پرونده حماسه حماس ، ۳۴؛ ظرفیت گروههای مقاومت عراق در پشتیبانی از فلسطین

بهمن: گروههای عراقی در هفته های گذشته ظرفیتهای بالایی را در پشتیبانی از مقاومت فلسطین به نمایش گذاشتند و حملاتی به پایگاه های آمریکا و حتی حملاتی مستقیم به سرزمین های اشغالی انجام دادند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پس از شروع عملیات طوفان الاقصی و اوج گیری جنگ در غزه، گروههای عراقی که بعنوان بخشی از محور مقاومت محسوب می شوند اعلام آمادگی کردند تا به پشتیبانی از حماس از راه هدف قرار دادن منافع و مواضع رژیم اشغالگر صهیونیستی و ایالات متحده بپردازند. به صورت کلی این گروه ها از ظرفیت هایی برخوردار می باشند که می تواند در صورت بالا گرفتن عرصه جنگ و فراگیری آن خارج از محدوده سرزمین های اشغالی در خدمت محور مقاومت قرار بگیرد.
گروه های عراقی؛ بخشی از محور مقاومت
در بین گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا، گروههای عراقی از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. این گروه ها که از سال ۲۰۱۴ بر مبنای نیازهای دولت مرکزی عراق برای بسیج نیروها مقابل گروههای تروریستی تکفیری و همینطور تحت تاثیر فتوای جهادی آیت الله سیستانی شکل گرفتند و در سالهای بعد در چارچوب نیروهای تحت فرماندهی نخست وزیری از کیان کشور و منافع ملی حفاظت کردند، در قالب اهداف مقاومت عمل می کنند. در میان گروههای عراقی، چهار گروه گردان های حزب الله، عصائب اهل الحق، جنبش نجباء و گردان های امام علی (ع) به علت نقش آفرینی مقابل اشغالگران آمریکایی و برخورداری از ارتباط شبکه ای در این راه جایگاه ویژه ای دارند و هسته مرکزی مقاومت عراق را ایجاد کرده اند.
آن چه گروههای عراقی را در کنار سایر گروههای مقاومت در منطقه قرار می دهد، چند نکته است. آنها همانند حماس و حزب الله در پی ایجاد شرایط لازم برای آزادی کشور از ظلم و ستمگری و تجاوز به صحنه مبارزه ورود پیدا کردند. همینطور این گروه ها از حمایت توده های مردمی در عراق نیز برخوردار می باشند. آنها پیوند عمیقی با انقلاب اسلامی ایران دارند. این گروه ها دشمنان برون مرزی مشترکی مانند آمریکا دارند و با گستردگی فعالیت و نفوذ خود، حتی در معرض حملات واشنگتن قرار گرفته اند. آمریکایی ها با هدف تحدید راهبردی حشدالشعبی، سال ها گزینه انحلال این گروه را در دستور کار داشتند. بعلاوه کارنامه آمریکا در عراق چه در حمایت داعش و چه در ضربه وارد کردن به نیروهای حشدالشعبی و شهادت تعداد زیادی از آنها، به اندازه ای منفی است که این گروه ها به عناصر نفوذی در عراق، اجازه تحرک های مد نظرشان را نمی دهند. در سوی دیگر عملکرد نیروهای حشدالشعبی در حذف و سرکوب نیروهای داعش و کمک رسانی به مردم عراق در دوره های مختلف به اندازه ای تحسین برانگیز است که هیچ کس در عراق توان تضعیف و حذف آنها را از صحنه این کشور ندارد.
ظرفیت های گروههای عراقی در کمک به حماس
به نظر می رسد که با گذشت حدود چهار هفته از جنگ غزه و اقداماتی که گروههای عراقی در پشتیبانی از مقاومت فلسطین انجام داده اند، ظرفیتهای آنها در درون مجموعه مقاومت بیشتر مشخص شده است.
تشکیل اتاق عملیات مشترک
بعد از شروع طوفان الاقصی، گروههای مقاومت عراقی با ایجاد اتاق عملیات مشترک در چارچوب «مقاومت اسلامی عراق» از این عملیات حمایت کردند. کتائب حزب الله فورا در روز اول عملیات طوفان اعلام نمود که این عملیات «راه را برای قابلیت های بازدارندگی راهبردی مقابل محور صهیونیستی-آمریکایی هموار خواهد نمود.» قیس الخزعلی، رییس عصائب اهل الحق نیز تصریح کرد که به دقت تحولات میدانی را رصد می کند. اکرم الکعبی فرمانده گروه النجبا در روز سوم عملیات اعلام نمود که «هر گونه مداخله آمریکا یا سایر کشورها در پشتیبانی از اسراییل با پاسخ نظامی قاطعانه مواجه خواهد شد. «هادی العامری رییس ائتلاف فتح و از فرماندهان باسابقه مقاومت عراق اعلام نمود که «اگر آنها (ایالات متحده) مداخله کنند، ما مداخله می نماییم و همه اهداف آمریکایی را مشروع در نظر خواهیم گرفت».
هدف قرار دادن پایگاه های نظامی آمریکا در عراق
ایالات متحده به صورت کلی مهم ترین حامی رژیم صهیونیستی همچون در غرب آسیا است و با عنایت به نیروهای میدانی که در منطقه دارد و همینطور پایگاه های نظامی در عراق و سوریه و سایر مناطق، توانایی بالایی در پشتیبانی از رژیم تل آویو دارد. بنابراین یکی از مهم ترین ابعاد بازدارندگی گروههای مقاومت، مشغول کردن ایالات متحده بوده است. در همین راستا بود که ابوالاء الولائی دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق در هشتم اکتبر هشدار داد که هر گونه دخالت مستقیم ایالات متحده در غزه در پشتیبانی از اسراییل، پایگاه های آمریکا در منطقه را تماماً به اهداف مشروع محور مقاومت تبدیل خواهد نمود. در همین راستا گروههای مقاومت عراقی در شروع حملات خود، مواضع نیروهای نظامی آمریکا در فرودگاه الحریر در استان اربیل و پایگاه عین الاسد را که در استان الانبار واقع است، هدف حملات خود قرار دادند. این حملات بیشتر جنبه بازدارندگی دارند و تلاش شده است تا احتمال لطمه دیدن سربازان آمریکایی کاسته شده و خطر تشدید تنش را مدیریت کنند.
گسترش عملیات مقابل آمریکا در سوریه
در فاز دوم پشتیبانی از حماس و هم زمان با تشدید عملیات رژیم در بمباران غزه، گروههای عراقی علاوه بر پوشش پایگاه های آمریکا در عراق، پایگاه های آمریکا در سوریه همچون در منطقه التنف در استان حمص، خراب الجیر و الشدادی واقع در استان حسکه سوریه را نیز مورد حملات موشکی قرار دادند. گروه مقاومت عراقی معروف به «مجاهدین مقاومت اسلامی عراق» با انتشار اطلاعیه ای در دوم آبان ماه اعلام نمود که با استفاده از پهپادهای تهاجمی به پایگاه های اشغالگران آمریکایی در العمر و الشدادی حمله کرده است. بنا بر اعلام ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده این حملات تعدادی زیاد تلفات به همراه داشت؛ بگونه ای که بیش از ۲۰ نظامی این کشور در عراق و سوریه زخمی شدند. البته به نظر می آید که هدف اصلی در این حملات، نه گرفتن تلفات بلکه افزایش فشار بر این کشور بعنوان مهم ترین نیروهای اشغالگران بوده است. این حملات در واقع هشداری برای واشنگتن بود که در صورت گسترش ژئوپلیتیک جنگ، مقاومت ذیل «سیستم مدیریت یکپارچه جنگ» به تدریج و متناسب با تحولات میدانی و حجم حملات متقابل، شدت درگیری را افزایش خواهد داد. در مقابل، آمریکا نیز برخی اماکن این گروه ها بخصوص در مرز عراق و سوریه را هدف حملات قرار داده است.
حمله مستقیم به سرزمین های اشغالی
بعد از تشکیل اتاق مشترک عملیاتی و حملات به پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه، گروههای مقاومت عراقی در بامداد دوازدهم آبان یکی از مواضع رژیم صهیونیستی در دریاچه المیت در شرق فلسطین اشغالی را مورد حمله قرار داد. به فاصله چند ساعت پس از این حملات، مجدداً مواضع رژیم در منطقه ام الرشاش در شهر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی مورد هجوم این گروه ها قرار گرفت. در بیانیه این گروه ها آمده است: «در راستای یاری و پشتیبانی از مردم غزه و در پاسخ به جنایاتی که رژیم غاصب مقابل غیرنظامیان فلسطینی شامل زنان و کودکان و سالخوردگان مرتکب می شود، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق نقطه ای را در منطقه ام الرشاش در شهر ایلات مورد هدف قرار دادند.»
جلوگیری از گسترش میدان نبرد
به نظر می رسد مهم ترین وظیفه گروههای مقاومت عراقی در شرایط کنونی، پیشگیری از گسترش میدان نبرد است. هر چند رژیم صهیونیستی همواره ایالات متحده را بعنوان حامی اصلی خود دیده است، اما به نظر می آید که این رژیم به علت زمین گیر شدن در مقابل حماس در باریکه غزه، علاقه ای به گسترش میدان نبرد و قرار گرفتن در مقابل حزب الله، انصارالله و گروههای عراقی ندارد و یا در بهترین حالت امیدوار است که در صورت تحقق این موضوع، حملاتش با پاسخ های متناسبی از جانب این گروه ها همراه نشود. اکرم الکعبی دبیرکل نجبا در تماس با رهبران حماس و جهاد اعلام نمود که اگر اسراییل میدان نبرد را گسترش دهد، با پهپادها و موشک های مقاومت مواجه خواهد شد. او همینطور آمادگی کامل جنبش نجبا برای پشتیبانی از مقاومت فلسطین را اظهار داشت.
نتیجه
گروه های عراقی در هفته های گذشته ظرفیتهای بالایی را در پشتیبانی از مقاومت فلسطین به نمایش گذاشتند و حملاتی به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه و حتی حملات مستقیمی به سرزمین های اشغالی انجام دادند. به رغم این وظیفه اصلی این گروه ها، پیشگیری از گسترش میدان نبرد و به بیان دیگر مقابله با پشتیبانی از رژیم صهیونیستی است. در عین حال نمی توان این نکته را از نظر دور داشت که این گروه ها در مرحله فعلی که سایر گروههای مقاومت وارد جنگ فراگیر با رژیم نشده اند، تلاش می کنند تا در قالب حاکمیت دولت عمل نماید. هر چند دولت عراق در یک سال قبل به دنبال بهبود روابط با ایالات متحده بوده است، اما با فشار نخبگان و افکار عمومی در پشتیبانی از فلسطین مواجه می باشد. بنابراین سودانی نخست وزیر عراق یکی از قوی ترین سخنرانی ها در محکومیت اقدامات رژیم در غزه را در اجلاس سران کشورهای عربی در قاهره ارائه داد. ازاین رو در حالی که دولت از فلسطین حمایت می کند، این گروه ها نیز هم اکنون مایل نیستند قدرت حاکمیتی را به خطر بیندازد و اقدام تلافی جویانه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را برانگیزند.
سجاد مرادی کلارده؛ پژوهشگر روابط بین الملل