هماهنگ كننده شورای امنیت ملی كاخ سفید: حمله حماس پیچیده و چند ماه برای آن برنامه ریزی شده بود

بهمن: مقامات آمریکایی همچنان در واکنش به عملیات طوفان الاقصی شگفت زده هستند.

به گزارش بهمن به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با الجزیره اظهاراتی بیان داشت که نشان از شوک مستمر آمریکا و سردرگمی آن نسبت به چگونگی ورود نیروهای حماس به شهرک های پیرامونی غزه و اجرای این حمله بزرگ و پیچیده است.
جان کربی اظهار داشت «روشن است که حمله حماس پیچیده بود و چند ماه برای آن برنامه ریزی شده و خوب برای این حمله آماده شده بودند.»
کربی تصریح کرد که «ما همچنان درحال جمع آوری و تحلیل اطلاعات پیرامون چگونگی موفقیت حماس در اجرای این عملیات هستیم و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم.»
وی بیان داشت که ناو هواپیمابر گرالد فورد در منطقه حضور دارد و هدف از آن پیام بازدارندگی و حفاظت از منافعمان است.
این مقام آمریکایی در حالیکه آمریکا تمام قد از رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینی ها حمایت می کند، ضمن اخطار نسبت به ورود حزب الله و طرف دیگری به جنگ، اظهار داشت که «هر طرفی مانند حزب الله یا دیگران باید پیش از اتخاذ تصمیم مداخله در این جنگ خوب بیندیشند.»
کربی از تداوم رایزنی آمریکا با متحدان خود در منطقه و اروپا و قطر اطلاع داد و بر تداوم پشتیبانی از رژیم صهیونیستی تاکید نمود.
همزمان، «لوید جی آستین»، وزیر دفاع آمریکا، امروز به صورت تلفنی با «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفت و گو کرد.
آستین در این گفتگو کوشش کرد تا بر حمایت بی دریغ ایالات متحده از رژیم اسرائیل به دنبال عملیات اخیر حماس تاکید کند.
وزیر دفاع آمریکا همینطور بر تعهد این کشور برای تسریع قابلیت های دفاع هوایی و مهمات درخواستی اسرائیل در پشتیبانی از تلاشهای تل آویو تاکید نمود.
آستین و گالانت همینطور توافق کردند که در روزها و هفته های آینده در تماس نزدیک باقی بمانند.
ساعاتی پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا سه روز بعد از حمله غافلگیرانه گروه مقاومت فلسطینی حماس به رژیم صهیونیستی که منجر به جنگ همه جانبه بین دو طرف شد، در اظهاراتی در کاخ سفید، حملات حماس را بشدت محکوم نمود.
بایدن اظهار داشت: «در این لحظه، ما باید شفاف باشیم. ما در کنار اسرائیل هستیم.»
رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ۱۰ دقیقه ای خود نسبت به تحولات فلسطین ابراز انزجار کرد و اظهار داشت که تابحال بیشتر از یک هزار اسرائیلی کشته شده که در بین آنها ۱۴ آمریکایی نیز حضور دارند.
بایدن در حالیکه معاونش، «کامالا هریس» و همینطور «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا پشت سر او ایستاده بودند، تصریح کرد که آمریکایی ها در بین کسانی هستند که توسط نیروهای حماس گروگان گرفته شده اند. او تعداد آنها را مشخص نکرد، اما اظهار داشت که به مقامات آمریکایی دستور داده است تا برنامه های خویش را در کمک برای آزادی گروگان ها چند برابر کنند.
او اظهار داشت: «به عنوان رییس جمهور، اولویتی بالاتر از امنیت آمریکایی هایی که در سراسر جهان به گروگان گرفته می شوند، ندارم.»
بایدن ضمن اشاره به تحولات فلسطین اظهار داشت: «همه شما می دانید که این صدمه ها هیچگاه از بین نمی روند، هنوز خانواده های زیادی هستند که ناامیدانه منتظر شنیدن سرنوشت عزیزان خود هستند و نمی دانند زنده هستند یا مرده یا گروگان.»
بایدن اظهارات خویش را بعد از تماس تلفنی با نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، بیان کرد که سومین تماس بین رهبران دو طرف از زمان حمله بود.
از سوی دیگر، وزارت بهداشت غزه اعلام نمود شمار شهدای غزه به ۹۰۰ نفر رسیده که ۲۶۰ نفر از آنها کودک و ۲۳۰ نفر آنها زن هستند.
طبق اعلام این وزارت خانه، ۴۶۰۰ نفر نیز بر اثر حملات کور رژیم صهیونیستی زخمی شده اند.

منبع: