رییس روابط خارجی سناخواستارتوقف کمک آمریکا به جمهوری آذربایجان شد

بهمن: سناتور آمریکایی خواهان توقف کمک های آمریکا به جمهوری آذربایجان بعد از درگیری ها در قره باغ شد.

به گزارش بهمن به نقل از آی ۲۴، سناتور «بن کاردین»، رییس تازه منصوب شده کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خواهان توقف کمک های امنیتی به واشنگتن به جمهوری آذربایجان در پی عملیات نظامی این کشور برای بازپس گیری قره باغ کوهستانی از نیروهای جدایی طلب ارمنی شد.
در اطلاعیه ای که روز چهارشنبه از طرف بن کاردین انتشار یافت، او بر لزوم رسیدگی به آن چه «کارزار هماهنگ و عمدی پاکسازی قومی توسط جمهوری آذربایجان» نامید، تاکید نمود.
کاردین همین طور بر ضرورت پشتیبانی از جمعیت آواره ارمنی و پاسخگویی جمهوری آذربایجان در قبال اقدامات خود تاکید نمود.
بن کاردین پیشنهاد کرد که ایالات متحده از تعلیق کمک های امنیتی به عنوان ابزاری برای منصرف کردن جمهوری آذربایجان از ایجاد الزامی کریدور زمینی بوسیله ارمنستان برای اتصال به منطقه نخجوان استفاده نماید.
درگیری در قره باغ منجر به آواره شدن ده ها هزار نفر از ساکنان ارمنی این منطقه شد و ارمنستان این درگیری ها را پاکسازی قومی عنوان نمود.
جمهوری آذربایجان این اتهامات را رد و بر تعهد خود به پشتیبانی از حقوق جمعیت ارمنی قره باغ تاکید کرده است.
شایان ذکر است که کمک های ایالات متحده به جمهوری آذربایجان قبلاً توسط قانون مصوب ۱۹۹۲ توسط کنگره که ارائه کمک های امنیتی را ممنوع می کند، محدود شده بود. با این وجود، رؤسای جمهور ایالات متحده بطور مداوم هر سال از این محدودیت ها چشم پوشی می کنند و ضمن اشاره به لزوم حفظ منافع امنیت ملی، کمک ها را به جمهوری آذربایجان ادامه داده اند.
یک گزارش دولت آمریکا که سال قبل منتشر گردید نشان داد که آذربایجان حدودا ۱۶۴ میلیون دلار کمک امنیتی ایالات متحده بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ دریافت کرده است.
جمهوری آذربایجان از جانب دیگر با تقویت ثروت نفتی خود، روابط قوی با ترکیه و رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و در سالهای اخیر قابلیت های نظامی خودرا به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
«بِن کاردین» روز گذشته نیز به عنوان رییس جدید کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا با انتشار اطلاعیه ای خواهان توقف فروش تسلیحات نظامی و کمک های مالی به مصر به شرط «بهبود وضعیت حقوق بشر» در این کشور شده بود.
بن کاردین هفته گذشته با استعفای سناتور «باب منندز» به دلیل متهم شدنش در تحقیقات فساد فدرال به بهتان دریافت رشوه به نفع قاهره و سه تاجر مصری، ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنا را به عهده گرفت.
در بیانیه بن کاردین آمده است که «من قصد دارم بطور کامل مسئولیت های نظارتی کمیته و اختیارات خودرا برای نگهداری وجوه نظامی خارجی و فروش تسلیحات به دولت مصر، در صورتیکه قدمهای ملموس، معنادار و پایدار برای بهبود شرایط حقوق بشر در کشور برندارند، انجام دهم.»
وزارت دادگستری آمریکا اوایل مهرماه با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که کیفرخواستی مقابل رابرت منندز، سناتور شناخته شده دموکرات، و همسرش به بهتان دریافت صدها هزار دلار رشوه صادر گردیده است. گفته شده که برمبنای شواهد و مدارک، باب منندز و همسرش شمش های گوناگون طلا و پول نقد از بازرگانان مصری پذیرفته اند.
بر اساس اظهارات دادستان های این پرونده، رابرت منندز به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و همسرش بخش بزرگی از مبالغ رشوه را بابت حمایت مخفیانه از منافع دولت مصر پذیرفته اند. این سناتور دموکرات آمریکایی و همسرش تمام بهتان ها را رد کرده اند. هم اکنون سه بهتان مجرمانه مقابل سناتور معروف آمریکایی و همسرش مطرح شده است: دریافت رشوه، کلاهبرداری و اخاذی، و سو استفاده از اعتماد عمومی.
وزارت دادگستری نام بازرگانان رشوه دهنده در این پرونده را وائل حنا، خوزه اوریبه، و فرد دبس اعلام نموده است. برمبنای کیفرخواست، زوج منندز علاوه بر پشتیبانی از دولت مصر، از منافع این سه تاجر حمایت کرده اند. مأموران وزارت دادگستری اعلام نمودند یک خودور گرانقیمت مرسدس بنز نیز که خوزه اوریبه، یکی از تجار نیوجرزی، به باب منندز اهدا کرده بود در پارکینگ خانه این زوج پیدا شد.