عربستان هیئت سیاسی به کرانه باختری اعزام می کند

بهمن: هیاتی سیاسی از عربستان سعودی مقرر است در هفته جاری به فلسطین سفر کند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، هیأتی بلندپایه از عربستان سعودی مقرر است در هفته جاری به فلسطین سفر کند و با «محمود عباس»، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار نماید.
یک مقام فلسطینی با تائید سفر هیئت اعزامی از ریاض گفته است که «نایف السدیری»، سفیر غیرمقیم سعودی در فلسطین ریاست این هیئت در دیدار با محمودعباس را برعهده خواهد داشت. السدیری هفته گذشته به عنوان سفیر غیرمقیم سعودی منصوب شده بود.
بازدید هیئت اعزامی عربستان از کرانه باختری همزمان با انتشار برخی خبرها پیرامون مذاکرات آمریکا با عربستان جهت نرمال سازی روابط با تل آویو صورت می گیرد. روز گذشته نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که فرصت های دستیابی به توافق نرمال سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تا حالا بسیار اندک بوده است.
نتانیاهو افزود: اگر در چند ماه آتی به توافق نرمال سازی روابط با عربستان دست پیدا نکنیم، امضای این توافق چندین سال به تأخیر خواهد افتاد.
وی در ادامه با اشاره به محتوای توافق احتمالی نرمال سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اظهار داشت: فلسطینی ها باید قسمتی از توافق نرمال سازی روابط با عربستان باشند، اما نباید حق متوقف کردن روند نرمال سازی روابط را داشته باشند.
بنیامین نتانیاهو در ادامه سخنان خود اعلام نمود که از نظر وی نباید بر اثر توافق نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حضور فلسطینی ها در این توافق، ملاحظات امنیتی رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار بگیرد.
نتانیاهو با اذعان به موانع موجود در راه نرمال سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان افزود: بدون این که بخواهم موانع موجود در راه توافق نرمال سازی روابط با عربستان را کوچک جلوه بدهم باید بگویم که زمانی که من، بایدن و بن سلمان بخواهیم نتیجه ای را محقق نماییم، احتمال حاصل شدن این نتیجه بیشتر می شود.
از سوی دیگر، هم پیمانان تندرو بنیامین نتانیاهو در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند که هیچ گاه از واگذاری امتیاز به فلسطینیان در قالب توافق احتمالی نرمال سازی روابط میان این رژیم و عربستان سعودی حمایت نخواهند کرد.
روزنامه عبری زبان «تایمز آف اسرائیل» گزارش داد که ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رییس حزب راستگرای افراطی «عظمت یهودی» اعلام نموده که در صورت واگذاری امتیاز به فلسطینیان، وی و حزب متبوعش از کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی خارج خواهند شد.
بن گویر اشاره کرد: اگر امتیازی به فلسطینیان واگذار شود دیگر نه فقط ما، بلکه حزب صهیونیسم دینی نیز از کابینه خارج خواهد شد.
بن گویر اصرار کرد که نتانیاهو فقط همراه با بنی گانتز، رییس حزب «وحدت داخلی» که با او مخالف است، می تواند چنین توافقی را به امضا برساند. این در حالیست که گانتز ائتلاف با نتانیاهو جهت تضمین اجرای توافق نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بعید دانسته است.
بتسئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و رییس حزب «صهیونیسم دینی» نیز بااینکه از نرمال سازی روابط با عربستان حمایت کرده، اما گفته است که از واگذاری امتیاز به فلسطینیان حمایت نمی نماید.
در صورتی که احزاب «عظمت یهودی» و «صهیونیسم دینی» که ۱۴ کرسی کنست را در اختیار دارند از ائتلاف با نتانیاهو بیرون بروند، ائتلاف وی اکثریت کنست را از دست خواهد داد و کابینه وی منحل خواهد شد.
این درحالی است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز در پیامی، نود و سومین سالروز استقلال عربستان سعودی را به این کشور تبریک گفت و در این پیام خواهان همکاری و حسن هم جواری با ریاض شد.

منبع: