار است که ۵ میلیارد دلار سهم واردات و یک میلیارد دلار سهم صادرات است.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: حجم تجارت ایران با سوریه خیلی کم است. سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴۵ میلیون دلار بود. در ۱۰ ماهه امسال نیز حدود ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۴ میلیون دلار واردات داشتیم. این حجم قابل قبول نیست.
وی افزود: مهم ترین دلیل افت تجارت بین دو کشور، اتفاقات منطقه است ولی برای سال آینده باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده و کمیسیون مشترکی که در آذرماه انجام شد و البته سفر ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ماه به این کشور، امیدواریم که اتفاقات خوبی برای سال بعد رقم بخورد.
ربیهاوی اضافه کرد: برنامه ریزی تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری برای سال آینده در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار داشت: تحریم های ظالمانه مقابل ایران و سوریه بر تجارت دو کشور تأثیر می گذارد اما ما دست برنمی داریم و این سیاستها را پشت سر می گذاریم. برنامه توسعه تجارت به سوریه را دنبال می نماییم و از اردیبهشت ها حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های سوریه را دنبال می نماییم و مجوزها را هم گرفته ایم.
ربیهاوی در مورد راه اندازی بانک مشترک دو کشور، اشاره کرد: بحث های اولیه راه اندازی بانک مشترک بین ایران و سوریه انجام شده است. این بانک به دور از تحریم های بین المللی مقابل ایران و سوریه عمل خواهدنمود. آذرماه اجلاس کمیته عالی مشترک دو کشور انجام شد و درحال درنوردیدن پروسه اولیه است و امیدواریم سال آینده بانک بازگشایی شود.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران درباره ی سهم ایران در بازسازی سوریه اظهار داشت: مناسبات سیاسی خوبی با سوریه داریم که انتظار است مناسبات اقتصادی نیز در این سطح رشد کند. شرکت های ایرانی از پروژه های متنوع سوریه سهم خواهی می خواهند. مذاکره می نماییم پروژه هایی که خارج از تشریفات مناقصه ای است را به شرکت های ایرانی بدهیم.
ربیهاوی اظهار داشت: سهم صادرات پایین است اما سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی مناسب بوده است. از سال ۲۰۱۷ به این سو تعداد شرکت های ایرانی حاضر در پروژه های سوریه درحال افزایش است.
این مقام مسؤول همین طور اشاره کرد: توافق سه جانبه بین ایران، سوریه و عراق راجع به راه و حمل و نقل انجام شده تا تسهیلات بهتری را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم. ضمن این که مشکلات ترانزیت با عراق حل شده است و هم اکنون کامیون های سوری، کالاها را از مرزهای جمهوری اسلامی به سمت بوکمال عراق حمل و از آنجا به سوریه وارد می شود.
وی در مورد توافق نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه اظهار داشت: این توافقنامه سال ۸۹ امضا و سال ۹۱ هم اجرائی شد اما پروتکل الحاقی توافق نامه مشکل داشت که در نهایت آذر ماه امسال این پروتکل به امضا رسید که وزارت صمت مسؤول اجرای آنست و صد در صد سال آینده اجرا می گردد.
ربیهاوی همین طور در این همایش نیز اظهار داشت: دولت های دوازدهم و سیزدهم توجه با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده اند و در کنار این ۱۵ کشور همسایه توجه به کشورهای هند و چین نیز از اولویت های اقتصادی و تجاری ایران به شمار می روند.
مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: سوریه در جنگ تحمیلی یکی از کشورهای همگام و همیار جمهوری اسلامی ایران بوده است و همین طور دو کشور به لحاظ دینی و مذهبی اعتقادات مشترک دارند.
وی اظهار داشت: در حوزه از بین بردن داعش در سوریه نیز ایران همکاری داشته و پس همگی این عوامل باعث شده است تا توسعه همکاریهای اقتصادی را با جمهوری عربی سوریه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.
مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: رییس جمهور کشورمان در اردیبهشت امسال با یک هیأت بلندپایه اقتصادی سفر به سوریه داشتند و همین طور نخست وزیر سوریه و هیأت همراه در آذرماه ۱۴۰۲ سفری به ایران داشتند که این دو سفر زمینه توسعه همکاریهای اقتصادی را برای تجار و صادرکنندگان هر دو کشور فراهم نموده است.
ربیهاوی بیان کرد: یکی از با اهمیت ترین روش های ورود به بازار سوریه حضور در نمایشگاه های بین المللی است برای اینکه از این طریق می توان کالاهای ایرانی را به بازار این کشور معرفی نمود.
وی اضافه کرد: تجارت سوریه با جهان ۶ میلیارد دلار است که ۵ میلیارد دلار آن واردات و یک میلیارد دلار آن صادرات است پس این کشور یک بازار ۵ میلیارد دلاری دارد که ایران می تواند از فرصت های آن استفاده نماید.
ربیهاوی بیان کرد: برنامه تجارت با شرکت های سوری باید به شکلی باشد که تجارت برد-برد باشد و سازمان توسعه تجارت ایران نیز هرگونه همکاری لازم را با تجارت دو کشور انجام می دهد.

منبع: