نشست سران بریکس

به گزارش بهمن، نشست سران گروه بریکس امروز سه شنبه در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز و تا روز پنج شنبه ادامه می یابد.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، رسانه های چین اعلام نمودند «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور این کشور جهت شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» ساعاتی پیش با استقبال «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی وارد ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی شد.
نشست «بریکس ۲۰۲۳» امروز سه شنبه با شرکت سران ۵ کشور این گروه یعنی روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل آغاز و تا روز پنج شنبه ادامه می یابد.
«نارندا مودی»، نخست وزیر هند و «لولا داسیلوا»، «شی جین پینگ»، و «سیریل رامافوسا» رؤسای جمهور برزیل، چین و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هم به صورت ارتباط تصویری در این جلسه شرکت می کنند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته دوشنبه با انشتار مقاله ای در مجله «اوبونتو» آفریقای جنوبی نوشت که بریکس روند تبدیل شدن به یکی از ستون های نظم نوین جهانی را شروع کرده است. روسیه به صورت مداوم در راه توسعه تعامل بریکس با دیگر کشورها همکاری می کند. به ویژه، یکی از اولویت های آفریقای جنوبی بعنوان ریاست فعلی بریکس تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی است. روسیه هم کاملا با این رویکرد موافق است.
به نوشته لاوروف بریکس متشکل از کشورهای همفکر در سراسر دنیا است و بعنوان یک نیروی مثبت تلقی می شود که می تواند همبستگی جهانی را تقویت کند و به یکی از ستون های نظم نوین جهانی تبدیل گردد. وزارت خارجه چین هم در آستانه برگزاری نشست سران «بریکس» با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که گروه بریکس از چندجانبه گرایی در جهان حمایت می کند. در این بیانیه تاکید شده است که «گروه کشورهای بریکس متعهد به دفاع از چندجانبه گرایی و اصلاح نظام حاکم بر جهان است. بریکس سکو و چارچوبی مهم برای همکاری بین کشورهای در حال توسعه است.» در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است که «گروه بریکس بعنوان یک سکوی مهم برای همکاری با بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه، به دنبال پشتیبانی از کثرت گرایی است و سخت در تلاش است تا با افزایش نمایندگی بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه، و تقویت حق رای آنها، اصلاحات در سیستم حکمرانی جهانی را انجام دهد.»
گروه بریکس الان متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است.
سرواژه بریکس (BRICS ) از کنارهم قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می شود.

منبع: