مهر بررسی كرد؛ چرا آمریکا دست از سر همسایه راهبردی ایران برنمی دارد؟

به گزارش بهمن، تاریخ سیاسی و اجتماعی عراق گویای مداخلات آمریکا در این کشور خاورمیانه ای است. آمریکا از زمان حمله به عراق کوشید که زمام اوضاع را در دست گیرد و از آن برای تحقق اهداف خود بهره برداری کند.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: استفاده از قدرت سخت برای رسیدن به هدف از شیوه های مرسوم و کاربردی شمرده می شود. با بررسی بودجه نظامی کشورهای قدرتمند می توان متوجه شد که آنها با درک واقع بینانه از وضع موجود جهانی جهت اعمال فشار و نفوذ در دیگر کشورها همچنان به تقویت منابع قدرت سخت خود ادامه می دهند. حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی یکی از موارد قابل توجه استفاد از این جنبه قدرت است. آمریکا با حمله به عراق تلاش مضاعفی جهت استفاده از منابع قدرت جهت مسلط شدن بر عراق به کار بست.
در این میان همچون حوزه های مورد چالش آمریکا در عراق نفوذ و تسلط بر بخش نظامی و امنیتی این کشور بود. آمریکا برای تأمین اهداف خود در عراق همچون تأمین منابع انرژی و تأمین امنیت انتقال آن، مهار ایران، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و ممانعت از گرایش بغداد به شرق از تهدیدات موجود از ابزارهای نظامی و امنیتی برای نفوذ در ساختارها و لایه های نظامی عراق استفاده نمود.
عراق از ابعاد مختلف برای ایران حائز اهمیت می باشد چونکه این کشور علاوه بر داشتن مرزهای طولانی با ایران از بُعد مذهبی، تاریخی و فرهنگی هم مشترکات فراوانی با ایران دارد و بدین جهت هرگونه تغییر در مؤلفه های آن خصوصاً نفوذ بیگانگان بطور مستقیم بر امنیت ایران تاثیر گذار است. این کشور به مثابه دروازه ورود ایران به جهان عرب شمرده می شود. علاوه بر اهمیت راهبردی عراق برای ایران، این کشور برای قدرت های جهانی هم دارای اهمیت شایانی است. در این بین آمریکا با کنترل منابع سخت و نرم قدرت بدنبال تأمین اهداف خود در عراق است.

تاریخ سیاسی و اجتماعی عراق گویای مداخلات آمریکا در این کشور خاورمیانه ای است. آمریکا از زمان حمله به عراق کوشید که زمام اوضاع را در دست گیرد و از آن برای تحقق اهداف خود بهره گیرد. این کشور سفارتی در بغداد دایر کرد که به مثابه پایگاه نظامی است که سامانه های دفاع هوایی قوی در آن مستقر کرده است. علاوه بر آن آمریکا به هیچ وجه حاضر به خروج از عراق نیست و گواه آن توسعه پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و تقویت حضور نظامی و امنیتی در این کشور است.
علاوه بر آن سفیران آمریکا در بغداد به عراق همانند مستعمره می نگرند و الینا رومانوسکی سفیر کنونی آمریکا در عراق در همه امور ریز و درشت عراق دخالت می کند و به هرجا که مایل است، سرک می کشد.
رومانوسکی کیست؟
«آلینا ال. رومانوسکی در سپتامبر ۱۹۵۵ در خانواده ای مهاجر در ایالت ایلینویز به دنیا آمد؛ پدرش از لهستان و مادر از کانادا، هر دو در دهه ی سوم زندگی شان، به آمریکا مهاجرت کرده بودند. رومانوسکی مدرک کارشناسی و همین طور کارشناسی ارشد خود در رشته ی روابط بین الملل را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. وی علاوه بر انگلیسی و فرانسوی، به عربی و عبری هم صحبت می کند. علاقه ی رومانوسکی به سیاست خیلی زود، دست کم از زمان تحصیلش در دانشگاه شیکاگو، شکوفا شد؛ وقتی سی آی ای برای جذب نیرو به دانشگاه شیکاگو رفت و رومانوسکی در مصاحبه با مأموران سی آی ای توانست نظر آنها را جلب نماید. رومانوسکی کار برای دولت آمریکا را از همان جا آغاز کرد و ۱۰ سال تمام تحلیلگر اطلاعاتی سی آی ای در امور خاور نزدیک و جنوب آسیا بود.
از سی آی ای راهی وزارت دفاع شد و بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ مسئولیت های ارشدی را در عرصه خاور نزدیک و جنوب آسیا عهده دار بود. آن جا به عنوان مدیر «دفتر خاور نزدیک و جنوب آسیا» و مسئول امور اسرائیل منصوب گردید.
مقصد بعدی رومانوسکی، سال ۲۰۰۳، وزارت خارجه ی آمریکا بود. یکی از نقاط عطف زندگی شغلی رومانوسکی پیوستن او به «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» موسوم به USAID بود؛ نهادی که یکی از قدرتمندترین بازوهای قدرت نرم و نفوذ بین المللی واشنگتن با هدف دخالت سیاسی و براندازی در کشورهای مختلف شمرده می شود. بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، معاون دستیار مدیر «اداره ی خاورمیانه» در این سازمان بود.

از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ هماهنگ کننده کمک های آمریکا به اروپا و اوراسیا در «اداره ی امور اروپا و اوراسیا» در وزارت خارجه شد و با همکاری «اداره ی امور جنوب و مرکز آسیا» و «دفتر مدیر کمک های خارجی» تمامی کمک های فدرال ایالات متحده به ۳۰ کشور در این دو منطقه، همچون در مرکز آسیا، را تحت نظر گرفت. رومانوسکی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ معاون ارشد موقت هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه بود و بعد از آن، تا سال ۲۰۲۰، در این سمت تثبیت شد. در نقش معاونت ارشد هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم مسئول نظارت بر هماهنگی و هم افزآیی اقدامات بین المللی وزارت خارجه و دولت آمریکا در حوزه پیشبرد اهداف سیاست های ضدتروریسم و توسعه و اجرای برنامه های مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز بود. رومانوفسکی بیش از ۴۰ سال سابقه ی کار در دولت آمریکا را دارد. وی از دسامبر ۲۰۲۱ سفیر آمریکا در بغداد است.
آمریکا به تعهدات نظامی و تسلیحاتی خود در قبال عراق پشت کرد
در ارزیابی همکاری نظامی و امنیتی عراق و آمریکا هم باید گفت آمریکا به وعده های خود پایبند نبوده است و فقط بدنبال گسترش نفوذ خود در عراق و کنترل آسمان عراق است. گواه این مدعا هم حمله داعش به عراق بود که آمریکا فقط تماشاگر اوضاع بود. عرضه آموزش های غیرکاربردی از یکسو و عدم تعهد آمریکا به تحویل بموقع تسلیحات مورد نیاز عراق که طی قراردادهای نظامی از آمریکا خریداری نموده بود سبب شد که ارتش عراق در مقابله با یورش داعش از کار بیافتد و عرصه برای جولاان تکفیریها برقرار شود.
ناکارآمدی آموزش های نظامی به ارتش و پلیس عراق عدم پایبندی آمریکا به قراردادهای تسلیحاتی خود که در قالب توافقنامه امنیتی صورت گرفت کار را به جایی رساند مردم عراق خود دست به کار شدند. در حقیقت با فتوای مرجعیت دینی و ایجاد نیروی مردمی حشد شعبی یورش گسترده داعش دفع شد و عراق با بهره گیری از ظرفیت ایران و کمک های آن از مهلک داعش جان به در برد.
با نگاهی به کارنامه های همکاری نظامی و امنیتی آمریکا می توان نتیجه گرفت که هدف اصلی واشنگتن نفوذ بیشتر در این کشور و کوشش برای ممانعت از تقویت حوزه نظامی عراق بوده است. در حقیقت آمریکا همه تلاش خودرا به کار گرفته است که عراق به سمت شرق یعنی چین و روسیه متمایل نشود و عراق را به مثابه قلمرو نفوذ خود می داند چونکه به خوبی از جایگاه ژئوپلتیک عراق واقف است.
هر کسی که تحولات عراق را رصد کند به خوبی می داند که توافقنامه های تسلیحاتی تنها سبب هدررفتن پول ها و اعمال فشار بر دولت های عراق بوده و نتایج مطلوبی چه در جنگ ضد تروریسم و چه در روند پشتیبانی از حاکمیت عراق محقق نکرده اند از ز زمان سقوط نظام بعث تا حالا شاهد توافقنامه های تسلیحاتی میان عراق و آمریکا بوده ایم اما هر کسی که تحولات عراق را رصد کند به خوبی می داند که این توافقنامه ها تنها سبب هدررفتن پول ها و اعمال فشار بر دولت های عراق بوده و نتایج مطلوبی چه در جنگ ضد تروریسم و چه در روند پشتیبانی از حاکمیت عراق محقق نکرده اند.
کارشناسان امنیتی معتقدند که آمریکا از تحویل دادن سلاح های پیشرفته به عراق می ترسد چونکه از روحیه ملی گرایی و جهادی مردم این کشور خبر دارد بدین سبب به جهت اینکه دولت های عراق را اسیر معاملات صوری کند برنامه ریزی می کند.
این کشور تمام اقدامات دولت های قبلی برای امضای قراردادهای تسلیحاتی با روسیه و چین و تحویل گرفتن سیستم های پدافند هوایی و سلاح های پیشرفته برای مبارزه با داعش را متوقف کرده است.
آمریکا نسبت به تمایل عراق برای بستن قراردادهای تسلیحاتی با روسیه و چین نگران بوده و به بغداد اخطار داده است. واشنگتن به بغداد ابلاغ کرده که تنها می تواند در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری با این کشورها درارتباط باشد.
نقش آمریکا در بی برقی عراقی ها در گرمای سوزان
آمریکا عامل رنج عراقی هاست و نمونه عینی و بارز آن هم مشکل برق عراق است که با کارشکنی های مختلف و فشار به دولت عراق مانع از پرداخت پول گاز صادراتی ایران به عراق می شود که بغداد از آن برای تولید برق در نیروگاههای خود بهره می برد. تسلط آمریکا بر بخش برق عراق مانع از یافتن راه حل دائمی برای حل این مشکل می شود. نمونه بارز کارشکنی آمریکا در قسمت برق عراق را می توان قراردادی دانست که عراق با شرکت زیمنس آلمان به امضا رساند و شامل افزایش ظرفیت تولید برق بود که جنبه اجرائی به خود نگرفت و بر روی کاغذ ماند.
«محمد کریم البلداوی» نماینده ائتلاف فتح عراق در این زمینه اشاره کرد: آمریکا بدنبال به دست گرفتن کنترل موضوعات مهم در عراق همچون بحث انرژی، امنیت و درآمدهای نفتی است. دولت آمریکا می کوشد بر تصمیم گیری های داخلی درباب موضوعات مهم همچون انرژی تسلط پیدا کرده و مانع دستیابی عراق به گاز لازم برای فعال سازی مولدهای برق شود. این کشور همین طور درباب مبحث مسلح کردن نیروهای نظامی عراق و بحث های امنیتی هم مداخله می کند. این مداخلات آمریکا همیشه ادامه داشته است.
وی اشاره کرد: کوشش های آمریکا برای سلطه جویی در عراق به موضوعات مذکور منحصر نمی شود بلکه این کشور می کوشد کنترل اموال عراق در بانک فدرال و هم کنترل درآمدهای نفتی این کشور را به دست بگیرد.
کلام پایانی
در پایان می توان اظهار داشت که آمریکا هیچ وقت دوست ملت عراق نبوده است و فقط بدنبال پیشبرد اهداف خود همچون چنگ انداختن بر منابع انرژی عراق، ممانعت از گرایش بغداد به سمت چین و روسیه، کارشکنی در به عاقبت رسیدن پروژه های اقتصادی عراق با دیگر کشورها، فراهم آوردن فعالیت شرکت های آمریکایی در عراق، مهار ایران، ممانعت از تقویت عراق و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است. آمریکا با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، کارت تحریم ایران را به عنوان سلاحی ضد عراق و مردمش استفاده می نماید.
آمریکا به عنوان کشور اشغالگر همیشه تلاش نموده دستاوردها و منافعش را در عراق حفظ کند و از کارتهای مختلفی چون فعالسازی مجدد داعش، افزایش نرخ دلار و بهره برداری از تحریم ها ضد همسایه راهبردی آن یعنی ایران استفاده می نماید تا با بوجودآوردن بی ثباتی و دامن زدن به اعتراضات داخلی، حضور خود در عراق را تثبیت کند. این سیاست آمریکا دیگر بر کسی پوشیده نیست. این کشور تلاش می کند که در مقابل عراق، مردم و دولت این کشور بایستد و اوضاع را ملتهب کند.

منبع: