کوشش های آمریکا و اروپا برای کاهش تبادلات تجاری امارات با روسیه

بهمن: یک روزنامه آمریکایی از کوشش های بی وقفه واشنگتن به همراه کشورهای اروپایی برای محدود کردن تجارت میان امارات و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین آگاهی داد.

به گزارش بهمن به نقل از العربی الجدید، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که مسئولان آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر امارات طی هفته جاری با هدف توقف ارسال کالاهایی که ممکنست به روسیه در جنگ مقابل اوکراین کمک نماید، برنامه ریزی می کنند.
بر اساس گزارش این روزنامه، مسئولانی از طرف آمریکا و چند کشور اروپایی سفر خودرا از روز دوشنبه به امارات آغاز نموده تا وارد کوشش های بین المللی و گروهی با هدف دور نگه داشتن تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی دارای ۲ کاربرد نظامی و غیرنظامی از دست روس ها شوند.
این تلاش ها پس از آن صورت می گیرد که امارات در کنار بیشتر کشورهای غیر عضو در گروه جی ۷ با پیوستن به تحریم های اعمال شده از طرف آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا مقابل روسیه مخالفت کردند.
مسئولان آمریکایی و اروپایی از این که کالاهای ساخت کشورهای غربی بوسیله امارات به دست روسیه برسد ابراز نگرانی کرده اند. آمریکا به همراه کشورهای اروپایی تلاش نموده اند بر دیگر کشورها همچون همسایگان روسیه نظیر ارمنستان برای محدود کردن تجارت با مسکو اعمال فشار کنند.
در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام نموده که مسئولان این کشور از تمام کشورها می خواهند برای آن که کالاهای ممنوعه به دست روس ها نرسد با آنها همکاری کنند.
همچنین فرستادگان آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا بصورت مشترک و جداگانه به کشورهایی نظیر ترکیه و قزاقستان با هدف اعمال فشار بر مقامات این کشور در امتداد محدود کردن تجارت با روسیه و عدم ارسال کالاهای دارای ۲ کاربرد نظامی و غیرنظامی به مسکو سفر کرده اند.
این در حالیست که تجارت میان روسیه و برخی کشورها نظیر چین پس از شروع جنگ اوکراین گسترش پیدا کرده به طوریکه ارزش تجهیزات مداری ارسال شده از طرف چین به روسیه به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد. این در حالیست که ارزش تجهیزات ارسال شده مذکور از چین به روسیه طی سال قبل ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.
با وجود آنکه امارات که شریک آمریکا در خاورمیانه بشمار می رود چندین نوبت لشکرکشی به اوکراین را در سازمان ملل محکوم نمود اما در عین حال می کوشد از روابط خود با روسیه به عنوان قسمتی از راهبرد سیاست خارجه خود محافظت کند.
دنیز مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه در فوریه گذشته اعلام نموده بود که تجارت دو جانبه میان روسیه و امارات بالا رفته است. برمبنای گزارشات جمع آوری شده توسط اوکراین، امارات تجهیزات کامپیوتری به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی به روسیه صادر کرده است. ارزش صادرات امارات دراین زمینه به روسیه طی سال قبل به ۶۴ میلیون دلار می رسید. همین طور ارزش صادرات تجهیزات برقی و الکترونیکی از یک میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار رسیده است.
ارمنستان نیز طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تجهیزات کامپیوتری به روسیه صادر کرده است.