پشت پرده توافق امنیتی ۱۰ ساله لندن و کی یف از زبان زاخارووا

بهمن: سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که بر طبق توافق همکاری امنیتی انگلیس و اوکراین، کی یف اجازه ترک جنگ بوسیله مذاکره را نخواهد داشت.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن اشاره به توافق امنیتی هفته گذشته اکراین و انگلیس، اظهار داشت که این همکاری، راه ترک جنگ از راه مذاکره را به روی اکراین می بندد.
زاخارووا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توافقی که در کی یف به امضا رسید، نشان داده است که اکراین عملاً هیچ فرصتی برای خروج از جنگ از راه مذاکرات ندارد. در این توافق، کی یف به برگ برنده ماجراجویی آنگلوساکسون ها بدل شده است و این کشور را در خط مقدم جبهه ضد روسی نگه می دارد.
ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اکراین هفته گذشته توافق ۱۰ ساله همکاری امنیتی را در کی یف به امضا رساندند. سوناک همینطور از تخصیص بزرگ ترین بسته کمک انگلیس به اکراین به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار برای سال مالی آینده اطلاع داد.
سفارت روسیه در لندن هفته گذشته در واکنش به تحولات اخیر و توافق همکاری امنیتی بین لندن و کی یف، در اطلاعیه ای نوشت که انگلیس با تأمین تسلیحات جدید و امضای توافق دفاعی جدید با اکراین، از این کشور بعنوان ابزاری ژئوپولیتیکی ضد روسیه استفاده و در نتیجه کی یف را از فرصت ترک مخاصمه از راه مذاکره محروم می کند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این دفعه ریشی سوناک وعده تخصیص بودجه بیشتری را برای خرید تسلیحات مرگبار همچون موشک دوربرد و پهپادهای تهاجمی داده است. این تسلیحات موازنه کلی قدرت و عاقبت فاجعه بار جنگ برای اکراین را تغییر نخواهد داد بلکه به طولانی شدن جنگ و تشدید خصومت ها کمک کرده و به قربانیان بیشتر منجر خواهد شد. با این نگاه و ذهنیت، اشک تمساح بالانشینان قدرت در لندن برای آینده ویران شده اکراین، تزویرآمیز به نظر می آید. دولت انگلیس به جای استفاده از پول مردم این کشور جهت تأمین کمک نظامی بیشتر برای کی یف، باید از آن برای رسیدگی به «بحران چندلایه افزایش هزینه های زندگی، مهاجرت غیرقانونی گسترده، کمبود شدید انرژی موردنیاز و همینطور مشکلات سیستم بهداشت و درمان داخلی انگلیس» بهره ببرد.

منبع: