سازمان ملل: حملات در دریای سرخ به افزایش نرخها منجر گردیده است

بهمن: سازمان ملل متحد نسبت به مختل شدن تجارت جهانی ناشی از حملات به کشتی ها در دریای سرخ، جنگ اوکراین و کاهش سطح آب کانال پاناما هشدار داد.

به گزارش بهمن به نقل از آسوشیتدپرس، یان هافمن، کارشناس امور تجاری در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، درباره ی رشد بهای ترابری دریایی و همین طور افزایش کلی نرخها ناشی از حملات در دریای سرخ و جنگ اوکراین هشدار داد.
به گفته هافمن، از زمان شروع حملات یمن به کشتی ها در دریای سرخ در ماه نوامبر، بازیگران اصلی در صنعت کشتیرانی بطور موقت عبور از گذرگاه آبی حیاتی کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند، متوقف کرده اند. این آبراهه، همین طور سیری بسیار حائز اهمیت برای تردد سوخت و کالا بین آسیا و اروپا شمرده می شود.
هافمن اضافه کرد: کانال سوئز ۱۲ تا ۱۵ درصد از تجارت جهان در سال ۲۰۲۳ را مدیریت کرد ولی ما برآورد می نماییم که حجم تجاری بوسیله این مسیل ظرف ۲ ماه گذشته ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
هافمن که مسئول واحد لجستیک تجاری سازمان ملل را برعهده دارد، همین طور گفته است که حملات یمن درست همزمان با مقطعی صورت می گیرد که سایر مسیرهای تجاری بزرگ، به شدت تحت فشار قرار دارند.
وی افزود: جنگِ حدود دو ساله بین روسیه و اوکراین و همین طور سایر تنش های ژئوپولیتیکی، مسیرهای تجارت نفت و غلات همچون مسیل های دریای سیاه را دستخوش تغییر کرده است. علاوه بر مشکلات شرکت های کشتیرانی، خشکسالی شدید نیز به کاهش سطح آب کانال پاناما به پایین ترین حد در دهه های اخیر منتج شده و تعداد و اندازه کشتی های عبوری بوسیله این مسیر را به شدت کاهش داده است.
هافمن اشاره کرد: مجموع عبور و مرور از کانال پاناما در ماه دسامبر، ۳۶ درصد کمتر از پارینه و ۶۲ درصد کمتر از دو سال پیش بوده است. کشتی ها حدود ۸۰ درصد کالاها را در تجارت جهانی جابه جا می کنند و این رقم برای کشورهای درحال توسعه بمراتب بیشتر است. اما بحران دریای سرخ به اختلال چشم گیر در تجارت دریایی گندم و سایر کالاهای اصلی از اروپا، روسیه و اوکراین منجر و در نتیجه موجب افزایش هزینه ها برای مصرف کنندگان شده و مخاطرات جدی را متوجه امنیت غذای جهان کرده است. این مساله بطور خاص درباره ی مناطقی همچون شرق آفریقا، جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا صدق می کند؛ مناطقی که به شدت به واردات غلات از اروپا و نواحی پیرامون دریای سیاه وابسته هستند.
در پی حملات بی وقفه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی حماس مقابل این رژیم در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، یمن در پشتیبانی از فلسطین اعلام نمود مادامی که ترک مخاصمه کامل در نوار غزه برقرار نشده و محاصره آن برداشته نشود، به حملات خود مقابل کشتی های متعلق یا وابسته به اسراییل که قصد عبور از دریای سرخ را دارند، ادامه خواهد داد. به رغم حملات آمریکا و انگلیس به یمن در امتداد متوقف کردن حملات صنعا به کشتی های اسراییلی، یمن همچنان به حملات موشکی و پهپادی خود ادامه می دهد.

منبع: